De 6 fases van ondernemerschap

Heb jij weleens het gevoel dat je met je bedrijf in een status quo bent beland? Dat je tegen een soort plafond aan zit waar je maar niet doorheen lijkt te kunnen breken? Lees dan snel verder! In dit blog ga ik je meer vertellen over de zes fases van ondernemerschap en wat de impact daarvan op jouw bedrijf is. Ik durf namelijk te stellen dat elke zzp’er die uitgroeit tot een mkb-bedrijf al deze zes fasen doorloopt. (Als je bent ingestapt in een familiebedrijf of een management buy-in hebt gedaan, kan het echter zijn dat je de eerste paar fases hebt overgeslagen en op level 3, 4 of zelfs 5 bent ingestapt.)

Fase 1: starter

De eerste fase van ondernemerschap is starten. Weet je nog dat je voor het eerst startte met ondernemen en dat je dacht: ik ga voor mezelf beginnen! Wat gaaf! Maar wat wil ik eigenlijk precies gaan doen? In de eerste fase van ondernemerschap ben je dat vooral aan het verkennen. Wie ga je bedienen? Op welke markt ga je je begeven? Hoe ga je je klanten helpen? Waarmee kun je een verschil maken? Waar kun je je talenten, kennis en kunde inzetten om een ander van dienst te zijn? Of, als je producten in- en verkoopt, hoe ga je je organisatie inrichten? Welke handelsnaam ga je gebruiken? Ga je onder meerdere labels werken?

Fase 2: performer

Volgens de KVK stopt een groot deel van de starters alweer binnen een paar jaar. Degenen die niet stoppen, maar doorgaan, dat zijn de mensen die er een succes van weten te maken: de performers. Zij vormen het centrum van hun bedrijf. Zij zijn keihard aan het werk om ervoor te zorgen dat hun bedrijf een succes wordt. En een succes wordt het! Je bedrijf loopt lekker en eigenlijk gaat alles zoals je had gehoopt. Maar dan krijg je een uitdaging met je agenda. Die loopt langzaam steeds voller. Jij bent het centrum van je bedrijf en je wordt geleefd door de waan van de dag. Je krijgt steeds meer op je bordje en voordat je het weet is je agenda tot de nok gevuld en denk ik denk je bij jezelf: hoe ga ik dit volhouden? Heel veel performers worden op een gegeven moment bedrijfslijders. Met een lange ij dus. Mensen die lijden aan hun bedrijf, die geen rust meer hebben en niet meer kunnen ontspannen. Dat zijn de performers die niet in staat zijn om verder te kijken dan hun eigen capaciteiten en niet in staat zijn om bij te schakelen. En dat is wel nodig als je naar de volgende fase gaat.

Fase 3: manager

In de volgende fase moet je namelijk gaan managen. Als manager van je eigen bedrijf heb je een team om je heen dat jou ondersteunt. Stel dat je bijvoorbeeld sierkussens in- en verkoopt. Dan kan het zijn dat je zelf nog steeds de inkoop doet en de contacten legt met partnerships en retailers en webshops, maar dat je bijvoorbeeld een assistent hebt die de planning voor je doet of de afspraken inplant.

Je kunt ook besluiten om mensen om je heen te verzamelen die je kunnen ondersteunen met het werk dat niet het hoogste economische rendement oplevert. Een jaar of tien geleden had ik eens een gesprek met Ben Tiggelaar. Ik zei: “Zeg, meneer Tiggelaar, ik wil spreker worden. Wat het eerste dat u mij aanraadt?” En toen antwoordde Ben: “Een chauffeur nemen.” En ik begreep dat toen niet. Maar nu begrijp ik het, want dat is nodig om het een hoogste rendement te behalen in de rol die ik heb. Om een succesvolle ondernemer te worden, moet je manager worden en mensen om je heen verzamelen die jou ondersteunen. Dan kun jij datgene gaan doen waar jouw hoogste rendement ligt.

Veel zzp’ers blijven in deze fase hangen. Ze blijven zelf het centrum van hun bedrijf. En, eerlijk is eerlijk, daar is helemaal niets mis mee. Het is niet verkeerd om te zeggen: “Ik wil graag gewoon blijven doen wat ik doe.” Dat kan. Als dat is wat je leuk vindt, dan moet je dat echt vooral doen: je moet doen waarvoor je gemaakt bent. Maar ik kom ook zzp’ers tegen die af en toe bij zichzelf denken: er is meer. Die hun bedrijf willen opschalen, zodat het niet langer van hen afhankelijk is. Als je dit herkent, dan is het tijd om de stap zetten naar de volgende fase.

Fase 4: teamleider

In de volgende fase ben je actief als teamleider. Als teamleider heb je een team om je heen dat zelfstandig werkt. Dat betekent dat je ritme moet gaan creëren in je teammeetings en dat je je processen en systemen aan de achterkant moet gaan structureren. Je moet heldere operationele en strategische plannen hebben, weten wat je wanneer gaat doen. Ook moet je een controlecyclus inrichten. Zijn de dingen die moesten gebeuren ook daadwerkelijk gedaan? Als teamleider wordt er van je verwacht dat je mensen in hun kracht zet en aan je team werkt. Want als je dat doet, en mensen merken dat je het beste met hen voor hebt, dan willen zij ook voor jou gaan werken. Dan ontstaat er taakvolwassenheid en commitment. Daarmee bedoel ik dat ze het niet alleen kunnen, maar ook willen. Investeer daarom in de groei van je medewerkers. Wees betrokken. Help hen om hun doelen te realiseren. Dan ontstaat er in de mensen met wie je werkt een verlangen om jou te helpen om jouw bedrijfsdoelen te realiseren. En dat creëert een randvoorwaarde voor de volgende fase: die van bedrijfsleider.

Fase 5: bedrijfsleider

Op een gegeven moment heb je een aantal zelfstandig werkende teams en loop je ertegenaan dat niet meer in je eentje al die teams kunt aansturen. Dat is gewoon te veel. Er zijn meer mensen nodig om je teams te laten draaien. Als bedrijfsleider maak je onderdeel uit van een managementteam. Sterker nog, jij bent zelf degene die dat managementteam opzet. En als je eenmaal een managementteam hebt dat bestaat uit competente, ervaren mensen, die weten wat er gedaan moet worden, dan is het tijd om naar de laatste fase en, naar mijn mening, het hoogste niveau van ondernemerschap te gaan.

Fase 6: zakelijk leiderschap.

Als zakelijk leider heb je een toonaangevend bedrijf in je branche. En je bent toonaangevend, omdat je weet waarin je onderscheidend bent. Er is een cultuur die je bedrijf definieert, die wordt uitgedragen in je communicatie en die door je medewerkers geademd wordt. Daardoor kun je als ondernemer en als zakelijk leider bezig zijn met het vernieuwen en doorontwikkelen van jouw organisatie. Je houdt je vooral bezig met visie en richting, creëren en uitzetten. Het creatieve proces komt terug en je slaagt erin om mensen om je heen te verzamelen en te zeggen:  “Dit is waar we naartoe gaan. Doe je mee?” En je organisatie gaat daar naartoe. Maar dat kan pas als je eerst een heel stevige cultuur hebt gebouwd.

Stagnatie doorbreken

Maar hoe komt het dan dat er zo veel ondernemers zijn die nooit dat hoogste niveau bereiken en bij wie de omzet  stagneert? De reden daarvoor is heel simpel. Als je een bedrijf wilt van een 9, maar je bent zelf een ondernemer van een 7, dan kan je bedrijf simpelweg niet verder groeien dan een 7. Het is dus noodzakelijk om eerst aan je eigen leiderschap te gaan werken. Maar als je grote doelen en grote dromen hebt, zul je ook grote problemen tegenkomen. Er wordt meer van jou als leider gevraagd. Wees daarop voorbereid. De weg naar de zesde fase is geen gemakkelijke rit. Maar hoe gaaf is het als je daar naartoe groeit?

Waarom stranden er dan zo veel mensen? En waar lopen de meesten op vast? Veel ondernemers die deze fases doormaken, slagen er niet in om verder te kijken dan hun eigen manier van werken. Het lukt hen niet om het innerlijke leiderschap te creëren om de volgende stap te zetten. Maar als je wilt doorgroeien naar niveau 4 of naar niveau 5 en je wilt teamleider of bedrijfsleider worden, en het lijkt je heerlijk om een zelfstandig groeiend bedrijf te hebben, dan is het tijd om te werken aan je zakelijk leiderschap. Er is maar één iemand die dat voor elkaar kan krijgen in je organisatie: dat ben jij! En jij alleen. Het belangrijkste wat je dan moet doen, is tijd nemen om afstand te nemen van je dagelijks operatie. Tijd nemen voor jezelf. Tijd om te wandelen. Tijd om te reflecteren. Tijd om na te denken over je richting en je visie. Als je jezelf daar een langere periode niet de tijd voor gunt, zal het vuur dat ooit als ondernemer startte, langzaam uitdoven.

Dit is hét moment om te beslissen om een beetje afstand te nemen van je bedrijf, te reflecteren en te bepalen waar je naartoe wilt. Er is geen beter moment dan vandaag. Wat is het beste moment om een appelboom te planten? Tien jaar geleden. En als je dat toen niet hebt gedaan, dan is het op één na beste moment nu.

Dit gun ik jou ook!

Ik heb al deze fases zelf ook doorgemaakt en zit nu in de overgang van fase 4 naar fase 5, van teamleider naar bedrijfsleider. Voor het hele bedrijf een overgangsfase. Ik heb tot drie keer toe een bedrijf opgebouwd, maar op het moment dat ik het moest gaan managen vond ik het niet meer leuk en stopte ik. Ik investeerde niet in mijn ondernemerschap en leiderschap en dus stagneerde de groei van mijn organisatie. En pas nu, na een reis van zeventien jaar, zijn mijn innerlijk leiderschap en mijn ondernemersvaardigheden zo ver ontwikkeld dat mijn bedrijf schaalbaar kan worden en dat we toonaangevend aan het worden zijn.

Ik zou willen dat ik deze fases eerder had herkend! Op mijn eenentwintigste ben ik getrouwd met Sanne. We hebben samen een zoontje, Ezra, en een hond, Sophie. Ik zou willen dat ik mijn gezin dit eerder had kunnen geven. Dat mijn vrouw vaker de man had gehad die vooral heel veel plezier had in plaats van chagrijnig te zijn, omdat de dingen weer eens niet lekker liepen of omdat ik last had van stress. En dat gun ik jou ook. Ik hoop dat mijn blogs daaraan bijdragen en jou inspireren. Dat je iets leest wat je triggert om jezelf dat zetje te geven naar het volgende niveau.

Want ik ben ervan overtuigd: jij kunt dit ook. Ook jij kunt doorstoten naar het volgende niveau. Je kunt door dat omzetplafond heen breken. Je kunt het innerlijke leiderschap ontwikkelen om de leider te worden die je moet zijn en bouwen aan je zakelijk leiderschap. En als je nu denkt: wow, dat klinkt goed! Dan zou ik zeggen: houd deze pagina in de gaten. De volgende keer ga ik het namelijk hebben over de vijf gewoontes van succesvolle leiders. Wat doen succesvol leiders en ondernemers dagelijks, waardoor ze bereiken wat ze willen bereiken? Je kunt je ook abonneren op mijn podcast, dan krijg je vanzelf een update als er een nieuwe aflevering live is.

Mocht je het leuk vinden, dan kun je ook nog aanmelden voor onze Business Challenge. Daarmee dagen we je uit om vier dagen te bouwen aan je zakelijk leiderschap.

Ik wens je toe dat je geïnspireerd blijft en een verschil maakt.

Neem actie, voeg waarde toe, geniet!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *