Zo groei je door van zzp'er naar een organisatie

Misschien ben je inmiddels al wel een tijdje aan de slag als ondernemer en word je ook daadwerkelijk een soort van succesvol. Je bedrijf groeit, het gaat goed, en je wilt uitbreiden. Hoe maak je dan van jezelf als eenpitter een bedrijf met meerdere mensen? Ik heb dat zelf al een aantal keer gedaan. De eerste keer toen ik artiest was, goochelaar, en ik daar een artiestenbureau van maakte met meer dan 25 online concepten. Voor ik het wist, had ik een aantal mensen op kantoor en verhuurden we andere artiesten. Toen was ik dus opeens naast artiest ook een artiestenbureau. Toen ik dat verkocht had, startte ik in 2010 als spreker en trainer voor het bedrijfsleven. Binnen een jaar ging dat zó goed, dat ik een trainingsbureau kon overnemen. Elke keer dat ik met mijn bedrijf groei van eenpitter tot een echt bedrijf, zorg ik ervoor dat ik dezelfde zeven stappen zet.

Stap 1: Verzamel de juiste mensen om je heen.

Dit is essentieel. Stel, je bent trainer. Zorg er dan voor dat je een netwerk opbouwt van trainers die je bij wijze van spreken met je ogen dicht kunt inzetten op de trainingen die jij geeft, omdat je weet dat zij goed zijn in hun vak. Zorg ervoor dat je mensen om je heen verzamelt die dezelfde productie kunnen leveren als jij, maar dat ook je de juiste mensen om je heen hebt die je kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld bij je online marketing, je boekhouding, noem maar op.

Stap 2: Zet het in een systeem.

Zorg ervoor dat je standaardoffertes maakt, dat je je diensten omzet in standaarddiensten en dat het onderscheidend vermogen in de persoonlijke gesprekken zit met de collega’s en de medewerkers om je heen.

Stap 3: Ga communiceren als ‘ons’ en ‘wij’.

Communiceer als een organisatie. Doe dat trouwens niet als je een eenpitter bent, want dat past niet bij wie je bent en dan ben je niet congruent. Zorg ervoor dat je communiceert over de organisatie en presenteer je team ook op je website als onderdeel van jouw organisatie.

Stap 4: Zorg ervoor dat je de juiste landingspagina’s maakt.

Zorg ervoor dat je voor ieder product of dienst een landingspagina hebt die goed gevonden wordt. Dat er voldoende links zijn naar jouw landingspagina’s, zodat je online vindbaar bent.

Stap 5: Maak een AdWords-campagne.

Zet AdWords-campagnes op die gericht zijn op die specifieke landingspagina’s, zodat je voor specifieke diensten, waarvoor je ook anderen kunt inzetten, meer aanvragen krijgt. Dit is exact de strategie waarmee ik telkens mijn concepten en bedrijven heb opgebouwd (en die vervolgens succesvol heb verkocht).

Stap 6: Ga actief aan de slag met contentmarketing.

Zorg ervoor dat je artikelen schrijft die relevant zijn voor jouw doelgroep, zodat mensen jou gaan vinden en jouw organisatie of bedrijf gaan herkennen als de expert op het vakgebied.

Stap 7: Train je mensen in het overtreffen van verwachtingen.

De groei van je bedrijf staat of valt met de waarde die je levert, en dat staat of valt weer met de kwaliteit van de service die mensen ervaren als ze met jou in zee gaan. Overtref alle verwachtingen.

Wanneer je deze zeven stappen zet, weet ik zeker van eenpitter kunt uitgroeien tot een heus bedrijf. Dat er een organisatie kan ontstaan. Dat je uiteindelijk groter wordt dan jijzelf en dat je de nobele taak krijgt om andere collega’s te voorzien van werk. Ik wens je heel veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *