Online Marketing – De Complete Gids

Stappenplan voor je Online marketing

“Ik dacht: dit lukt me nooit…”
Ik kan me nog goed herinneren dat ik een jaar of vijftien geleden mijn eerste stappen zetten met online marketing. Ik lanceerde mijn eerste website en dacht dat de aanvragen zouden binnenstromen. Niet dus. En ik snapte maar niet waarom. Zoals je misschien weet ben ik ooit gestart als goochelaar. En dus had ik mijn vader gevraagd of hij een website voor me wilde maken. Hierop had hij een prachtige website gemaakt met professionele foto’s en leuke teksten. Mijn website zag er goed uit, alles was prima te vinden en ik had al mijn relaties een mailtje gestuurd met de link naar mijn website. En toch bleef het stil.

Goed in m’n vak en toch weinig opdrachten
Waarom kwamen er geen opdrachten binnen? Waarom ging mijn telefoon niet dagelijks over? Een uitdaging waar ik in het begin van mijn carrière als ondernemer echt mee heb geworsteld. Het heeft me destijds ruim een jaar tijd en behoorlijk wat geld gekost om erachter te komen wat het verschil maakt tussen succesvolle online marketing en het verspillen van tijd, geld en energie.

Toen ik daar eenmaal achter kwam ging mijn bedrijf als een speer. Binnen anderhalf jaar had ik meer aanvragen dan ik zelf kon uitvoeren en startte ik mijn eigen artiestenbureau. Voor ik het wist hadden we meer dan 25 websites online, had ik twee mensen op kantoor zitten en was ik een binnen onze branche bekend boekingsbureau. Het antwoord: een website is niet voldoende. Je moet actief aan de slag met het inrichten van je processen en systemen. En focussen op je (online) marketing en verkoop.

Succesvolle ZZP’ers zijn succesvolle marketeers

Succesvolle zzp’ers en zelfstandig professionals werken ten minste 20% (liefst meer) van hun tijd aan het actief laten groeien van hun bedrijf door marketing en sales. Bij marketing ben je bezig met het creëren van een omgeving waarin mensen bereid zijn om je ‘te kopen’. Bij sales vraag je aan je potentiële klant (ook wel prospect genoemd) of ze met je in zee willen en sluit je de deal.

Zoals je hier kunt lezen is marketing dus een belangrijke stap in het krijgen van klanten. Wanneer je een succesvolle ondernemer wilt zijn is het daarom belangrijk om te leren hoe marketing en sales werken. En online marketing is de makkelijkste manier om te starten.

Online marketing is een trucje. (en jij kunt die leren!)
Of liever gezegd: online marketing is een serie trucjes. De kern van succesvolle online marketing is gelijk aan die van het werken aan een stabiel inkomen: zorg dat je toegevoegde waarde levert en dat je zichtbaar bent. Hoe meer waarde je levert en hoe meer je zichtbaar bent, hoe succesvoller je marketing. Als je dat op een strategische en tactische manier doet dan vragen klanten aan je of ze je mogen inhuren. Dit zijn overigens de twee sleutelwoorden voor succesvolle marketing: strategie en tactiek.

Wat is het verschil tussen online marketing strategie en online marketing tactiek? Met strategie bedoel ik de processen die ervoor nodig zijn om ervoor te zorgen dat je klant je vindt, een aanvraag doet en je inhuurt. Tactiek gaat over de inrichting van die processen; de psychologie van je boodschap en de systemen die je gebruikt. Laten we beginnen bij het begin: de strategie van online marketing.

Waarom online marketing noodzakelijk is voor iedere zzp’er

Online marketing is niet meer weg te denken uit onze digitale samenleving waarin alles om snelheid en verbinding gaat. Zeker als zelfstandig ondernemer ontkom je er niet aan om jezelf online te presenteren. Daarom is het noodzakelijk dat je een effectieve online marketing strategie hebt.

Wat is dat nu precies: een effectieve online marketing strategie? Het is een samenvoeging van online systemen, processen en communicatie uitingen die ervoor zorgen dat je doelgroep je weet te vinden (prospects), een informatieaanvraag doen (leads) en je uiteindelijk inhuren. (klanten) Deze systemen en processen moeten als zzp’er altijd in lijn zijn met wie jij bent. Zoals ik het in mijn trainingen altijd beschrijf: “wat je aan de achterkant levert moet volledig overeen komen met wat je aan de voorkant uitstraalt”.

Twee misverstanden over marketing

Misverstand 1: Marketing is geen verkoop.
Het grote verschil is dat je bij marketing een omgeving creëert waarin mensen enthousiast worden van je product of dienst en daardoor je product of dienst willen kopen. Bij verkopen ben je bezig met het adviseren van je klant en vraag je aan je klant of ze daadwerkelijk willen overgaan tot de aanschaf van je product of dienst.

Misverstand 2: Marketing is geen promotie.
Bij een promotie doe je een eenmalige actie die zorgt voor de eenmalige verkoop van een product. Bijvoorbeeld: je hebt een training georganiseerd en plaatst een banner op de website van je vakvereniging. Bij marketing denk je na over een lange termijn strategie: het is een samenhang van promoties en uitingen die leidt tot een uiteindelijk resultaat. Effectieve online marketing is dan ook veelal een lange termijn strategie.

Online Marketing Machine

Dit is de complete online marketing strategie waarmee ik inmiddels ruim tien jaar al mijn online concepten ontwikkel. Met deze strategie heb ik ieder bedrijf dat ik tot nu toe heb opgezet of overgenomen tot een succes gemaakt:

Nu kan ik me voorstellen dat deze bovenstaande workflow veel informatie bevat die je wellicht niet helemaal kan plaatsen. Daarom ga ik het je makkelijk maken en deze workflow opdelen in kleine stappen.

Stap 1: Bepaal je plaats in de markt

plaats in de marketing

Allereerst is het belangrijk dat je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je plaats is in de markt. Als dienstverlenende ondernemer is het noodzakelijk dat je volledig congruent bent. Wat je aan de voorkant laat zien moet overeen komen met wat je aan de achterkant levert. Dit kun je doen door na te denken waar jij als ondernemer voor staat en vervolgens een vertaalslag te maken naar je onderneming. Schrijf je missie, visie en kernwaarden uit. Kies je niche, bepaal je doelgroep en breng focus aan in je diensten. Doe marktonderzoek en sluit aan bij wat je klanten willen.

Stap 2: Maak je website (of laat die maken)

online website maken
Nadat je voor jezelf op papier hebt gezet wie je bent, wat je te bieden hebt en wat je plaats is in de markt is het belangrijk om dit ook te laten zien. De makkelijkste manier om zichtbaar te worden is door het maken van een effectieve website. Op deze website maak je verschillende landingspagina’s voor je diensten en ga je aan de slag met contentmarketing door te bloggen. Een website maken is overigens eenvoudiger dan je denkt. In enkele stappen kun je al zelf aan de slag met het maken van een eigen website.

Stap 3: Bezoekers krijgen op je website

bezoekers op je website
Nadat jij je website gemaakt hebt en online hebt gezet is de volgende stap: zorgen voor bezoekers. Je kunt een hele goede winkel hebben en een prachtig ingerichte etalage: zonder voorbijgangers komt er niemand binnen. Op internet is het relatief makkelijk om die bezoekers te krijgen, door het effectief inrichten van je online marketing. Als je meer tijd hebt dan geld dan kan dat door het schrijven van relevante artikelen en het maken van video’s. Dit wordt ook wel contentmarketing genoemd. Een snellere methode om bezoekers te krijgen is door ze in te kopen via Adwords of door te adverteren op Facebook. Zorg ervoor dat je via Google Analytics meet hoeveel bezoekers je krijgt: dan heb je resultaat van je werk.

Stap 4: Starten met emailmarketing (B2C)

emailmarketing

Emailmarketing is belangrijk onderdeel van je online marketing en een hele effectieve methode om op de automatische piloot een ‘relatie’ op te bouwen met je klant. Er zijn in Nederland veel marketingtrainers die vertellen dat iedere ondernemer aan de slag moet met emailmarketing. Dat is echt onzin en veelal praten deze zogenaamde businesscoaches dan letterlijk Amerikaanse trainingen na. En ik kan het weten. Ik heb niet alleen vele trainingen in Amerika gevolgd, maar heb daarnaast ook jarenlang ervaring met het verkopen van diensten aan consumenten (B2C) én het krijgen van opdrachten binnen grote organisaties. (B2B). Ik heb jarenlang succesvolle online b2b-concepten gehad zonder ooit iets met emailmarketing te doen. Ik spreek dus uit persoonlijke ervaring.

Emailmarketing: het verschil tussen B2B en B2C

Emailmarketing om een nieuwe klant binnen te halen is eigenlijk alleen effectief voor ondernemers die zich richten op de consumentenmarkt. (B2C) De reden hiervoor is heel eenvoudig: er zijn bij consumenten vijf tot zeven contactmomenten nodig om zoveel vertrouwen te hebben opgebouwd dat ze iets bij je willen kopen. Uiteraard is het beslissingsmoment van meerdere factoren afhankelijk, onder andere van je naam in de markt, de kwaliteit van je marketing en de prijs van je product. Mocht je dus een trainer, coach of dienstverlener zijn die consumenten (dat kunnen ook ondernemers zijn) als klant hebt dan is emailmarketing prima om in te zetten om nieuwe klanten te krijgen.

Wanneer jij je richt op het krijgen van opdrachten binnen organisaties dan is het veel effectiever om hele goede landingspagina’s te schrijven en een adwords campagne op te (laten) zetten. Toch kan emailmarketing wel effectief worden ingezet voor ondernemers die zich richten op bedrijven. In dat geval is emailmarketing effectiever om ervoor te zorgen dat je ‘on top of mind’ blijft bij je huidige klanten. Dit kun je doen door het opzetten van een ambassadeurschap sequence. In het artikel ‘waarom nieuwsbrieven niet meer werken’ kun je lezen wat een dergelijke sequence precies inhoudt.

Stap 5: Moeiteloos verkopen

sales opvolgen

Je plaats in de markt is duidelijk en je hebt je online marketing erop aangepast. Je weet wie je klanten zijn en je klanten kunnen weten wie jij bent. Je hebt je website online gezet en je eerste bezoekers hebben je website bezocht. En… je hebt je eerste informatieverzoek gekregen. Je eerste lead (iemand die geïnteresseerd is in je product of dienst) is een feit. Gefeliciteerd: je hoeft nog maar een ding te doen en dat is zorgen dat je aanvraag wordt omgezet in een opdracht.

Stap 6: Ambassadeurs maken van je klanten

lifecycle marketing

Deze laatste stap is cruciaal in het opzetten van een online marketing strategie die zorgt voor een stabiele stroom van opdrachten. Toch wordt deze stap door veel ondernemers vergeten. En dat is jammer. Enthousiaste klanten zijn namelijk de beste marketing die je kunt hebben. Als je klanten enthousiast zijn over je dan is de kans groot dat het niet bij deze ene opdracht blijft, maar dat er herhalingsopdrachten uit voortkomen. Bovendien zal een enthousiaste klant over je praten, wat ervoor zorgt dat er nieuwe klanten naar je toekomen.

Dit proces (klant aantrekken, betaalde toegevoegde waarde leveren, zorgen voor herhaal aankopen en ambassadeurs maken) wordt ook wel ‘lifecycle marketing’ genoemd. Deze manier van marketing verschuift je denken van ‘op korte termijn een opdracht binnen halen’ naar ‘op lange termijn een onderneming opzetten’ en is cruciaal voor iedere ondernemer die ooit door zijn bedrijf financiële vrijheid wil ervaren.

Lifecycle marketing werkt alleen als je de verwachtingen van je klant weet te overtreffen tijdens de uitvoering van de opdracht. Alleen dan gaat je klant nieuwe klanten aanbrengen. Dan wordt deze Zakelijk Succes Strategie ook echt een basis voor een stabiele stroom klanten. Dan wordt het een semi-automatisch werkend systeem waar jij je alleen maar hoeft te richten op het leveren van waarde zodat je meer bezoekers krijgt. En meer aanvragen. En meer klanten. Die weer nieuwe klanten aanbrengen. Omzet. Groei. Vrijheid. Geluk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *