Dat zakelijk bloggen werkt steek ik niet onder stoelen of banken. Er ligt echter een groot verschil tussen dit beseffen en ook echt werk maken van bloggen. Dit ligt vaak simpelweg aan 1 enkele factor: tijd. Bloggen kost tijd. Er bestaan tegenwoordig full time bloggers die met bloggen alleen hun geld verdienen. Hoe ga jij, als drukke ondernemer, hier dan tegenop boksen? Bij voorbaat een verloren strijd, toch? Of niet? Stel je eens voor…als je dagelijks maar 5 minuten nodig zou hebben om een blog te publiceren, zou je dat dan wel doen?

Onmogelijke opgave?

Dagelijks slechts 5 minuten kwijt zijn aan het publiceren van een blog? Dat lijkt een onmogelijke opgave. Wanneer je echter gebruik maakt van de aanpak die ik in dit artikel beschrijf, dan is dit opeens veel dichter binnen handbereik. Je doet dit door periodiek (bijvoorbeeld maandelijks) 3 stappen te zetten: Inventarisatie, Creatie & Curatie en Optimalisatie:

Stap 1: Inventarisatie

Er is voor jou als ondernemer enorm veel content om uit te putten, zonder dat je iedere keer een paar uur uit moet trekken voor het schrijven van een blog. Je kunt vaak putten uit content die je zelf al hebt gecreëerd en kunt de content van anderen cureren. Het achterhalen van deze content begint met een inventarisatie, waarbij je voor jezelf overzichtelijk op een rij zet wat je allemaal al hebt. Maak hiervoor een document aan of een spreadsheet waarin je linkt naar je verschillende bronnen:

Inventariseer welke content je al hebt

Denk hierbij aan:

  • Blogs (zelf geschreven of blogs van anderen die je ooit gelezen/gedeeld hebt)
  • Vakblogs/online magazines (uit jouw vakgebied)
  • Mails (waarin je antwoord geeft op een vraag of een oplossing voor een probleem van een klant schetst)
  • Research (denk aan vooronderzoek dat je hebt gedaan voor bijv. offertes)
  • Rapporten (adviesrapporten, plannen van aanpak, enz)
  • Analyses (met of zonder cijfermatige onderbouwing)
  • Cases (hoe heb jij klanten tot nu toe al geholpen?)
  • Presentaties (stof die powerpoint, keynote of prezi’s weer eens af)

Stap 2: Creatie & Curatie

Pak je inventarisatie er bij en organiseer je content per onderwerp. Ga vervolgens na welke vragen je potentiële klanten hebben en met welke uitdagingen ze te maken krijgen. Waarom huren klanten jou als professional in? Probeer minimaal 5 tot 10 van deze uitdagingen te formuleren.

Bepaal nu hoe je bestaande en laagdrempelige nieuwe content kunt creëren die je de lezer helpen met hun uitdagingen, vragen en problemen. Denk hierbij aan:

  • Een overzicht van ‘de beste artikelen’ over een onderwerp X
  • Een antwoord op een vraag die je per mail al eens hebt gegeven
  • Een aanpak die jij hanteert en die iemand anders ook zou kunnen helpen
  • Standaard mailtjes die jij gebruikt en ook voor anderen handig kunnen zijn
  • Presentaties: upload ze op Slideshare en embed ze in een blogpost en schrijf er een goede titel en een paar regels tekst bij
  • Video embeds: plaats een inspirerende TED talk als embedded video in een blogpost en schrijf er een korte tekst omheen
  • Video’s: schiet een video van jezelf wanneer je tot een inzicht komt of ergens door geprikkeld wordt en plaats deze in een blogpost
  • Foto’s: Maak relevante foto’s tijdens een project, voeg ze (als gallery) in een blogpost in en schrijf er wat context bij.

Stap 3: Optimalisatie & Publicatie

Als het goed is heb je nu flink wat content die je kunt klaarzetten voor publicatie. Maar uiteraard wil je dit ook op een slimme manier doen, zodat je ook op de langere termijn gevonden gaat worden via zoekmachines. Optimaliseer en publiceer daarom je content door de volgende stappen te zetten:

  1. Selecteer zoekwoorden: met behulp van de Google keyword planner kun je onderzoeken op welke woorden er gezocht wordt.
  2. Optimaliseer je blog titel: plaats het belangrijkste zoekwoord in je titel
  3. Optimaliseer je tekst structuur: gebruik voor je blogtitel een H1 tag en voor subkoppen H2, H3, enz.
  4. Optimaliseer de metatekst: in de meeste websites kun je het stukje tekst dat onder de titel in de zoekresultaten wordt getoond optimaliseren. Verwerk het belangrijkste keyword in deze metatekst en probeer de lezer aan te sporen op het zoekresultaat te klikken.
  5. Bekijk de preview van je blog en publiceer!

Bewaak de kwaliteit

Wanneer je bovenstaande stappenplan eenmaal per maand gaat doorlopen dan zul je merken dat het steeds minder tijd kost en het je steeds makkelijker afgaat. Waak er echter wel voor dat het snel publiceren van nieuwe content geen doel op zich wordt. Voeg altijd waarde toe door middel van content en stel jezelf dus altijd de vraag of jouw doelgroep wel zit te wachten op een bepaald soort blog. Je zult merken dat je in de loop van de tijd vanzelf weer inspiratie krijgt voor nieuwe, waardevolle blogartikelen (waarvan op sommigen best een aantal uren gezweet mag worden!)

Meer leren over bloggen?

Volg dan de training ‘Zakelijk Bloggen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *