Je marktpropositie – stap 4: Welk gevoel roep je op?

Zo… stap 4 alweer van het stappenplan om je marktpropositie eens goed in de steigers te zetten. Zijn de eerste drie stappen gelukt? Dan staat er nu een duidelijk bord in je etalage en heb je je pitch geformuleerd, evenals je unieke belofte en je persoonlijke verhaal. Hoog tijd om verder te gaan met de volgende stap!

Iemand zei eens het volgende tegen me: “Ik ben een jaar of drie geleden met jullie in contact gekomen, en het heeft heel lang geduurd voordat ik ‘ja’ durfde te zeggen, omdat ik eerst zeker wilde weten dat het allemaal klopte. Inmiddels heb ik gezien dat alles altijd congruent was, dat je bent wie je bent.” Dat vind ik één van de mooiste complimenten die ik ooit gekregen heb. Dat gebeurt niet zomaar, daar is natuurlijk over nagedacht. Ik heb nagedacht over vragen als Wie ben ik? Wat zijn mijn kernwaarden? Waar sta ik voor? Als ondernemer is het noodzakelijk dat je jezelf leert kennen. Waarom doe je wat je doet? Wat is je passie? Waar word je blij van? En waar word je boos om? Ik denk dat we dat in onze huidige maatschappij écht missen: mensen die genuanceerd kunnen vertellen waar ze boos over zijn, en daar elke dag vol energie en passie tegen opstaan. Ze bestaan, maar ze zijn schaars. En ik hoop van harte dat wij daar met elkaar iets aan kunnen bijdragen, dat er meer van zulke mensen komen. En dat betekent dat je erover na moet denken welk gevoel je altijd en overal wilt uitstralen.

Je kernwaarden

Schrijf voor jezelf eens één gevoel op. Als mensen met jou in aanraking zijn geweest, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst, welk gevoel wil je dan dat er bij hen blijft hangen? Kundigheid? Betrouwbaarheid? Plezier? Dit hangt allemaal heel nauw samen met je kernwaarden. Wat wil je dat er achterblijft bij de ander? Een uiting van je kernwaarde, want dat gevoel past waarschijnlijk bij jou, een gevoel op onderbuikniveau. Als je dit voor jezelf helder hebt, heb je meteen een maatstaf waarlangs je al je marketinguitingen kunt leggen. Een van de gevoelens die wij als Zakelijk Succes Academy willen achterlaten, hangt samen met een zinnetje dat in mijn leven heel belangrijk is, een stemmetje dat als het ware altijd in mijn achterhoofd aanwezig is, namelijk ‘travel light’. Maak het licht voor jezelf. Neem jezelf niet te serieus, ontspan. Dus één van de dingen die wij steeds als ZSA willen uitstralen, is lichtheid, ontspanning, lucht. En bij alles wat we doen, vragen we ons af: is het licht, is het luchtig? Check maar eens voor jezelf, als je al media-uitingen gedaan hebt, of die congruent zijn met het gevoel dat je zojuist hebt opgeschreven. Zijn er misschien dingen waarvan je denkt: dat kan ik maar beter aanpassen? Dan heb je meteen een actiepunt te pakken. Want je weet inmiddels: succes is voor de doeners!

Over twee weken volgt het vijfde en laatste deel van dit stappenplan. Als je daarmee klaar bent, heb je een goede marktpropositie, en heb je een stevige basis gelegd voor al je marketingactiviteiten. Vind je het fijn om zo stap voor stap je onderneming naar een hoger niveau te tillen? Kijk dan eens op www.zakelijksucces.nl, en ontdek hoe wij je daarbij kunnen begeleiden!