omzet, cashflow, winst

Je omzet verhogen. Wie wil dat nu niet? Oké, omzet is natuurlijk nog geen winst, maar laten we het voor het gemak even op omzet houden. Er zijn drie manieren om je omzet een boost te geven. Hier volgen ze:

Meer nieuwe klanten aantrekken = omzet verhogen

Wanneer je op deze manier je omzet wilt verhogen, zul je actief aan de slag moeten met marketing, PR en verkoop. We hadden eens een deelnemer aan de Zakelijk Succes Academy die trainer was en Jan heette. Hij had voldoende klanten om rond te komen, maar dat was het dan ook. Zijn impact was beperkt. De klanten die hij had kwamen soms nog weleens terug, maar dat was meer uitzondering dan regel. Wat we hem hebben verteld hoe hij zijn marketing kon verbeteren, hoe hij dat aan kon pakken. Hoe hij in de publiciteit kon komen en hoe hij zichzelf beter kon verkopen. En hij heeft het allemaal opgepakt en geïmplementeerd. (Je weet het: het succes is voor de doeners!) Zo krijg je nieuwe klanten. En deze trainer bleek daar heel goed in. Hij had al een goede basiswebsite staan. We hebben hem vervolgens een aantal strategieën geleerd waardoor zijn website meer bezoekers trok. En meer bezoekers leidden tot meer aanvragen. Zo kreeg hij meer klanten. Heel logisch, toch?

Bestaande klanten meer laten uitgeven = omzet verhogen

Dit draait dus om het optimaliseren van je klantwaarde. Oftewel: hoe kun je je klantwaarde zo verhogen dat je klant meer wil betalen voor je product of dienst? Of hoe kun je de klant vaker helpen? In een ander blog besprak ik al eens drie manieren om je toegevoegde waarde te verhogen. Dat is precies wat ik hier bedoel, maar dan op een andere manier geformuleerd. Het is namelijk héél belangrijk dat je dit onderdeel goed begrijpt: het is een van de sleutelprincipes van succesvol ondernemerschap.

Terug naar Jan. Jan gaf één-op-één trainingen. Iemand zocht bijvoorbeeld een trainer om zijn team te leren feedback te geven. (Jan is afgestudeerd op het onderwerp ‘dienend leiderschap’, dus hij gaf veel dienend-leiderschaptrainingen aan zelfsturende teams). Of hij gaf een training ‘zelfsturend team worden’ van drie dagen, en daar stopte het dan. Toen vroeg ik hem: “Maar Jan, jij doet toch ook nog veel meer?” Dat was inderdaad het geval. We zijn toen samen gaan brainstormen. Uit die brainstormsessie kwam een hele lijst met dingen die hij deed en trainingen die hij zou kunnen geven. Daardoor kwamen we tot de conclusie dat hij een heel ontwikkelingstraject voor medewerkers kon opzetten. Dat heeft hij gedaan en nu verkoopt hij – waar hij vroeger één training verkocht – nu een traject van drie tot vijf trainingen. Natuurlijk niet altijd en niet overal, maar hierdoor is zijn omzet wel direct gestegen. Het mooie is ook dat hij niet alleen meer mensen helpt, maar dat bij de mensen die hij helpt het geleerde bovendien beter geborgd wordt, doordat hij meer tijd aan zijn cursisten kan besteden.

Klanten vaker laten kopen = omzet verhogen

Het derde wat Jan is gaan doen, is relaties opbouwen en onderhouden. Daar gaat het bij veel ondernemers mis. Ze hebben dan een opdracht gekregen, maar laten daarna nooit meer iets van zich horen. Ik wil je graag deze uitdaging meegeven: ga morgen (een aantal van) je huidige klanten eens opbellen, en vraag hen iets als: “Hé, hoe gaat het met je? Ik was even benieuwd hoe je het toen ervaren hebt, en of ik iets voor je zou kunnen betekenen.” Als je dát gaat doen, zul je merken dat dat de tijdsinvestering dubbel en dwars waard is. Het is belangrijk om dit te systematiseren en het als vast onderdeel op te nemen in je bedrijfsvoering. Je hebt hier echt geen heel team voor nodig, het kan ook prima in je eentje.

Wil je, net als Jan, leren hoe je je omzet kunt verhogen en daar praktische hulp en handige stappenplannen bij ontvangen? Dan ben je van harte welkom bij de Zakelijk Succes Academie. Kijk maar eens op www.zakelijksucces.nl, daar vind je alle benodigde informatie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *