De negatieve cirkel

Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment? Misschien is dat zichtbaarheid, en zou je graag meer klanten willen hebben? Of misschien ligt jouw uitdaging juist wel op het gebied van het leveren van toegevoegde waarde en je productiecapaciteit?

Wanneer je op een van deze beide terreinen tekortschiet (of misschien zelfs wel op allebei), loop je het risico om gevangen te raken in wat ik een negatieve cirkel noem. Ik wil je graag uitleggen wat ik daarmee bedoel.

  1. Wanneer je te weinig zichtbaar bent of te weinig toegevoegde waarde levert, heb je hoogstwaarschijnlijk te weinig klanten. In elk geval te weinig ‘high end’ klanten: je A-klanten, de klanten die helemaal bij je passen en voor wie je ‘s ochtends enthousiast uit bed springt, omdat je er zo blij van wordt. Als je al klanten hebt, zullen dit vaak C-klanten zijn. Dat zijn klanten met hoofdpijndossiers. Zij kosten je meer aan aspirientjes dan dat ze je aan omzet opleveren. Herkenbaar? Bij de Zakelijk Succes Academy hebben we alleen maar A-klanten. Hoe we dat doen? Wij selecteren onze klanten vooraf. Maar dat kan natuurlijk alleen maar als je voldoende klanten aantrekt!
  2. Het logische gevolg van te weinig (A-) klanten is dat de omzet te laag is. Om dit te compenseren gaan heel veel ondernemers extra hard werken.
  3. Doordat zo’n ondernemer zo hard moet werken, gunt hij (of zij) zichzelf niet de tijd om eens een week vakantie te nemen, die hele week de computer echt uit te zetten en eens lekker een boek te lezen. Of om eens een dag deel te nemen aan (bijvoorbeeld) een Zakelijk Succes Seminar. Zo’n zwoegende ondernemer heeft geen tijd (en waarschijnlijk ook geen geld) om in zichzelf te investeren.
  4. En doordat ze niet aan zichzelf kunnen werken en zichzelf niet kunnen verbeteren, kunnen ze te weinig toegevoegde waarde leveren en zijn ze te weinig zichtbaar.

Hiermee zijn we weer terug bij stap één, waarmee deze negatieve cirkel rond is. De Kamer van Koophandel gebruikte eens een cartoon die de gevolgen hiervan heel sterk verwoordde en in beeld bracht. Het was een plaatje van huis. Bovenop het puntdak stond een eenhoorn, die zijn hoorn gebruikte als een soort van schotelantenne. Daaronder stond de volgende tekst: “Waarom hij de sprookjeswereld had opgegeven voor een vast contract bij Ziggo begreep de eenhoorn zelf ook niet.” Er zijn ondernemers die er jarenlang over denken en dromen om voor zichzelf te beginnen, maar als ze dan eenmaal voor zichzelf begonnen zijn, hebben ze geen strategie, geen structuur, geen systeem. Ze weten simpelweg niet hoe zet het aan moeten pakken, en daardoor betrappen ze zich na een jaar of twee, drie op de gedachte dat ze misschien toch maar beter weer in loondienst kunnen gaan. En dat hoeft niet! Het goede nieuws is dit: voor alles wat je wilt bereiken bestaat er een strategie.

Herken jij jezelf in het beeld dat ik hier schetste? En wil je deze negatieve cirkel doorbreken? Investeer dan eens in jezelf en in je onderneming. Bij de Zakelijk Succes Academy helpen we je graag een succesvolle strategie uit te zetten en concrete stappenplannen op te stellen, zodat jij beter zichtbaar wordt en ontdekt hoe je meer toegevoegde waarde kunt leveren. Kijk daarom voor meer informatie op https://www.zakelijksucces.nl/academy/.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *