Wil je graag meer omzet, maar vind je het lastig om goede verkoopgesprekken te voeren? Ga bij voorkeur eens langs bij een autoverkoper, al was het maar om je gewoon eens te laten overtuigen dat die ene beschikbare auto de beste keuze voor je is. Autoverkopers slagen er over het algemeen als geen ander in om je over de streep te trekken. Leer je de vaardigheden aan waar de autoverkoper over beschikt. Spiegel de achtergrond van de klant, spiegel het gedrag en maak slim gebruik van psychologische inzichten om meer omzet te draaien.

1. Gebruik verkoop psychologie

Binnen de (consumentenpsychologie) zijn er verschillende methoden onderzocht, die een positief effect op je omzet kunnen hebben. Spiegel bijvoorbeeld het gedrag van de klant, bijvoorbeeld door het taalgebruik en de houding over te nemen. Daarnaast kun je een gevoel van herkenning creëren, door bijvoorbeeld aan te geven dat je in dezelfde buurt bent opgegroeid of je ook zo van voetbal houdt. Probeer de klant te lezen en in te haken op alle informatie die je los kunt peuteren.

2. Zorg voor meer omzet door upselling

Daarnaast kun je meer omzet generen door gebruik te maken van de foot-in-the-door techniek, ook wel upselling genoemd. Heb je een training verkocht aan een klant? Wellicht willen ze ook je boek bestellen. Heb je een webshop? Zorg er dan voor dat deze producten net voor het afrekenen verschijnen, waardoor de klant ze nog even snel in de winkelwagen kan laden. Je maakt gebruik van een belangrijk contrast, tussen de relatief hoge prijs voor het pak en de geringe extra kosten van de overige aankopen.

3. Gebruik referenties

Ten derde kun je meer omzet genereren door gebruik te maken van social proof (referenties of beoordelingen door andere klanten, likes en tweets), autoriteit en commitment. Met name dit laatste is interessant. Probeer klanten in te laten stemmen of in ieder geval positief te laten reageren op een vraag die je stelt. Wil je mensen op straat laten doneren voor een goed doel in Afrika? Vraag ze eerst of ze begaan zijn met het lot van de kinderen in de arme regio’s van Afrika. Zodra ze hier ‘ja’ op zeggen vraag je ze om een kleine donatie. Commitment en consistentie voorspellen dan dat mensen eerder toe zullen zeggen, omdat hun recente geheugen ze vertelt dat ze begaan zijn met het lot van de kinderen en daar niet zomaar op terug kunnen komen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *