Iedere keer als ik tot de conclusie dat ik niet kan groeien met mijn bedrijf komt er een zeker moment waarop het begint te jeuken en ik verandering wil. En meestal duurt het even voordat ik een doorbraak krijg en naar het volgende niveau ga. Wanneer ik een overzicht maak van mijn leven dan zie ik dat ik ongeveer iedere vier jaar een persoonlijk én zakelijke doorbraak heb gemaakt:

  • 15 jaar: Ongelukkig met mezelf en ik zat op speciaal onderwijs. Geen idee wat er van me moest worden.
  • 19 jaar: Ik had ontdekt dat ik goed was in goochelen maakte de keuze om er fulltime mee aan de slag te gaan.
  • 23 jaar: Opstart van mijn artiestenbureau Multitainment. The sky looks the limit.
  • 27 jaar: Verkoop van mijn bedrijf. Starten als zelfstandig spreker en trainer.
  • 31 jaar: Volledige focus op de groei van de Zakelijk Succes Academy.
  • The best is yet to come

Wil jij naar het volgende niveau in je onderneming? Dat kan absoluut. Als je gelooft dat jij eraan toe bent om naar het volgende niveau te gaan dan ben je daar ook aan toe. Dat betekent nog niet dat je al voldoende vertrouwen hebt om nu direct een keuze te maken. Wil jij groeien naar het volgende niveau? Volg dan deze zes tips.

Zes tips om naar het volgende niveau te gaan

Tip 1: Leer om onvoorwaardelijk te geven

Onvoorwaardelijk geven, is geven zonder de controle over wat je terug ontvangt. Het is transformationeel denken: ik wil iets teweeg brengen in deze wereld. Ik heb hier iets te doen. Ik ben hier met een reden. En… ik heb het vertrouwen dat als ik geef, ik ook een keer iets terug krijg. De tegenhanger hiervan is het transactionele denken. Transactioneel denken gaat uit van controle. Als ik jou dit geef dan wil ik dat van je terug. Ondernemers die transactioneel blijven denken zullen zelden het vierde niveau van financiële vrijheid halen. Hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt. De wet van zaaien en oogsten.

Tip 2: Verkopen is gewoon nodig!

Tijdens mijn trainingen vertel ik regelmatig iets over vervolgtrainingen die ik geef. Soms merk ik dat mensen in de zaal dat lastig vinden. ‘Te commercieel’ roepen ze dan. Maar verkopen is gewoon nodig als je een verschil wilt maken.
Mijn definitie van het doel van een commerciële onderneming is: ‘Het krijgen en behouden van klanten en winst door het creëren en leveren van toegevoegde waarde’. Kun jij je vinden in deze definitie? Dan heb je waarschijnlijk geen moeite met verkopen. Dan weet je namelijk dat je alleen toegevoegde waarde kunt leveren op het moment dat andere mensen worden uitgenodigd om gebruik te maken van deze toegevoegde waarde. Jep, verkopen is uitnodigen. Het is het helpen maken van een beslissing die in het voordeel is van de klant en jezelf. Verkopen is nodig. Alles wat je ooit hebt gekocht is aan je verkocht. En als ondernemer is verkopen een vaardigheid die je absoluut onder de knie moet krijgen als je op lange termijn zakelijk succes wilt bereiken.

Tip 3: Wees kieskeurig bij het aannemen van opdrachten

Als je het volgende niveau in je onderneming wilt bereiken is het belangrijk dat je nog meer ambassadeurs creëert. Daarvoor is het belangrijk dat je alleen die dingen doet die écht bij je passen. Dat is niet altijd makkelijk. Veel ondernemers nemen dan ook klussen aan die niet bij ze passen en waar ze niet de volledige kwaliteit kunnen leveren. Op de korte termijn levert de klus wel geld op, op lange termijn helpt het niet om ambassadeurs te creëren. Het creëren van ambassadeurs is de meest effectieve manier van marketing. Maak dus duidelijke keuzes in wat je nog wel doet en waarmee je gaat stoppen. Alles wat je doet draagt bij of doet afbreuk aan de toekomst van je onderneming.

Tip 4: Je mag geld verdienen

Geld is belangrijk voor het kunnen leveren van toegevoegde waarde met je onderneming en het zorgen voor continuïteit. In mijn training ‘Fundament van Zakelijk Succes’ heb ik het onder andere over financieel management. Dit is het onderwerp waarbij een aantal ondernemers met hun hakken in het zand gaan staan en weerstand ervaren. ‘Geld is niet belangrijk’ zeggen ze dan. En juist uit het feit dat ze dát zeggen blijkt dat ze het veel belangrijker vinden dan wat dan ook. Wanneer ik doorvraag blijkt meestal ook dat dit de ondernemers zijn die het meeste worstelen met het krijgen van financiële rust en het bereiken van financiële vrijheid. Het is een gekke tegenstelling. Als deze ondernemers zichzelf zouden toestaan om geld te mogen verdienen hoeven ze er veel minder mee bezig te zijn. En hun omzet schiet omhoog.

Tip 5: Stop met je zorgen maken en wees dankbaar

Zorgen maken is desastreus voor jezelf en je onderneming. Als jij je zorgen maakt over geld dan vind je geld te belangrijk. Een prachtige tekst die mij telkens weer helpt om me geen zorgen te maken is te vinden in Mattheus 6:25: “Kijk eens naar de vogels. Ze zaaien niet, ze maaien niet en ze bewaren geen voorraden in schuren. Jullie hemelse Vader geeft ze te eten. Jullie zijn toch veel belangrijker dan de vogels?”

Prachtig toch? Verschuif je focus van wat je niet hebt naar wat je wel hebt. Maak eens een lijst met alles wat je al hebt bereikt. Op persoonlijk, zakelijk, mentaal, financieel, relationeel en spiritueel niveau. En wees dankbaar. Voor wat je hebt. Voor wie je bent geworden. Voor het land waar je in leeft. Voor de vrijheid die je ervaart. Wanneer je vanuit deze dankbaarheid gaat werken wordt het veel makkelijker om naar het volgende niveau te gaan. Dit is niet iets wat je afdwingt, maar wat waarschijnlijk vanzelf ontstaat. Laat de weg zich ontvouwen.

Tip 6: Investeer in kennis en kunde

Ja, inderdaad. Dit is een tip die in mijn straatje past. Ik verdien namelijk mijn geld met het geven van die kennis en kunde. De reden dat ik dit toch als tip geef is terug te vinden in alle voorgaande tips. Zoals je op deze website kunt zien wil ik graag onvoorwaardelijk geven. Tegelijkertijd sta ik ook open om te ontvangen. Verkopen is daarvoor in mijn onderneming gewoon nodig. Ik vind mijn missie én mijn gezin namelijk belangrijk genoeg om mezelf serieus te nemen en ik mag geld verdienen. Tegelijkertijd maak ik me geen zorgen over geld en ben ik dankbaar voor wat ik allemaal heb gekregen.

De bovenste paar zinnen had ik een aantal jaar niet kunnen schrijven. Het is een reis geweest van jaren. En tot nu toe heb ik van ieder moment in die reis genoten.