De telefoon gaat. Het is iemand uit een ver verleden. Uit een tijd waarin je twee keer per week een netwerkbijeenkomst afliep met een stapeltje visitekaartjes in je zak. Je stelt jezelf destijds duidelijke doelen: minimaal 20 nieuwe visitekaartjes per bijeenkomst verzamelen. En ja, het kost je veel energie. Maar het zal zichzelf ooit toch wel gaan uitbetalen, dat netwerken? Is het telefoontje wat je nu krijgt de grote zakelijke klapper? Ga je nu toch echt doorbreken als ondernemer?

Je raakt in gesprek met de beller. Naarmate woorden over gaan in zinnen besef je dat je de stem aan de andere kant van de telefoon helemaal niet kent van een netwerkbijeenkomst. Het is je oude baas. Je oude baas die nu overigens voor een andere werkgever werkt. Hij heeft een blog van je voorbij zien komen over teamontwikkeling en zoekt nu iemand die een aantal teams in zijn organisatie kan trainen en coachen, precies in jouw specialisme.

Jullie maken een afspraak. Na twee gesprekken krijg je een deal aangeboden die qua omzet overeenkomt met de helft van de omzet die je vorig jaar hebt gemaakt. Voor het eerst in je carrière als ondernemer gaat de gedachte door je hoofd om werk uit te gaan besteden.

Wat is hier net gebeurd?

Netwerken werkt tegenwoordig anders dan je denkt

Toen we het werkwoord ‘netwerken’ massaal in de mond begonnen te nemen waren we er van overtuigd dat vooral het hebben van een groot netwerk veel waarde zou hebben. Hoe meer mensen je kent, hoe groter immers de kans dat iemand de link legt met jouw dienstverlening, toch?

Voor een deel gaat of ging dat misschien op. Maar zo zit de vork al lang niet meer in de steel. Tegenwoordig is het vinden van een professional slechts een zoekterm en een klik verwijderd voor iedereen. De keuze om een dienstverlenende ondernemer in te huren wordt niet alleen gemaakt door het ‘kennen van’, maar vooral door het vertrouwen dat een ondernemer de kwaliteit levert waar een opdrachtgever naar op zoek is. Netwerken gaat daarom niet langer over het verzamelen van visitekaartjes; het gaat over zichtbaar worden en verbinden met mensen die inzien dat jouw producten of diensten waarde bieden of dé oplossing zijn voor een probleem waar hij of zij mee worstelt.

5 tips om te netwerken

Om het zo concreet mogelijk te houden: hierbij 5 tips om te netwerken op een manier die niet alleen helemaal bij de tijd is, maar ook veel meer zakelijke groei zal opleveren:

Tip 1: Verbind online

Wanneer je mensen ontmoet waar je een (zakelijke) klik mee hebt, verbind dan via social media. Maak daar een gewoonte van. De meeste mensen vinden het fijn om zakelijk Linkedin te gebruiken en prive Facebook, maar je kunt natuurlijk ook prima beide kanalen inzetten (op Facebook kun je bijvoorbeeld een zakelijke pagina aanmaken).

Tip 2: Wees continu zichtbaar

Deel waardevolle content. Dat kunnen artikelen zijn die anderen hebben geschreven over onderwerpen die relevant zijn voor jouw vakgebied, maar ook eigen blogs, tips, presentaties, quotes, video’s, infographics, noem maar op. Zorg dat je zichtbaarheid regelmatig is en bied alleen maar de beste content die je zelf ook echt interessant vindt.

Tip 3: Stel vragen

Betrek je netwerk. Vraag ze om advies, stel vragen, deel problemen waar je mee worstelt. Dat zorgt er niet alleen voor dat je netwerk je als ‘menselijker’ gaat zien, maar zorgt er ook voor dat men zich betrokken gaat voelen bij jouw business.

Tip 4: Start een ‘tribe’

Waar kun jij vol passie over vertellen als je over je werk praat? Over niets? Zoek dan een andere tijdsbesteding. Gelukkig kunnen de meeste ondernemers wel een antwoord geven op deze vraag. Of jouw passie nu het zelfsturend maken van teams is, mensen helpen hun leven op de rit te krijgen of andere ondernemers helpen hun omzet binnen een jaar te verdubbelen: in ieder onderwerp schuilt een potentiële ‘tribe’. Een tribe betekent een groep mensen die verbonden is door eenzelfde passie of missie. Die verbinding kun je omzetten in het creëren van een plek waarin deze gelijkgestemden elkaar ontmoeten. Wanneer jij de initiatiefnemer bent van deze tribe, dan vergroot je je netwerk niet alleen, je opent in 1 klap deuren die anders gesloten zouden blijven.

Tip 5: Geef iets terug

Als je eenmaal een leuk netwerk hebt opgebouwd dan is het wellicht een goed plan om af en toe iets ‘terug te geven’. Ik weet het, je deelt al belangeloos heel veel waarde in de vorm van content. Maar niets voelt beter dan af en toe ook een product of dienst gratis weg te geven. Als je webdesigner bent kun je gratis een website ontwikkelen voor een goed doel. Als je businesscoach bent kun je een gratis seminar organiseren. Uiteraard wil je dit wel pas doen wanneer je zeker weet dat het initiatief ook voldoende bereik krijgt. Snij jezelf niet in de vingers door aan het begin van je ondernemers carrière in te gaan op iedereen die iets gratis van je wil.

Onder de streep gaat netwerken anno 2017 over twee eenvoudige concepten die ik zelf vaak aan haal: zichtbaar worden (en blijven) + waarde bieden. Wil je meer leren over hoe je jezelf tegenwoordig als ondernemer met impact op de kaart kunt zetten? Volg dan het zakelijk succes seminar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *