ZZP opdrachten zijn er in overvloed!

Heb je als ZZP’er maar weinig opdrachten en wil je daar graag verandering in brengen? Met een paar kleine aanpassingen kun je een stuk succesvoller worden. Zorg voor een goede online marketingstrategie, beheer je relaties en werk aan je verkoopgesprekken. Je zal merken dat je meer opdrachten kunt realiseren als ZZP’er. Er is genoeg aanbod van ZZP opdrachten. Je hoeft alleen te leren hoe je eenvoudiger opdrachten binnenhaalt.

Voeg waarde toe via je online marketingstrategie

Een goede online marketingstrategie vormt de basis voor iedere zelfstandig professional. Heb je al een website waarop staat wie je bent, wat je doet en vooral waarom je dat doet? De Golden Circle van Simon Sinek vraagt om een antwoord op de vraag ‘waarom’ je doet wat je doet, want dat is wat relaties van je ‘kopen’. Straal dat uit op je website, gebruik sociale media als Twitter en promoot je diensten via Google Adwords. Deel interessante inzichten uit artikelen binnen je vakgebied op de sociale media, schrijf blogartikelen om je kennis met je doelgroep te delen en koop zoekwoorden op Google Adwords om daar snel beter op te scoren binnen de zoekresultaten. Wanneer je doelgroep je online goed kan vinden ontdek je hoe eenvoudig het is om ZZP opdrachten binnen te halen.

Zorg goed voor je bestaande klanten en beheer je relaties

Heb je eenmaal meer opdrachten en bouw je daarmee ook meer relaties op? Zorg er dan voor dat je deze op de juiste manier beheert. Een bestaande relatie leidt veel gemakkelijker tot nieuw werk, dan koude acquisitie bij een willekeurige onderneming. Bel je bestaande relaties eens op, of deel een voor hen (belangrijk!) interessant artikel met ze. Houd het contact warm en zorg ervoor dat je ‘top of mind’ blijft, zodat ze direct aan je denken op het moment dat ze een zelfstandig professional kunnen gebruiken.

Verbeter je verkoopgesprekken

Heb je een verkoopgesprek met een bestaande of een nieuwe relatie? Zorg ervoor dat je weet hoe je overkomt, welke informatie je van de ander nodig hebt en wat je zelf te bieden hebt. Ben je bijvoorbeeld coach? Bied naast alleen een coachingsgesprek ook eens een coachingstraject aan, door je relatie te wijzen op de voordelen hiervan. Oefen de verkoopgesprekken eindeloos en vraag om feedback van je omgeving. Tijdens een goed verkoopgesprek creëer je de behoefte aan jouw kennis, expertise of diensten.

Een goede marketingstrategie vormt de basis voor meer (online) zichtbaarheid. Beheer vervolgens de relaties die je hebt en werk aan je verkoopgesprekken om daadwerkelijk tot meer opdrachten als ZZP’er te komen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *