Hoe kom ik bij potentiële klanten aan tafel?

Veel van mijn klanten vragen me hoe ze bij nieuwe, potentiële klanten aan tafel kunnen komen. Nu kun je natuurlijk voor de lange termijn aan de slag met contentmarketing, emailmarketing en een mega-effectieve website laten maken, maar als je nu direct resultaat wilt kun je ook de volgende dingen doen…

Tip 1: Mindset

Als je mindset is dat je waarde wilt leveren aan iedereen die je tegenkomt, dan kan het haast niet anders dan dat er vanzelf potentiële klanten op je pad komen. De vraag die je steeds in je achterhoofd moet houden wanneer je naar een netwerkborrel gaat, een training volgt of ergens anders heen gaat, is dan ook: hoe kan ik waarde leveren? Hoe kan ik een verschil maken? Hoe kan ik die ander helpen met mijn kennis, kunde en talenten? En dus niet: Hoe kan ik zo veel mogelijk halen? Hoe kan ik zo veel mogelijk hengels uitgooien en zo veel mogelijk binnenhalen? Het gaat om waarde leveren! Als je vanaf nu stopt met halen en begint met geven, dan kom je vanzelf in contact met potentiële klanten die op jou en jouw diensten, kennis en kunde zitten te wachten.

Tip 2: Zoek specifieke touch points waar jouw klanten aanwezig zijn

Er bestaan vast bepaalde platforms waar jouw klanten op dit moment al aanwezig zijn. Je kunt daarbij denken aan Facebook en LinkedIn, maar ik doel eigenlijk op de echt specifieke touch points. Zijn er brancheverenigingen waar jouw klanten lid van zijn? Lezen ze specifieke vakbladen? Zijn er specifieke groepen op Facebook of LinkedIn waar ze komen? Op welke specifieke locaties vind je jouw klanten? Naar welke borrels gaan ze? En naar welke netwerkbijeenkomsten? Welke trainingen volgen ze? Zoek deze specifieke plekken op en wees daar aanwezig. Als je dat dan ook nog eens combineert met tip nummer 1, dan zul je zeker mensen tegenkomen die jouw toegevoegde waarde nodig hebben. En als jij dan waarde gaat geven, zullen ze jou vanzelf herkennen als iemand die hen verder kan helpen.

Tip 3: Ken de uitdagingen van je klanten

Verdiep je continu in waar jouw klanten tegenaan lopen en vertaal dat naar waardevolle inhoud die je met hen kunt delen. Je klanten hebben namelijk bepaalde uitdagingen, en jij hebt bepaalde vaardigheden waarmee je hen kunt helpen. Ik heb het hier over klanten, maar een klant is iemand die betaalt voor jouw toegevoegde waarde. Eigenlijk gaat het in veel gevallen dus nog om prospects, mensen die je klant zouden kunnen worden. Probeer erachter te komen wat hun uitdagingen, hun problemen zijn. En als je die dan te weten komt, noteer ze dan in een apart notitieboekje of maak er een lijst van. Die lijst kun je vervolgens gebruiken om nuttige informatie te gaan delen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het schrijven van artikelen, specifieke white papers of e-books. Als je er maar voor zorgt dat het relevant is en inhoudelijk sterk.

Als je nog meer concrete tips wilt, of als je een concreet stappenplan wilt  om te groeien met je bedrijf, dan nodig ik je uit om naar het Zakelijk Succes Seminar te komen. Een inspirerende dag voor ondernemers die willen groeien en hun bedrijf naar het volgende niveau willen tillen. Om het persoonlijk te houden, zijn er slechts 125 plaatsen beschikbaar. Wacht dus niet te lang en ga naar www.zakelijksucces.nl/seminar om je aan te melden. Ik zie je graag binnenkort!

 

 

1 antwoord
  1. F. Reijnen

    1 reactie
    F. Reijnen zegt:

    Heel duidelijk, het begint allemaal bij de Mindset. Weet hoe jij jezelf profileert en hoe je gezien wenst te worden. Je moet steeds op de hoogte blijven van wat de klant van jou verwacht. Plaats je in de schoenen van je potientiele klanten, dan kom je ook stappen verder.
    Mooi artikel. Kort en bondig!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *