Toen ik bezig was met mijn eerste website lanceren dacht ik dat de klanten vanzelf binnen zouden stromen. Dat hoopte ik althans. Niets bleek minder waar. Wellicht heb jij zelf net je website gelanceerd en denk je dat je nu kunt achteroverleunen. Afwachten wanneer de eerste aanvragen binnen komen. Helaas moet ik je uit die droom helpen. Een effectieve website lanceren is geen garantie voor succes. Je kunt een prachtige winkel hebben, maar als je aan een plein gevestigd bent waar geen bezoekers langskomen, verkoop je niets. Na het lanceren van je website is het dus zaak om bezoekers te krijgen. Hoe doe je dat?

Wat je kan helpen is het lezen van het artikel over online marketing en over content marketing. In dit artikel ga ik het niet uitgebreid hebben over deze twee onderwerpen. Hier wil ik je een krachtige strategie geven om in één werkweek je website te lanceren en direct meer bezoekers te krijgen.

Supersnel zichtbaarheid creëren. Website lanceren in vijf dagen

Allereerst… voor je begint. Investeer in een goede website! Tip: neem een Succeswebsite. Daar draaien wij zelf ook op.

Dag 1

Website lanceren, stap 1: Plaats een link in je e-mailhandtekening

Heb je al een automatische e-mailhandtekening ingesteld? Verwijder voorlopig even je socialemedialinks en e-mailadres in deze tekst, en vervang die door:

==========

‘Mijn website is gelanceerd! Bekijk mijn nieuwe site op www.domeinnaam.nl.’

==========

Omdat je de andere links weghaalt en een heel gerichte call to action benoemt, is de kans groot dat je website bekeken wordt.

 

Website lanceren, stap 2: Vraag om feedback aan al je relaties

Stuur al je relaties een persoonlijk mailtje waarin je ze enthousiast ver- telt dat jij je website online hebt gezet. Vraag ze om je website te bekijken en feedback te geven. Feedback vragen zorgt er niet alleen voor dat relaties naar je website gaan, maar ook dat ze zich belangrijk voelen. Een mailtje dat je hiervoor kunt gebruiken is deze:

==========

Beste (naam),

Zojuist heb ik mijn website gelanceerd en ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Zou jij er eens naar willen kijken? Ik ben benieuwd wat je er goed aan vindt en welke dingen duidelijker kunnen. Alvast bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groet,

(jouw naam)

==========

 

Dag 2

Website lanceren, stap 1: Koppel je website aan sociale media

Ben je al zichtbaar op sociale media? Koppel dan je website aan je ver- schillende socialemediaprofielen. Post hierna op al je sociale media dat jij je website hebt gelanceerd. Vraag mensen om een kijkje te nemen en te reageren.

Website lanceren, stap 2: Vraag je klanten om een referentie

Vraag klanten voor wie je ooit hebt gewerkt of ze een aanbeveling willen schrijven voor je nieuwe website. Vraag specifiek naar behaalde resul- taten dankzij je diensten. Heb je hiervoor in een organisatie gewerkt?

==========

Beste (klant),

Onlangs heb ik mijn nieuwe website online gezet. Uiteraard wil ik daar ook referenties plaatsen van enthousiaste klanten. Zou je mij een e-mail willen sturen met een referentie van onze samenwerking voor (opdracht)? Het zou specifiek fijn zijn als je iets wilt vertellen over het resultaat van de uitvoering van (opdracht) en hoe je ons contact hebt ervaren. Alvast bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,
(jouw naam)

==========

 

Dag 3: Deel je website via LinkedIn-mail

Als je al een tijdje op LinkedIn zit, heb je waarschijnlijk aardig wat mensen in je digitale netwerk. Stuur ze een persoonlijk mailtje dat jij je website hebt gelanceerd. Vraag specifiek of er dingen onduidelijk zijn op je website. Hebben mensen op dag een ook al je persoonlijke mailtje gehad? Des te beter. Nu kom je bij hen voor de tweede keer binnen korte tijd ‘on top of mind’.

 

Dag 4: Reageer op vijf discussies binnen LinkedIn- of Facebookgroepen

Kijk eens bij verschillende (voor jouw bedrijf) relevante LinkedIn- of Facebookgroepen. Zoek een onderwerp waar jij verstand van hebt en reageer inhoudelijk op een vraag, opmerking of artikel. Onderteken met je naam en website. Maak nooit directe reclame in deze groepen, want dan kom je over als ‘weer zo’n zzp’er die zichzelf per se moet verkopen’. Dat is storend voor andere gebruikers. Denk erom dat je waardevol bent voor anderen. De wet van zaaien en oogsten LINK werkt ook in communicatie op social media kanalen.

 

Dag 5 : Reageer op drie relevante weblogs

In jouw branche zijn er ongetwijfeld vele weblogs te vinden waar jouw klanten komen. Laat er een inhoudelijke reactie achter. In de meeste gevallen kun je naast je naam en e-mailadres ook je website invullen. Als mensen langskomen en de weblog lezen, kunnen ze doorklikken naar je website. Ook hierbij geldt de regel: voeg waarde toe en reageer inhoudelijke en relevant. Reacties als ‘wat een leuk artikel’ zijn waardeloos. Ze worden door de weblogbeheerder meestal als spam gezien en direct verwijderd.

Wil jij direct aan de slag hiermee? Zoek drie blogartikelen die jij interessant vindt op deze site en laat een inhoudelijke reactie achter. Ik vind het leuk om wat van je te lezen en reageer persoonlijk!

Vraag: welke stappen zou je nog meer kunnen verzinnen om je website te lanceren en zichtbaar te maken? Laat hieronder je reactie achter!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *