Het business model canvas is ontzettend eenvoudig van opzet, maar aan de andere kant zeer effectief. Het helpt je als startende of meer ervaren ondernemer alles op een rij te zetten, zodat je zicht krijgt op de ‘big picture’ en je het risico op een tunnelvisie verkleint. Met name gepassioneerde ondernemers gaan vaak volledig op in de elementen waar ze het meest sterk in zijn, waardoor de rest uit het zicht kan raken. Met het business model canvas zorg je ervoor dat je zicht houdt op alle belangrijke elementen.

Key partners

Wie zijn je key partners, welke andere partijen helpen je de producten te produceren die je kunt verkopen, of wie zorgen ervoor dat jij je diensten kunt aanbieden? Leveren de partners voldoende kwaliteit, kun je de relatie onderling verbeteren of heb je aanvullende partners nodig?

Key activities

Wat zijn de activiteiten waarmee je zorgt voor de productie van je producten, of hoe bied je de diensten aan? Wat komt er kijken bij het in stand houden met de relatie met je kanalen en belangrijke relaties?

Value proposition

Wat is de waarde die je afnemers kunt bieden? Ga niet uit van de waarde van je product of dienst, maar de waarde die het voor een afnemer biedt. Welk probleem los je op of in welke behoefte weet je te voorzien? Des te groter deze waarde, des te groter ook het succes van je onderneming.

Customer relationships

Hoe zijn je contacten met klanten, help je ze alleen online of spreek je ze telefonisch? Zorg je voor face to face contact, waarom wel of niet? Ga na of de manier van contact past bij de uitstraling die je voor je onderneming wenst.

Customer segments

Wie zijn je klanten en kan je deze onderscheiden op basis van demografische of gedragsverschillen? Wat zijn de behoeften van je klanten en welke zijn het meest waardevol voor je onderneming?

Key resources

Wat zijn je key resources? Dit kunnen belangrijke grondstoffen zijn, maar ook je belangrijke werknemers of andere bronnen die je helpen om in contact te blijven met je doelgroep.

Channels

Welke kanalen gebruik je om je afnemers te bereiken? Verkoop je producten via retailers, online of met behulp van een andere methode? Hoe kunnen klanten meer informatie over je product of dienst inwinnen?

Cost structure

Welke kosten betaal je om je producten of diensten te kunnen leveren? Welke resources zijn het meest kostbaar en hoe dragen die bij aan je kernactiviteiten?

Revenue streams

Welke producten of diensten brengen geld op en hoeveel plezier of vervulling ervaar je? Staan je inkomsten in verhouding tot wat afnemers voor je producten of diensten willen betalen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *