Ik kan me nog goed herinneren dat ik in het begin van mijn leven als zelfstandig ondernemer het heel erg lastig vond om ‘nee’ te zeggen tegen klanten. Met beide handen greep ik nieuwe mogelijkheden aan. Want ‘nee’ zeggen zou zorgen voor minder omzet en ontevreden klanten. Nee zeggen zou betekenen dat ik als ondernemer niet, of in ieder geval minder snel succesvol zou worden…

Ik had het helemaal mis

Nu ik hier zo aan terug denk besef ik me pas hoe mis ik het had. Natuurlijk kun je het je niet altijd permitteren om nee te zeggen tegen klanten. Zeker wanneer je nog in de beginfase zit met je bedrijf kun je alle extra cash maar al te goed gebruiken. Maar er komt een punt waarbij je jezelf continu moet blijven afvragen hoe jij je energie en tijd het meest effectief kunt inzetten. En het zal voor velen herkenbaar zijn dat altijd ‘ja’ zeggen ervoor kan zorgen dat je in een soort vicieuze cirkel blijft hangen waarin stress de boventoon voert. En dat was nou net niet de reden waarom je voor jezelf begonnen was, toch?

Waarom nee zeggen ‘omzet neutraal’ is

Soms zijn er momenten dat er een klant of relatie contact met je opneemt op een moment dat je daar eigenlijk helemaal geen tijd – of zin – in hebt. Wanneer je op zo een moment uit je handen laat vallen waar je mee bezig was en je energie richt op datgene wat er extra bij komt, dan schiet je stressniveau omhoog. Wanneer je stressniveau omhoog schiet raak je eerder de dingen uit het oog die strategisch belangrijk zijn voor je bedrijf. De extra omzet die je nu meteen kunt pakken betaal je door de focus op de lange termijn te verliezen. Onder de streep is je beslissing om ‘nee’ te zeggen tegen deze klant dus eigenlijk ‘omzet neutraal’ en vaak zorgt nee zeggen er juist voor dat je omzet op de langere termijn sneller groeit.

Waarom nee zeggen je marktwaarde verhoogt

Daar komt bij dat nee zeggen er juist voor kan zorgen dat je marktwaarde verhoogd wordt in de ogen van jouw klanten. Stel je voor dat je op een respectvolle manier aangeeft dat je er op dat moment geen tijd voor hebt, maar wel nog iemand kent in je netwerk die ‘bijna net zo goed is als jou’. Wat gebeurt er dan?

Drie dingen:

  1. Onbewust komt de boodschap over bij de wederpartij dat jouw tijd op dit moment kostbaarder is en tegen een hoger tarief wordt ingezet dan wat jou nu geboden wordt
  2. Je bent behulpzaam door je klant door te verwijzen aan iemand anders
  3. Je laat subtiel weten dat je doorverwijzing ‘bijna net zo goed is’, waardoor jouw marktwaarde in de perceptie van de klant verder toeneemt

Wanneer dezelfde klant de volgende keer contact met je opneemt zul je zien dat het veel makkelijker is om onder jouw voorwaarden zaken te doen en je tegen een hoger tarief kunt werken dan voorheen.

De keuzedriehoek: Good, Cheap & Fast

Wat erg kan helpen is om de logica van de keuzedriehoek te omarmen bij het maken van de beslissing of jij ja of nee zegt tegen een opdracht:

De keuzedriehoek: Good, Cheap & Fast

Tegen de logica van deze formule valt weinig in te brengen en zeker voor klanten die altijd het maximale uit de kan proberen te halen tegen minimale investering kan dit een mooie eye-opener zijn.

Zeg JA tegen jezelf

Wanneer je op een bewuste en selectieve manier nee durft te zeggen dan zul je merken dat je meer ruimte in je kop krijgt om het grotere plaatje en de lange termijn in de gaten te houden. Je creëert ruimte voor jezelf om te werken aan je impactdoelen. Je vermindert je stressniveau en je zult meer flow in je werk ervaren. Vaker NEE zeggen staat gelijk aan JA zeggen tegen jezelf. Op deze manier kun jij je blijven focussen op die dingen die belangrijk zijn voor zakelijke groei op de lange termijn en blijf je ook nog eens dichter bij jezelf: je kiest vooral die opdrachten die het beste bij je passen.

Hoe ga jij hier mee om?

Voor mij is het een hele zoektocht geweest om er achter te komen dat nee zeggen soms een groot goed kan zijn. En ik denk dat vrijwel iedere ondernemer een vergelijkbaar pad bewandelt na de opstart van een bedrijf. Ik ben benieuwd hoe jij hier mee om gaat. Heb je tips waar collega-ondernemers wat aan hebben? Deel ze via de comments!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *