Misschien ken je ondernemers die van alles tegelijkertijd doen. Als je vraagt ‘wat doe jij eigenlijk precies’ komt er een hele lijst met diensten. In veel gevallen zijn ondernemers die van alles doen ook de ondernemers die het meest worstelen met het bereiken van zakelijk succes. Eén van de sleutels van zakelijk succes is namelijk: focus aanbrengen.

Waarom focus aanbrengen zo belangrijk is

Focus aanbrengen in de diensten die je aanbiedt, focus in de activiteiten die je uitvoert en focus in de boodschap die je communiceert. Graag geef ik je vier tips over hoe je focus aanbrengt in je onderneming.

Focus - succesvol - gelukkig zijn - Zakelijk SuccesTip 1: Ontdek waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt

Doen waar je goed in bent en waar je gelukkig van wordt is de enige manier om op lange termijn opdrachten te krijgen en het verschil te maken voor je klant. Merk je als ZZP’er dat je voortdurend iets tegen je zin doet? Pas je dienstverlening dan zo aan dat je uiteindelijk weer iets doet waar je als ZZP’er blij van wordt. En waar jij voldoening uit haalt. Je klanten merken het als je geen plezier hebt in je werk. En nog belangrijker, ze merken het ook als je er juist wel plezier in hebt!

Tip 2: Verdeel je tijd

Besteed 80% van je tijd aan zaken waar je gelukkig van wordt en hou er rekening mee dat je 20% van je tijd gewoon moet doen wat nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de administratie van je onderneming. Niet alles kan leuk zijn, maar het merendeel wel!

Tip 3: Ontdek waarmee jij het verschil kunt maken

focus - zzp - zzper - ondernemenIn welke branche je ook werkzaam bent, er zijn altijd collega-ZZP’ers die op zoek zijn naar dezelfde opdrachten als jij. Hoe zorg jij er voor dat jij de opdracht krijgt? Hoe zorg jij er voor dat opdrachtgevers voor jou kiezen?

Uiteraard is hierbij je marketingstrategie en je positionering van belang: opdrachtgevers moeten je kunnen vinden. Maar dat is niet het enige. De ZZP’ers die op lange termijn het meeste zakelijk succes bereiken richten hun focus niet alleen op zichtbaarheid maar vooral op toegevoegde waarde.

Klanten betalen je niet voor de tijd die je aan ze besteedt, maar voor de waarde die je toevoegt. Hoe kan jij ervoor zorgen dat je meer verschil maakt dan je collega? Als je daar achter kan komen en er iets mee doet dan krijg jij die (zo belangrijke) opdracht of klus!

Tip 4: Doe marktonderzoek

Doe geen aannames over je klanten. Stel veel vragen aan je bestaande klantenkring. Ontdek de echte problemen bij je klant. Waar zit de pijn die jij als ZZP’er weg kan nemen? Wat is het kernprobleem? Waar lopen je klanten tegenaan? Denk aan de hand van de antwoorden na over welke diensten jij kunt aanbieden om hun problemen op te lossen. Zorg ervoor dat de diensten die jij aanbiedt aan de ene kant een oplossing zijn voor de problemen van je klant en aan de andere kant in lijn liggen met waar jij goed in bent en gelukkig van wordt.

focus - zzp - zzper - ondernemen - zaaienZaaien & oogsten!

Een van de grootste uitdagingen: respecteer de tijd. Als ZZP’er wil je altijd vooruit, gas geven! Maar je hebt vaak geduld nodig. En discipline. Waar heb je invloed op? Alleen op zaaien: wat, waar en wanneer je zaait. Er gaan seizoenen overheen, met regen en zon, maar je gaat een keer oogsten. Dat is zeker.

Neem de volgende stap

Misschien wil je meer weten over hoe je jouw onderneming succesvol kunt krijgen. Binnenkort geef ik weer een Zakelijk Succes seminar voor ZZP’ers. Daar vertel ik meer over hoe je zakelijk succes kunt bereiken. Ik hoop je daar in het écht te ontmoeten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *