Doelen stellen… sommige ondernemers genieten ervan, anderen vinden het verschrikkelijk. Ik heb jarenlang geworsteld met doelen stellen, vooral omdat doelen voelden als ‘ik moet weer iets’.

Inmiddels heb ik een systeem waarbij ik regelmatig doelen stel en ook bijschaaf. Dat helpt om op koers te blijven. Handig, want ik heb veel ideeën en voor ik het weet ben ben ik van mijn koers af.

‘Een doel is een droom met een deadline’, zei Napoleon Hill ooit in het klassieke boek Think and grow rich. Het stellen van doelen is noodzakelijk voor iedere ondernemer, maar zeker voor creatieve ondernemers. Het zijn geen deadlines maar lifelines. Gek eigenlijk dat zo weinig mensen hun doelen concreet op papier zetten. Waarom is dat zo belangrijk? Doelen hebben een aantal voordelen:

Reden 1: Focus
Doelen maken je ideeën concreet.

Een doel zorgt ervoor dat de ideeën die in je hoofd zitten concreet worden. Een langetermijnvisie is het gevolg van het realiseren van kortetermijndoelen. Wanneer jij die op papier zet, kun je een plan maken om ze te realiseren.

Reden 2: Motivatie
Doelen zorgen voor succeservaringen.

Succes is een gevoel. Wanneer jij succesvol bent, bepaal je helemaal zelf. Doelen stellen voor jezelf helpt om dat succes ook te ervaren. Vaak raad ik ondernemers aan om in een apart notitieboekje hun doelen bij te houden. Het voelt fantastisch om een doel af te vinken en te weten dat je weer iets hebt gerealiseerd.

Reden 3: Groei
Doelen stimuleren je ontwikkeling.

De weg naar je doel is misschien wel belangrijker dan de realisatie ervan. Als jij doelen stelt voor jezelf, zijn dat altijd dingen die je nog niet gerealiseerd hebt. Veelal vragen doelen om het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden op een specifiek gebied. Als je een doel bereikt hebt, stel je weer nieuwe doelen. Het plezier daarvan is veelal van korte duur. De vaardigheden die je hebt ontwikkeld tijdens het proces, houd je altijd bij je en kun je de rest van je leven blijven inzetten.

Van dromen naar doelen. Van doelen naar actie.

Doelen stellen, het is een van de belangrijkste bronnen van motivatie. En dat geldt zeker als ondernemer of zzp’er. Zonder doel heb je geen richting voor ogen, waardoor het niet meevalt om ergens naartoe te werken. Maar als zzp’er jezelf concrete doelen stellen is niet altijd even makkelijk. Vaak blijft het een beetje ‘vaag’. Daarom is het belangrijk om je doelen concreet te maken, zo concreet mogelijk. De meest bekende methode hiervoor is door je doelen SMART te maken:
SMART-doelen zijn:

• Specifiek

• Meetbaar

• Acceptabel

• Realistisch

• Tijdgebonden

Je zorgt er met de SMART doelen voor dat je heel goed weet waar je naar toe wilt, je de resultaten kunt meten en je er binnen een gestelde periode voor zorgt dat je het realistische doel behaalt.

Een doel is alleen effectief als je ze ook daadwerkelijk tot uitvoer brengt. Daarom is het belangrijk om een effectief systeem te hebben om je doelen tot uitvoer te brengen.

Succesvolle ondernemers denken op papier

Doelen stellen is niet alleen belangrijk voor het realiseren ervan, het zorgt er ook voor dat je actief leert tijdens het proces. Om alles wat je leert vast te houden, is het goed om regelmatig lessen die je leert uit te schrijven. Wees een goede student en maak notities; misschien wel een van de beste adviezen die ik ooit heb gekregen. Wanneer je een fantastisch idee hebt, schrijf het dan op en vertrouw niet op je geheugen.

Succesvolle ondernemers denken op papier, zodat ze terug kunnen kijken op wat ze hebben geleerd. Bovendien bevordert het je persoonlijke effectiviteit. Schrijf daarom de belangrijkste lessen op die je trekt uit alles wat je meemaakt. Dat helpt om ze deel van jezelf te maken en vergroot de impact van je leerervaringen. Zo dwing je jezelf om wat je geleerd hebt zó te structureren dat het logisch op papier staat. Je geeft woorden aan je leerervaring en construeert die opnieuw. We worden overladen met prikkels, maar door iets op te schrijven geven we die ene ervaring of gedachte meer belang dan de ruis in onze maatschappij. Een idee kan immers een grote impact hebben op je onderneming, je leven of dat van anderen.

Mocht je nog nooit concrete impact- of groeidoelen op papier hebben gezet, dan nodig ik je uit om dat nú te doen, na het lezen van dit artikel. Of om een keer aan te schuiven bij het Lanceerseminar.

Het is noodzakelijk om te investeren in nieuwe kennis!

Mensen die op de lange termijn succesvol blijven, besteden jaarlijks ten minste tien procent van hun tijd (en geld) aan gerichte opleiding en training. Dat lijkt veel, maar de vaardigheden die je nu opdoet, kun je voor de rest van je leven gebruiken. Een prima investering.

Welke nieuwe vaardigheden zijn noodzakelijk voor het realiseren van je toekomstvisie? Op welke gebieden heb je meer kennis nodig? Kijk eens welke trainingen en opleidingen daarvoor beschikbaar zijn, en besluit dat het je geld en tijd waard is om hierin te investeren. Eigenlijk ben je daar al mee begonnen. Je leest immers dit artikel. Officieel goed bezig.

Over alle onderwerpen die je maar kunt bedenken zijn boeken beschikbaar. Bovendien zijn boeken niet zo gek duur. Wanneer ik tijdens seminars vraag welke drie boeken deelnemers het laatste halfjaar hebben gelezen, kan slechts een klein deel antwoord geven. Veel mensen lezen niet of weinig. Een gemiste kans.

Nieuwe kennis zorgt voor nieuwe kansen
Door te leren herken je ook kansen die zich voordoen, volgens het principe ’When the student is ready, the teacher appears.’ Als je met de blik van een student om je heen kijkt, gericht om je te ontwikkelen, blijken er overal mensen rond te lopen van wie je iets kunt leren. Leer daarbij om je oordeel uit te stellen. Veel te vaak zijn we als eigenwijze ondernemers geneigd te denken dat we de waarheid in pacht hebben en dat onze visie de enige juiste is. Er zijn echter ontelbare manieren om naar de wereld te kijken. Hoe opener je blik is, hoe rijker je beeld van de wereld wordt. En dat creëert kansen.

Luisteren kan ook. Hoeveel uur per week zit je alleen in de auto? Wan- neer je dagelijks naar je werk gaat, zitten daar waarschijnlijk wel wat reisuurtjes in. Die zijn prima te gebruiken om te leren. Er zijn vele audioprogramma’s en podcasts die je mentaal uitdagen, en je kennis bijbrengen over de onderwerpen waarover je meer wilt weten. Tover je auto om tot een klaslokaal en gebruik je tijd nuttig. Bovendien: wanneer je naar een audioprogramma luistert, worden de files een stuk minder erg.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *