Drie manieren om meer omzet te krijgen

Een van de vragen die ondernemers mij vaak stellen, is: “Bart, hoe verhoog ik mijn omzet?” In dit blog zal ik die vraag beantwoorden. Er zijn drie strategieën waarmee je je omzet kunt verhogen. Als je weet welke drie manieren dat zijn, zou het zomaar kunnen dat je heel anders naar je onderneming gaat kijken (en naar de manier waarop je je tijd, geld en energie besteedt tijdens het ondernemen).

Ook jij wilt vast je omzet verhogen. Niet zozeer omdat het allemaal om geld zou draaien, maar omdat je simpelweg omzet en winst nodig hebt om op lange termijn continuïteit te hebben, en om daardoor ook op de langere termijn een bijdrage te kunnen blijven leveren aan het leven van anderen. Dáárom wil je je omzet verhogen. En daar zijn drie strategieën voor.

1: (meer) nieuwe klanten

Wist je dat grote bedrijven enorme bedragen uitgeven aan het binnenhalen van nieuwe klanten? Sterker nog: zij berekenen hoeveel een nieuwe klant waard is. Zó belangrijk is het om een continue stroom van aanvragen te hebben. Heb je die? Zijn er mensen die mogelijk met jou in zee willen? Zijn er steeds weer mensen die bij je aankloppen en zeggen: “Misschien zou ik wel iets bij je willen af willen nemen”? Superbelangrijk! De hoeveelheid nieuwe klanten is een van de sleutelfactoren voor het verhogen van je omzet.

2: de transactiewaarde verhogen

Wat wordt er precies bedoeld met de transactiewaarde? Laat ik dat proberen duidelijk te maken aan de hand van een tweetal voorbeelden. Heb je weleens getankt bij een tankstation? Dan heb je waarschijnlijk ook meegemaakt dat er bij het afrekenen aan je gevraagd werd of je er ook een pakje kauwgom bij wilde voor maar één euro (en dat je jezelf hoort zeggen: “Ja, da’s goed!”). Wat doet die kassière op zo’n moment? Ze verhoogt de transactiewaarde. En heb je weleens bij een hamburgertent een menu besteld? Waarschijnlijk vroegen ze je toen of je het voor € 0,50 wilde supersizen. En toen zei jij: “Ja, natuurlijk! Supersizen voor maar € 0,50… dat is toch geen geld!” Met dat soort acties verhogen bedrijven hun transactiewaarde.

3: zorgen voor herhalingsaankopen

Een van de deelnemers aan onze Academy is een trainer die echt heel goed is in zijn vak. Maar wat deed hij? Hij verkocht losse workshops. Toen hebben we hem op de Academy geadviseerd om niet langer losse trainingen te verkopen, maar op zoek te gaan naar het echte, onderliggende probleem van de klant (het probleem achter het probleem) en dan een breder traject aan te bieden. Inmiddels biedt hij inderdaad niet slechts één losse training aan, maar een traject van vier trainingen, waarmee hij zijn omzet in één keer verviervoudigt.

Een rekenvoorbeeld

Als je deze drie strategieën weet te combineren, groeit je omzet exponentieel: je krijgt meer nieuwe klanten, je transactiewaarde per klant wordt hoger én je klanten kopen meer. Stel, je had 1 klant x een transactiewaarde van € 100 x 1 aankoop: dan verdien je € 100. Maar als je dit nu allemaal eens wist te verdubbelen? Dan heb je 2 klanten x een transactiewaarde van € 200 x 2 aankopen, en heb je opeens € 800 verdiend. Dan is je omzet dus verachtvoudigd, doordat je op deze drie sleutelfactoren aan het groeien bent.

En nu praktisch

Marketing, positionering en verkoop
Hoe ga je dit nu in de praktijk brengen? Eigenlijk is het heel simpel. Voor nieuwe klanten moet je continu bezig zijn met drie dingen: marketing, positionering en verkoop. Als je meer nieuwe klanten wilt aantrekken, moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent, dat je een goede naam hebt, en dat je ook daadwerkelijk gaat verkopen, dat je met mensen in contact komt. En daarvoor is een laagdrempelige kennismaking erg belangrijk. Dat kun je trouwens ook terugvinden in mijn marketingmachine.

Toegevoegde waarde verhogen
Het tweede wat je moet doen,is je toegevoegde waarde verhogen. Toen ik startte met het geven van jongleerworkshops verdiende ik € 300 met een workshop (wat op zich niet eens zo slecht was voor een workshop van een uur). Maar toen verhoogde ik mijn toegevoegde waarde: ik gaf nog steeds een jongleerworkshop, maar nu had ik er een goed verhaal bij (over management, loslaten, ballen in de lucht houden en groeien). En opeens kon ik geen € 300, maar € 1.950 vragen voor een workshop. Waarom? Omdat mijn toegevoegde waarde was verhoogd.

Relaties opbouwen en onderhouden
Ten slotte de herhalingsaankopen. Hoe krijg je je klanten zover dat ze meer bij je afnemen? Zorg ervoor dat je een relatie met hen opbouwt en dat je die ook onderhoudt. Met andere woorden: doe aan accountmanagement. Je moet af en toe contact hebben met je bestaande klanten, zodat je ‘top of mind’ blijft. Als je een paar klanten bedient, dan kan dat bijvoorbeeld door ze één keer per half jaar even te bellen. (“Hoe is het met je? Kan ik iets voor je betekenen?”) En wanneer je veel klanten bedient, kun je bijvoorbeeld een ambassadeurssequens inrichten in je e-mailmarketing. Het is heel verstandig je daarin te verdiepen. Je kunt er namelijk veel activiteiten veel makkelijker mee maken, meer waarde toevoegen en een verschil maken.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips om meer omzet te genereren, en ik vind het altijd leuk om iets van je te horen!

5 antwoorden
  1. Hanna Esajas

    4 reacties
    Hanna Esajas zegt:

    Ik krijg iedere keer bij je videotrainingen alles in 3-voud bevestigd. Het concept voor mijn “soort” evenementen is ook hierop gebaseerd! 2017/2018 is volop in voorbereiding. Met name het uitvoeren van de marketing strategieën.

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt

      119 reacties
      Bart van den Belt zegt:

      Wat ik uitleg is dat als:
      – je twee keer zoveel klanten wil krijgen
      – je je waarde verhoogt zodat je je tarief kan verdubbelen
      – de klant je twee keer ipv een keer inhuren
      ik heb het even nagekeken en het klopt zo, toch? Of mis ik wat…?

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *