Je marktpropositie – stap 3: jouw unieke belofte

Zoals beloofd gaan we in dit blog weer verder met het vijfstappenplan om te komen tot een succesvolle marktpropositie. De eerste twee stappen heb ik in de vorige twee blogs al behandeld. Weet je het nog?

Stap 1: het bord in de etalage (oftewel: wat ben je/wat doe je?)
Stap 2: je pitch (Ik … [doelgroep] met [probleem/oplossing], zodat [resultaat])

En zo zijn we nu alweer aangekomen bij stap 3: je unieke belofte, je persoonlijke verhaal. Wat is jouw unieke belofte? Wat maak jij altijd en overal waar, ongeacht waar mensen je tegenkomen? En die unieke belofte, die wil je onderbouwen, ondersteunen door middel van je eigen, persoonlijke verhaal. Ik zal je uitleggen wat ik bedoel met het voorbeeld van de Zakelijk Succes Academy.

Unieke belofte

Bij de Zakelijk Succes Academy trainen we ondernemers. Wij bieden naar mijn overtuiging de beste ondernemersopleiding van Nederland. We leren ondernemers écht het vak ‘ondernemen’, inclusief de daarvoor benodigde stappenplannen. Er zijn twee dingen die we altijd en overal beloven: 1) het is praktisch toepasbaar, en 2) we maken het eenvoudig. Het is allemaal niet zo ingewikkeld als je eenmaal weet welke stappen je moet zetten. Dit is onze unieke belofte. Maar toch, als ik het hierbij laat, heeft het nog weinig lading, nog weinig zeggingskracht. Met alleen deze belofte zullen we nog niet zo veel mensen overtuigen. Daarvoor is nog iets extra’s nodig.

Je persoonlijk verhaal als onderbouwing

Als startend ondernemer was ik zelf continu aan het worstelen, en het heeft mij serieus veel tijd en geld gekost (denk aan investeringen, trainingen, ontwikkelingen) om erachter te komen wat de sleutels zijn voor zakelijk succes. En één ding wat me telkens weer opviel (en ook tegenviel), was dat veel trainingen weliswaar inspirerend waren, maar nauwelijks praktisch en direct toepasbaar. Ik  wilde iets neerzetten wat de meest praktisch toepastbare en eenvoudig toegankelijke training van Nederland zou zijn. Dat is de Zakelijk Succes Academy geworden. Inmiddels train ik zo’n duizend ondernemers per jaar.

Als je alleen je belofte deelt, loop je het gevaar dat het bij mooie woorden blijft. Maar als je je persoonlijke verhaal dat erachter zit gaat delen met anderen, en mensen gaat ondersteunen door je belofte op deze manier meer lading te geven, als je er kleur en beelden aan toevoegt, zodat ze gaan zien waar je vandaan komt, dan snappen ze ook dat het logisch is dat je die belofte doet. Nog een voorbeeld. Ik geef ook trainingen in de zorg en in het onderwijs. Bij een training in het onderwijs begin ik bijvoorbeeld met “Ik ben Bart van den Belt, en ik heb 16 jaar ervaring in het onderwijs. Dat begon toen ik vier was… Mijn tijd als kind in het onderwijs was niet altijd even makkelijk, want ik was een kind met heel veel creativiteit en ik wilde heel veel bereiken. Maar het systeem paste daar niet bij. Dat is de reden waarom ik nu onderwijzers wil inspireren.” Mijn persoonlijke verhaal vertelt en ondersteunt mijn belofte.

En nu jij!

Ik wil je daarom uitdagen om na te denken over de volgende twee vragen: 1) welke belofte doe jij aan je klanten, waar ze je ook ontmoeten? Schrijf die eens op. En 2) wat heb jij zelf meegemaakt, wat heb je ervaren of geleerd waardoor je dit op deze manier bent gaan doen? Kijk maar eens of je dat in een paar woorden kunt samenvatten.

De volgende keer dat je iemand ontmoet en hij of zij vraagt wat jij doet, en je reageert met “Ik ben [naam], en ik doe [uithangbord]. Ik help [deze mensen]  met [dit probleem], zodat [dit resultaat]. En dat doe ik, omdat ik [deze dingen] belangrijk vind.” Wat denk je dat dit voor impact zal hebben op dit eerste contactmoment? Als je dit vanaf nu in de praktijk brengt, dan kan het niet anders of de ander gaat jou vragen stellen, in plaats van dat jij een heel verhaal af moet gaan steken over jezelf. Hierbij blijft het wel heel belangrijk dat je in de eerste plaats oprecht geïnteresseerd bent in de ander, voordat je deze voorgaande stappen zet. Probeer eerst ‘common ground’ te vinden. Vraag de ander wie hij is, wat hij doet. Als je deze stappen ( 1 t/m 3) gaat uitwerken en de resultaten ervan gaat doorvoeren in je marketing, dan worden je communicatie-uitingen ineens congruent, en daarmee wordt de impact ervan enorm vergroot.

Je hebt hiervoor twee weken de tijd: dan gaan we snel verder met de vierde stap die nodig is om te komen tot een succesvolle marktpropositie. We zullen dan gaan nadenken over het gevoel dat je bij mensen achter wilt laten. Inmiddels ben ik wel benieuwd hoe het je bevalt om aan de hand van zulke praktische stappen en opdrachten bezig te zijn met je onderneming. Heb je er iets aan? Dan past de Zakelijk Succes Academy vast ook bij jou. Kijk maar eens op www.zakelijksucces.nl voor meer informatie.