Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven; even je leidinggevende “appen” dat je iets later bent, op Instagram posten dat je een heerlijke lunch achter de kiezen hebt en via LinkedIn checken of je nog nieuwe connecties hebt opgebouwd. Steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van deze manier van communiceren. Maar, wat is social media, welke kanalen zijn succesvol en is het wel zo “social” als de meesten denken?

Wat is social media?

Social media is een veelgebruikte manier om op een interactieve en leuke wijze, via internet, informatie te delen met anderen. Met deze informatie wordt niet alleen tekst bedoeld; vandaag de dag worden er allerlei soorten content gedeeld. Denk hierbij aan muziek, afbeeldingen en video ́s. Het is een manier van communiceren, waarbij gebruik gemaakt wordt van digitale devices. Het is hip, trendy en heeft een plaats gekregen in onze dagelijkse routine.

Het is niet duidelijk vanaf wanneer men de term “social media” is gaan gebruiken, maar één van de eerste sociale netwerken was Six Degrees, opgericht in 1997. Deze site was bedoeld om donaties aan goede doelen te stimuleren. Sindsdien zijn er talloze, technische innovaties geweest. Vanaf 1999 is het mogelijk om te bloggen. LiveJournal maakte het voor iedereen mogelijk om zijn of haar verhaal kwijt te kunnen aan de wereld. Vanaf dat moment zijn de sociale netwerken als paddenstoelen uit de grond komen schieten. Dit alles heeft geleid tot een wereld waaruit social media niet meer weg te denken is.
Inmiddels zijn er al veel verschillende vormen van social media ontstaan;

Forums: Internetpagina’s waar een vraag gesteld kan worden. Hier kan op gereageerd worden en zo kunnen anderen hulp bieden of een discussie starten. Wiki ́s: Internetpagina ́s waarbij iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar kennis te delen.
Weblogs: Werden oorspronkelijk gebruikt als persoonlijk dagboek, maar worden steeds vaker zakelijk ingezet. Blogs zijn interactief, omdat bezoekers de mogelijkheid krijgen om te reageren.
Photo sharing: Kanalen die zich specifiek richten op het delen van foto’s.
Video sharing: Kanalen die zich specifiek richten op het delen van video’s.
Review sites: Sites waar consumenten reviews kunnen lezen over een product dat ze willen aanschaffen. Ook kunnen consumenten een review achterlaten over een bepaald product.
Livestreaming: Social media vorm die steeds populairder wordt. Door middel van de camerafunctie is het mogelijk om livebeelden uit te zenden naar iedereen die daar geïnteresseerd in is.
Sociale netwerken: Maken gebruik van profielen, waarbij (persoonlijke) informatie gedeeld kan worden met vrienden, bekenden of een specifieke doelgroep.

Is social media wel zo social?

Daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Waarom? Dat lees je hieronder.

De definitie van sociaal is: “betrekking hebbend op de menselijke samenleving- geneigd om in groepen te leven- gevoel hebbend voor de nood van de medeleden van de samenleving”. Enerzijds zegt het woord “social” dus eigenlijk al voldoende. Social media zijn online omgevingen met een hoog interactie-gehalte. Groepen mensen komen bijeen om te communiceren over interesses en onderwerpen die zij belangrijk vinden. Zoals de definitie beschrijft willen mensen deel uitmaken van de samenleving en zijn ze geneigd om in groepen te leven. Dit zien we terug in vrijwel alle vormen van social media; mensen hebben de behoefte om hun (persoonlijke) leven te delen met anderen. Doordat anderen hierop kunnen reageren, is er wel degelijk sprake van sociaal contact.

Anderzijds vinden sommigen dat social media zorgt voor afleiding. Mensen hebben de drang om 24/7 online te zijn en kijken daardoor regelmatig op hun mobiele telefoon, tablet of laptop. Niemand wilt het laatste nieuws missen, dus kan je bij de instellingen van een mobiele device bepalen dat je een melding wilt ontvangen bij “Belangrijk nieuws”. Aangezien sommigen hier toch last van hebben, zijn technologische bedrijven al bezig geweest met een “Niet storen” functie. Daarbij is het mogelijk om alle meldingen te ontvangen, zonder hiervan op de hoogte gebracht te worden.

We kunnen dus concluderen dat social media zorgt voor afleiding tijdens het dagelijks leven. Maar, het is deel geworden van onze dagelijkse routine en zorgt ook zeker voor sociaal contact. Met behulp van social media is het bijvoorbeeld mogelijk om familie, vrienden of andere bekenden vanaf de andere kant van de wereld op kraamvisite te laten komen door middel van een livestream. Waar duizenden kilometers ervoor zorgen dat mensen elkaar een lange tijd niet kunnen zien, maakt social media dit mogelijk. Hoe mooi is dat!?

Waarom zou je marketing via social media doen?

Om te beginnen is social media een extreem effectieve manier van marketing. Social media biedt zowel bedrijven, als consumenten veel mogelijkheden.
Ten eerste maakt social media het mogelijk om in contact te komen met een specifieke doelgroep. Fraaie graphics met leuke anekdotes, interessante links en spannende verhalen kunnen de oorzaak zijn van veel exposure bij (potentiele) klanten, collega ́s en concurrentie.

Daarnaast kan social media marketing leiden tot succesvolle branding. Branding omvat alles wat een merk/bedrijf doet om een plek te veroveren in het hart van de consument. Om een sterk merk te ontwikkelen, is naamsbekendheid nodig. Social media is dé plek om naamsbekendheid te genereren. Dit kan gedaan worden door campagnes te ontwerpen met unieke kenmerken, zodat consumenten de campagne direct met het bedrijf associëren. Zo heb je de worst van de HEMA, de leeuw van de ING, en zo was er “de man” van de Albert Heijn reclames. Door spraakmakende content te ontwerpen, waarin deze unieke kenmerken terugkomen, is het goed mogelijk dat mensen de content gaan delen of erop reageren. Hierdoor bereikt de content meer mensen en dat is het doel van marketing.

Ook blijkt social media een excellente manier om het gesprek met de klant aan te gaan. Deze kanalen kunnen een snelle service bieden met behulp van chats, livestreams of de garantie dat de klant binnen één uur reactie krijgt. Hierdoor kan de loyaliteit, geloofwaardigheid en klanttevredenheid versterkt worden.
Tot slot blijkt dat social media, mits dit goed ingezet wordt, voor een hogere omzet kan zorgen. Social media zorgt voor een grotere betrokkenheid en er worden meer mensen bereikt, omdat social media de mogelijkheid biedt om content te delen. Het gevolg van een groter bereik? Meer websitebezoekers, geïnteresseerden en andere mensen die hun geld wellicht uit willen geven aan producten of diensten die het bedrijf te bieden heeft.

Het is dus zeker aan te raden om social media in te zetten als marketingtool; groter bereik, meer betrokkenheid, betere service en het biedt de mogelijkheid om campagnes te richten op een specifieke doelgroep. Dit kan leiden tot meer exposure en een hogere omzet.

Welke kanalen moet je kiezen?

Allereerst begint alles bij een keigoede online marketing machine. Een website die zorgt voor resultaat. Daarna ga je pas aan de slag met social media kanalen. Er zijn diverse, bruikbare kanalen die inzetbaar zijn als marketingplatform. De doelgroep van het bedrijf is bij de keuze voor een kanaal wel noodzakelijk. Hieronder staat een lijst met de meest populaire kanalen die zakelijk worden gebruikt.

Facebook: Staat met vlag en wimpel bovenaan de lijst. Facebook heeft 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan er 1,18 miljard zelfs dagelijks actief zijn. Dit maakt Facebook tot het grootste sociale netwerk ter wereld. Het is tactisch om hier als bedrijf op in te spelen. Door gebruik te maken van een Facebook bedrijfspagina of Facebook Ads kunnen er specifieke doelgroepen worden aangesproken. Ook kan Facebook dienen als serviceplatform. Klanten kunnen hier hun vraag stellen of een review achterlaten.

LinkedIn: Dit kanaal is al langere tijd stabiel. Dagelijks bezoeken 4,2 miljoen Nederlanders dit sociale netwerk. LinkedIn is voornamelijk gericht op bedrijven, recruiters en sollicitanten. Hierop worden informatieve zaken over bedrijven gedeeld. Dit platform is dus niet geschikt om persoonlijke informatie met vrienden en familie te delen.

Instagram: Heeft dagelijks 300 miljoen actieve gebruikers en heeft in de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Dit social media platform wordt daardoor ook steeds vaker gebruikt door bedrijven. Ook op Instagram is het namelijk mogelijk om te adverteren.

WordPress: Wordt door veel bedrijven en particulieren ingezet om een website te ontwikkelen. Kan gebruikt worden voor webshops, (personal) weblogs, enz. WordPress biedt veel mogelijkheden om een website in te richten en is niet moeilijk in onderhoud.

Youtube: Dit kanaal bestaat al sinds 2005 en is altijd al een wereldwijd kanaal geweest, maar heeft de laatste jaren een gigantische groei meegemaakt. “Vloggers” hebben hier een grote invloed op gehad. Een vlog is een online dagboek dat vooral bestaat uit videobeelden. Steeds meer mensen gebruiken deze manier van communiceren. Bekende Nederlandse vloggers worden door bedrijven ingezet om producten in hun video ́s te promoten. Dit kan dus een zeer effectieve manier van marketing zijn om een specifieke doelgroep te benaderen.

Twitter: Uit cijfers blijkt dat de populariteit van dit sociale netwerk daalt. Ter verduidelijking: uit cijfers blijkt dat Twitter in Nederland, in één jaar tijd, 250.000 gebruikers heeft verloren (oktober 2015 – oktober 2016). Dat wil niet zeggen dat Twitter geen bruikbaar platform meer is, maar de effectiviteit ervan is afgenomen. Mensen zijn in veel gevallen overgestapt naar andere kanalen, zoals Facebook, Instagram en YouTube.

Do’s and dont’s bij het inrichten van je social media marketing

Wanneer bedrijven of merken social media willen inzetten als marketingtool, moeten ze daarbij wel rekening houden met een aantal cruciale zaken. Zie hieronder de do ́s en dont’s bij het inrichten van social media als marketingtool.

Do’s

Ontwerp unieke en spraakmakende content
Combineer visuele graphics met quotes, maak gebruik van de huisstijl van het bedrijf en bovenal: trigger mensen om te reageren op de content. Hierdoor verzamel je reacties en wordt het bereik groter.

Zorg voor regelmaat
Om te zorgen voor exposure en branding, is het belangrijk om continue actief te zijn via de social mediakanalen. Dit hoeven niet altijd lange teksten te zijn; een eenvoudige graphic of een kort filmpje kan al voldoende zijn. Daarbij is timing een uiterst belangrijke factor. Welke dag en welk tijdstip is het meest effectief?

Gebruik humor!
Mensen houden van humor. Dat is een algemeen gegeven. Maak hier gebruik van! Zorg dat ze moeten lachen, reageren of in het beste geval anderen taggen. Ook hierdoor bereik je meer mensen en creëer je een grotere doelgroep.

Wees gericht op de doelgroep
Ieder bedrijf heeft zijn eigen doelgroep(en). Focus je voornamelijk op deze doelgroepen. Kies bewust voor kanalen en stem de content af op de doelgroep. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door jongeren, dit kanaal kan dus beter niet ingezet worden als marketingtool voor bijvoorbeeld scootmobiels.

Maak gebruik van meerdere kanalen
Spreid je kansen. Zorg dat content verspreid wordt via verschillende kanalen, zodat zo veel mogelijk mensen de content zien. Maar, zet nooit dezelfde content op meerdere kanalen! Op Facebook wordt wat anders verwacht dan op weblogs. Denk goed na over de doelgroep bij het publiceren van de content per kanaal!

Dont’s

Zorg dat je niet overdrijft
Bedrijven hebben soms de neiging om te veel van zich te laten horen. Ze denken vaak: “hoe meer contactmomenten, hoe beter”. Maar niets is minder waar. Mensen willen niet continue benaderd worden. Vermijd spammen!

Negeer geen enkele reactie
Iedereen krijgt weleens te maken met ongewenste reacties, zo ook op social media. Laat niet merken dat de reactie ongewenst is. Reageer professioneel of neem persoonlijk contact op met de betreffende persoon. Reageren zorgt voor waardering; het gevoel dat mensen gehoord worden. Negatie zorgt voor afkeer en teleurstelling. Reageer dus altijd!

Verkooppraatjes zijn een no-go
Laat niet merken dat het om reclame gaat. Mensen vinden het vervelend als ze het gevoel hebben dat ze iets móéten kopen. Zorg ervoor dat mensen keuzevrijheid hebben en verplicht ze niet om actie te ondernemen. Uiteindelijk zal dat meer opleveren!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *