Social media marketing: klanten winnen met een strategisch plan

Onder ondernemers, ZZP’ers en ook in het MKB is men vaak huiverig wanneer het aankomt op investeren in marketing. Niet gek ook, want met een beperkt budget moet je iedere euro slim inzetten om het maximale uit je investering te halen. Investeren in social media marketing is een relatief kostenefficiënte en flexibele manier om dat onderste uit de kan te halen. Een manier om je doelgroep effectief en heel specifiek te kunnen bereiken en om, na verloop van tijd, ook je sales een boost te kunnen geven.

Maar wat is social media marketing precies en belangrijker nog: wat heb je eraan? Hoe stel je een strategisch social media marketing plan op? En hoe maak je berichten die ook echt impact hebben op je doelgroep? Stuk voor stuk belangrijke vragen waarbij het antwoord je helpt om zakelijk succes te behalen met social media. Dus, laten we beginnen bij het begin.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is een vorm van internet- of online marketing waarbij je content creëert en verspreidt via de zogeheten social media kanalen om je doelstellingen op het gebied van marketing, branding en sales te behalen. Daarbij kun je denken aan het plaatsen van updates, foto’s en video’s, maar ook gesponsorde berichten en andere advertenties behoren tot de content die bijdraagt aan een succesvolle social media campagne.

Maar vaak schiet het plaatsen van zo’n berichtje er in. Want de agenda is al overvol het plaatsen van één update zet geen zoden aan de dijk. Dus moet je je dan in allerlei bochten wringen om toch iets op Facebook te zetten? Om toch dat artikel te delen op LinkedIn? Kort antwoord: ja. Want de mogelijkheden van social media als marketinginstrument zijn simpelweg te groot om te negeren:

Maak mensen bekend met je bedrijf

Als mensen je bedrijf of onderneming niet kennen, dan kunnen ze ook geen klant bij je worden. Zo simpel is het. Één van de grootste beloften van social media marketing is dan gelukkig ook dat je op relatief laagdrempelige manier een nieuw publiek aan kunt boren. Om je doelgroep te wijzen op je bestaan. Om bekendheid te genereren. Bovendien is het maken van een bedrijfsprofiel op de meeste (zo niet, alle) social media kanalen gratis. Dus je hebt eigenlijk niets te verliezen.

Betaal alleen voor het bereiken van relevante mensen

Over die doelgroep gesproken… Advertenties op social media kun je doorgaans aan hele specifieke gebruikers tonen. In tegenstelling tot traditionele marketing waarbij je met reclame in (lokale) kranten of tijdschriften en op de radio of TV je doelgroep probeert te bereiken, kun je op social media je doelgroep heel precies afbakenen. Zodat je alleen betaalt voor het laten zien van advertenties aan de mensen die voor jouw business het meest interessant zijn. En niet meer dan dat.

Je kunt je profileren en onderscheiden van de concurrentie

Consumenten en bedrijven gaan tegenwoordig niet zomaar meer met Jan en alleman in zee. Het internet biedt hen de mogelijkheid om eerst op onderzoek uit te gaan. Om meer informatie te achterhalen over het bedrijf in kwestie. En dat doen mensen dan ook graag. Ze gaan actief op zoek naar ervaringen en reviews van eerdere klanten en naar andere informatie die hen een beter beeld geeft van je bedrijf. Social media geeft je een kans om jezelf te profileren. Om een goede indruk te maken en om die mensen daarmee te overtuigen. Zowel in een B2C als B2B context.

Inzicht in je doelgroep is de sleutel tot effectieve marketing

Sociale media heten niet voor niets sociaal. Hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, is iedereen het over één ding wel eens: met social media kunt je contact leggen. Contact met (potentiële) klanten. Daarmee kun je je klanten op makkelijke manier voorzien van service en ondersteuning, terwijl je ook nog belangrijke inzichten krijgt in je doelgroep. Want door met bestaande klanten en leads in gesprek te gaan, kun je ontdekken waar ze in geïnteresseerd zijn. Wat hun drijfveren zijn. Zodat je daar vervolgens weer op in kunt spelen.

Maak een vliegende start met social media

Het mooie van social media? Je kunt er meteen mee starten. Vandaag nog. Nu zelfs. Op dit moment. Je hebt om te beginnen geen grote schare volgers nodig. Die trek je vanzelf wel aan. Je hoeft ook niet alle intimiderende buzzwords en termen te kennen, maar een beetje basiskennis kan geen kwaad. Kennis waarmee je een vliegende start maakt en die je helpt om social media ook echt effectief te gebruiken. Kennis die het zelfs leuker maakt om dat berichtje op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram te plaatsen.

Zo ziet een compleet social media marketing plan op

Net als met alle marketing, valt of staat een campagne met een strategisch opgezet social media marketing plan. Als je zomaar wat doet, dan kom je nergens. Daarom begin je met het bedenken wat je wilt bereiken. Meer bekendheid? En uiteindelijk meer sales? Maak het concreet en vooral meetbaar. Want anders weet je niet of je strategie werkt of dat je ‘m toch wat moet aanpassen om betere resultaten te halen.

Breng vervolgens je doelgroep in kaart. Zo specifiek mogelijk. Op welke platformen zijn te vinden? Van welke kanalen maken ze gebruik? En vraag jezelf vooral ook af waarom ze juist van die social media kanalen gebruik maken. De motivatie om tijdens de koffiepauze LinkedIn te gebruiken is immers anders dan om even je Facebook te checken als je ‘s avonds uitgeput op de bank ligt. Kortom, wat zijn de social media behoeftes van je doelgroep?

Daarna bedenk je hoe je met eventuele berichten bij kunt dragen om aan die behoeftes te voldoen. Hoe je meer likes en shares krijgt. Of meer reacties. Het gaat er hierbij niet zozeer om of je je doelgroep bereikt, maar om hoe je dat doet. Met welke content. Laat je creativiteit op de vrije loop en houd ondertussen de resultaten nauwlettend in de gaten, zodat je je social media marketing strategie bij kunt sturen als dat nodig is.

Social media marketing tips voor een succesvolle campagne

Het uitwerken van een social media marketing plan geeft je vaak al wel genoeg ideeën, maar altijd maar weer met creatieve uitingen komen is vaak nog niet zo makkelijk. Helemaal niet als je ondertussen ook nog je bedrijf probeert te runnen. Logisch. Daarom helpen we je graag op een stukje verder op weg met wat tips die je helpen om opvallende content te creëren als het even niet wil lukken.

Deel tips en tricks

Jij bent een expert in je vakgebied. Vertaal die expertise naar praktische tips en tricks waarmee je doelgroep aan de slag kan. Deel stappenplannen en handleidingen. Put daarbij uit de vragen die je vaak krijgt. Dat levert gegarandeerd waardevolle content op.

Vraag om een mening

Een handige manier om reacties uit te lokken is om een stelling te posten. Een uitdagende stelling waarbij je volgers met een emoticon kunnen reageren of ze het ermee eens zijn. Of juist niet. Dat geeft je ook meteen weer wat extra inzicht in je doelgroep.

Geef een kijkje achter de schermen

Door medewerkers aan het woord te laten of te laten zien waar je zoal mee bezig bent, geef je je bedrijf of onderneming een gezicht. Dat maakt het voor je doelgroep makkelijker om mee te communiceren – en om een persoonlijke connectie met je bedrijf te maken.

Check de concurrentie

Als je creatieve brein je even in de steek laat, kun je ook prima wat inspiratie op doen bij concurrenten. Scroll eens door hun tijdlijn heen en ontdek welke posts veel likes of reacties op hebben geleverd. Je hoeft dat succes niet te kopiëren door hetzelfde berichtje te plaatsen, maar het kan natuurlijk geen kwaad om je erdoor te laten inspireren en het idee van de post subtiel te betrekken op jouw bedrijf.

Schrijf je in voor de social media marketing cursus

Wil je nog beter worden in het gebruiken van social media? Leren hoe en wanneer je al die verschillende kanalen moet gebruiken? Of hoe je negatieve reacties omzet in iets positiefs voor je bedrijf? En handvatten krijgen waarmee je het hele jaar door creatieve content kunt blijven maken? Volg dan de social media marketing cursus en zet een nieuwe stap naar zakelijk succes.

Social Media Marketing Boeken Top-15

Social Media Training

incompany

Cursus Social Media

incompany

Marketing Masterclass

evenement

Andere artikelen over Social Media Marketing

Niets Gevonden

Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op