Hoe vergroot ik mijn zelfvertrouwen?

Ik zal eerlijk zijn: zelfvertrouwen krijgen als ondernemer, dat duurt eventjes. Het duurt even voordat je erop durft te vertrouwen dat je klanten blijven terugkomen, dat je klanten andere klanten aanbrengen en dat je überhaupt klanten krijgt. Het duurt even voordat je het vertrouwen krijgt dat je het kúnt en dat datgene wat jij in gang hebt gezet, zich gaat continueren. Hoe lang dat duurt, is helemaal afhankelijk van hoe jij in elkaar steekt. Ben jij iemand die primair gericht is op vrijheid en creativiteit?  Of ben jij iemand die primair gericht is op zekerheid?

Als je meer zelfvertrouwen wilt krijgen, zijn er drie cirkels waarop je je moet focussen. Een bekend concept voor mensen die zich veel bezighouden met persoonlijk leiderschap, maar ook heel relevant voor ondernemers die willen groeien met hun bedrijf en die ervoor willen zorgen dat ze niet alleen een bedrijf opbouwen rondom zichzelf, maar dat ze ook een bedrijf opbouwen dat schaalbaar is.

Comfort

De fase waarin je je op dit moment waarschijnlijk bevindt, vormt de binnenste cirkel. Dat is de comfortabele fase, je comfort zone. Het begrip ‘comfort zone’ is de laatste tijd natuurlijk wel een beetje een hype. Iedereen heeft het over ‘uit je comfort zone stappen’. Maar het is wel goed om je te realiseren dat je comfort zone een plek is waar alles veilig is, waar niets onverwachts gebeurt, waar je zekerheid hebt, waar je in je kracht zit en waarvan je zeker weet dat datgene wat je doet, resultaat oplevert. Je vindt er veiligheid en zekerheid, maar je groeit daar niet. “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.” Mits de omstandigheden niet veranderen… Als de omstandigheden wél veranderen, wanneer bijvoorbeeld je branche of je markt verandert, dan word je gedwongen om uit je comfortzone te stappen, en dat voelt vaak onprettig.

Groei

Maar buiten je comfortzone ligt je groeizone. Dat is de zone waarin je jezelf ontwikkelt, waarin je nieuwe vaardigheden leert die buiten datgene gaan wat je als comfortabel ervaart. Heel veel ondernemers zijn extreem goed in hun vak en weten precies wat ze moeten doen om hun klant de benodigde waarde te leveren. Maar tegelijkertijd hebben veel ondernemers nooit leren ondernemen. En ondernemen is een vak naast je huidige vak! Ondernemen zit dan niet in je comfort zone, maar in je groeizone. En dus ervaar je het als een uitdaging om stappen te zetten. Om bijvoorbeeld een website te lanceren, om online marketing te doen, om acquisitiegesprekken te voeren, om feedback te vragen van je klanten, om feedback af te handelen, om debiteurenbeheer te doen, et cetera. Allemaal uitdagingen in je groeizone. Maar als je meer zelfvertrouwen wilt krijgen als ondernemer, is het noodzakelijk dat je af en toe op specifieke gebieden buiten je comfort zone komt en je richting je groeizone begeeft.

Paniek

De buitenste cirkel is de paniekzone. Dan heb je te veel hooi op je vork genomen en moet je iets doen waarvan je helemaal geen idee hebt hoe je het aan moet pakken. Je paniekzone is je groeizone in het kwadraat. Dat is zó ver verwijderd van wat comfortabel is, dat je regelrechte paniek ervaart. Misschien heb je het weleens meegemaakt. Dat je een klus had aangenomen waarvan je ergens diep van binnen wel wist dat je dat beter niet kon doen. Dat veroorzaakt stress, dan ervaar je de paniekzone. Het kan gebeuren dat als je door die paniekzone heen gaat, en zegt: “Ik doe het gewoon!” dat je erdoorheen breekt, en dat je comfortzone dan in één keer opgerekt blijkt te zijn. En daarmee ook je groeizone en je paniekzone. Het kan zijn, dat als je er in je paniekzone doorheen weet te komen, doordat je de juiste stappen zet (bijvoorbeeld in je online marketing, je zichtbaarheid, je acquisitie, maar ook in de uitvoering van je vak), dat je je ineens ook veel comfortabeler voelt op andere gebieden.

Stap voor stap

Maar in de meeste gevallen gaat het op die manier te snel. In de meeste gevallen is het prettiger om aan de hand genomen te worden om vanuit je comfort zone doordachte stappen te zetten op een specifiek groeigebied. En met die vraag wil ik dit blog afsluiten. Waarin wil jij deze week (deze maand, dit jaar) groeien? Waarin wil je jezelf ontwikkelen? En dan bedoel ik niet zozeer in je vak als professional, maar vooral in je vak als ondernemer. Marketing misschien? Acquisitie? Opschalen? Het aansturen van een team? Facebook Live? Je financiën beter op orde krijgen? Een financieel plan om vastgoed te kopen? Wat is het voor jou? Ik heb geen idee… Wat is wél weet, is dat het Zakelijk Succes Seminar een echte aanrader is dat als je wilt groeien met je bedrijf. Wacht daarom niet te lang: de kaartverkoop gaat snel, en er zijn slechts 125 tickets per seminar beschikbaar. Kijk voor meer informatie en tickets op www.zakelijksucces.nl/seminar. Graag tot een volgende keer!

 

5 antwoorden
  1. Nunik Rukmini

    1 reactie
    Nunik Rukmini zegt:

    Hoi Bart, heel interessant en altijd inspireren! Ik zie je gauw as woensdag, Ben heel erg benieuwd.
    Kan niet wachten!

    Groeten, Nunik

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *