Wat voor ondernemer ben jij?

Je hebt het ongetwijfeld gemerkt: ik benadruk steeds het belang van het leveren van toegevoegde waarde en van zichtbaar zijn. Op basis van hun prestaties op deze twee gebieden, kun je ondernemers indelen in vier categorieën. Kijk maar eens bij welke categorie jij hoort!

De ZZK’er (Zelfstandige Zonder Keuze)

Deze groep ondernemers levert maar weinig toegevoegde waarde. Zij denken niet na over hoe ze op een strategische manier een verschil kunnen maken voor hun klanten en hoe ze alles kunnen geven wat ze in zich hebben op de plek waar ze op dat moment zijn. Ze denken steeds ‘Hoe kan ik meer verkopen?’ in plaats van ‘Hoe kan ik meer waarde leveren?’ Albert Einstein zei het al: try not to become a person of success, but rather try to be a person of value. Ik zou het zelf niet beter gezegd kunnen hebben.
Bovendien zijn deze ondernemers niet of nauwelijks zichtbaar. Haast niemand weet dat ze in deze markt actief zijn. Vaak gaat het in deze categorie om mensen die voorheen in loondienst waren, boventallig zijn geworden en op het punt zijn aanbeland dat ze min of meer gedwongen voor zichzelf moesten gaan beginnen. Na twee jaar WW moesten ze een keuze maken. Ze twijfelden, wisten niet wat ze moeten doen. “Ach ja, laat ik dan toch maar gaan ondernemen.” Zonder plan, zonder strategie, zonder zich te verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken. Het gevolg is dat ZZK’ers meestal slechts een minimale  omzet hebben (of zelfs helemaal geen). Ze kunnen eigenlijk helemaal niet rondkomen van hun onderneming, maar kunnen of willen dat voor zichzelf nog niet toegeven.

De ZZP’er (Zelfstandige Zonder Plan)
De tweede categorie bestaat uit ondernemers die heel goed bezig zijn met hun marketing. Je ziet hen heel vaak voorbijkomen op webinars, social media en netwerkborrels zo. Kortom: ze zijn heel goed in zichtbaar zijn… Toch leveren ze maar weinig toegevoegde waarde, omdat ze continu bezig zijn met bedenken hoe zij zelf het meeste uit hun contacten kunnen halen, in plaats van zich af te vragen wat ze aan de ander kunnen géven, wat ze voor de ander kunnen betekenen. Je hebt dit type ondernemer vast weleens gesignaleerd bij een netwerkborrel. Ze komen binnenlopen met een stapel visitekaartjes onder de arm en kijken eerst eens goed rond wie hun potentiële klanten zijn. Vervolgens gaan ze flyeren met hun visitekaartjes, die ze overal op de tafeltjes neerleggen. De volgende stap: zo veel mogelijk visitekaartjes van anderen zien te scoren. En als ze na afloop van de borrel thuiskomen, is het resultaat een hele stapel visitekaartjes. Die stapel wordt op het bureau gelegd, waar de kaartjes dan een maand of drie blijven liggen, totdat ze uiteindelijk in de papierbak belanden. Ze hebben geen plan. Ze hebben er niet over nagedacht hoe ze voor de ander het verschil kunnen maken met hun kennis, kunde en talenten. Maar ze kunnen redelijk rondkomen. Er is brood op de plank. De meeste ZZP’ers worden doodmoe van het harde werken, van het bedenken van strategieën, van de techniek en van al het gedoe. Ze hebben geen idee hoe ze er een systeem van kunnen maken. Heel eerlijk: in het eerste jaar van mijn onderneming hoorde ik zelf ook tot deze groep.

De PZZ’er: de Professionals Zonder Zichtbaarheid

In deze categorie vind je de echte vakmensen. Zij zijn heel goed in het leveren van toegevoegde waarde. Hierdoor hoeven ze eigenlijk nauwelijks zichtbaar te zijn. Sterker nog: dat zijn ze dus ook niet. Dit zijn bijvoorbeeld de interimmers die voor een bepaald project worden ingehuurd. ls de opdracht na twee of drie maanden afgerond, dan moeten ze – omdat ze niet zichtbaar zijn – bijvoorbeeld via een headhunter een nieuwe opdracht zien te vinden, of komen ze ergens aan tafel en moeten ze eerst gaan discussiëren over hun tarief. Het voordeel is dat deze ondernemers hebben, is dat ze goed kunnen leven van wat ze doen. Het grote nadeel is echter dat ze hoogstwaarschijnlijk nooit financieel onafhankelijk zullen worden. Ze zitten, doordat ze geen systeem hebben, gevangen in een rat race: als ze geen werk hebben of ziek worden, hebben ze een probleem.

Kwadrant 4-ondernemers

Dit zijn ondernemers die de principes van zichtbaarheid en toegevoegde waarde begrepen hebben en die ook dagelijks in de praktijk brengen. Zij houden zich bezig met marketing, en hebben hun verkoop ingericht als een strategisch proces. Daar bovenop zetten ze hun kennis, vaardigheden en talenten in om – waar ze ook komen – een verschil te maken voor de mensen die ze ontmoeten. Je zult begrijpen dat dit de succesvolste categorie is.

Herkenbaar?

Herken je jezelf in de ZZK’er, de ZZP’er of de PZZ’er? Investeer dan eens in jezelf en in je onderneming. Bij de Zakelijk Succes Academy denken helpen we je graag op weg naar een betere zichtbaarheid en meer toegevoegde waarde. Meer informatie kun je vinden op https://www.zakelijksucces.nl/academy/.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *