Realiseer je ambities met OGSM

Leestijd[rt_reading_time] minuten
Realiseer je ambities met OGSM

Je kent het vast: je hebt een goed idee of een prachtig plan waar je de hemel mee gaat bestormen. Maar daar blijft het dan ook bij. Het idee blijft in je hoofd sudderen en van het plan komt nooit iets terecht. Je hebt het namelijk te druk of bent te veel met andere dingen bezig. Wat je dus eigenlijk nodig hebt, is een stok achter de deur om al je goede ideeën, plannen en voornemens uit te werken of vol te houden. En nu komt het: die stok is er en heet OGSM-methode. Met de OGSM-methode zet je je idee of plan op één A4 om op een overzichtelijke en doelgerichte manier uit te voeren; de methode is daarom ook bekend als Businessplan op één A4. Hier lees je hoe je dat doet.

Eerst wat eerst komt: wat is OGSM? OGSM is een planningsmethode om richting te geven aan je ambities. Of die nu groot zijn of klein, bedoeld zijn voor je organisatie of voor jou persoonlijk en of je die nu alleen of met anderen uitwerkt. De letters staan voor de vier bouwstenen waar de methode uit bestaat:

  • Objective (ambitie, streven, visie)
  • Goals (doelen)
  • Strategies (methoden, strategieën)
  • Measures (maatstaven, afmetingen)

De eerste twee onderdelen gaan over het wat, de twee erna over het hoe. Samen vormen deze vier onderdelen de basis: als je OGSM uitwerkt, rolt er een plan uit dat op jou is toegesneden. De OGSM-methode kent één voorwaarde: wat je uitwerkt moet op één A4’tje passen. Lukt dat niet? Dan moet je eraan schaven totdat het wel lukt. Hoe pak je het aan?

Wat wil je bereiken? Over objective en goals

Je begin met formuleren van wat je wilt bereiken, dus wat je einddoel is (objective). Dat doel kan groot zijn, maar natuurlijk ook klein. Bijvoorbeeld: ‘Over vijf jaar ben ik marktleider in Europa.’ Of: ‘Over twee jaar fiets ik naar de top van de Mont Ventoux.’ Het tijdpad dat je noemt moet realistisch en overzichtelijk zijn, maar niet al te ver weg liggen.

Het einddoel geeft richting aan de keuzes die je maakt. Als je het einddoel krachtig formuleert, kun je deelonderwerpen beschrijven om dat doel te bereiken (goals). Weer even terug naar de Mont Ventoux: aan het einddoel om de top te bereiken, verbind je doelen, bijvoorbeeld: ik moet vanaf nu gezonder eten, over drie maanden een betere conditie hebben en in een halfjaar meer spiermassa creëren. Deze subdoelen kun je zien als de bewegwijzering naar het einddoel.

Hoe wil je dat bereiken? Over strategies en measures

Je weet nu wat je wilt bereiken, daarom nu naar hoe je dat gaat doen (strategies). Beschrijf zo kort mogelijk hoe je de doelen (goals) kunt halen. Voor je fietstocht bepaal je bijvoorbeeld de hoeveelheid koolhydraten waaruit je menu bestaat, een trainingsschema om je conditie te verbeteren en oefeningen om je spieren te versterken. Vaak zijn er meer strategieën mogelijk, maar vergeet niet: alles moet op één A4 passen, dus kies de mogelijkheden waarmee je doelen (goals) het best te verwezenlijken zijn. Intussen meet je constant of je op de juiste weg bent (measures).

OGSM is bewezen in de praktijk

Misschien denk je dat OGSM het zoveelste moderne managementspeeltje is. Maar dat is maar voor een deel waar. OGSM is misschien vaak wel een managementspeeltje, maar zo is de methode niet bedoeld en modern is zij ook al niet: OGSM heeft zich al decennialang in de praktijk bewezen. De methode stamt uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, en veel (grote) bedrijven en organisaties gebruiken OGSM voor hun businessplannen. Nu jij nog, want wie wil nu niet zijn plannen, ideeën, dromen en wensen daadwerkelijk realiseren? Dus probeer de OGSM-methode ook eens uit, want dat kan echt geen kwaad. Maar wel goed.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *