Je marktpropositie – stap 2: definieer je pitch

In mijn vorige blog heb ik je uitgelegd wat het belang is van een duidelijk bord in de etalage. Het moet voor iedereen meteen duidelijk zijn wat je bent c.q. wat je doet. Als je dat helder hebt, kun je verder met de tweede fase van dit stappenplan om te komen tot een goede marktpropositie: het definiëren van je pitch.

Wat is een pitch? In je pitch vertel je – nog steeds heel kort en krachtig – iets meer over wat je doet. Hiervoor gebruik ik graag de XYZ-structuur. Die ziet er als volgt uit:

  • Ik … X
  • met Y,
  • zodat Z

Wat bedoel ik hiermee? Op de puntjes vertel je wat je doet: ik help, train, adviseer, bouw, etc. De X staat voor je doelgroep. De Y is de oplossing die je te bieden hebt of het probleem dat je helpt op te lossen, en de Z staat ten slotte voor het resultaat. Op deze manier kunnen we het voorbeeld uit het vorige blog van het – nog relatief onduidelijke   – uithangbord van de identiteitsmarketeer meteen concreter maken. “Ik ben identiteitsmarketeer (het uithangbord) en ik help ondernemers die op zoek zijn naar een communicatiestrategie die bij hen past (de doelgroep) te ontdekken waar ze echt voor staan (het probleem/de oplossing), zodat hun communicatie-uitingen een grotere impact hebben (het resultaat).”

Probeer dit sjabloon maar een in te vullen voor je eigen onderneming. Ik help X, met Y, zodat Z. Met andere woorden: ik help ‘doelgroep’ met ‘probleem/oplossing’, zodat ‘resultaat’. En dat woordje ‘help’ kun je natuurlijk gerust door een ander werkwoord vervangen: ik help, ik train, ik coach, ik adviseer, ik schrijf, whatever. Het gaat erom hoe jij helpt. Alles is goed.

Als je dit gedaan hebt, ben je alweer klaar voor de derde stap. Over twee weken gaan we daarmee verder. Dan gaan we jouw eigen, unieke belofte uitwerken. Een essentiële stap om je te kunnen onderscheiden van alle andere ondernemers die op het eerste gezicht ongeveer hetzelfde doen als jij. Tot dan!