Personal Branding

“Ja maar… Ik ben slechts één van de vele coaches. Wie zit er nu op mij te wachten?”. Mirjam keek me aan en wachtte tot ik zou antwoorden. Hoe kon ik haar ervan overtuigen dat ze écht een verschil kan maken in het leven van anderen? En dat het de moeite waard zou zijn om zichzelf als personal brand in de markt te zetten zodat ze nog meer mensen bereikt. Aan de ene kant had ze gelijk: ze is één van de duizenden coaches in Nederland. Aan de andere kant… ik kende haar goed en wist zeker dat ze door haar achtergrond als psycholoog en jarenlange ervaring in het bedrijfsleven een grote impact heeft wanneer ze iemand coacht. Ik besloot voor de provocatieve aanpak te gaan.

“Je hebt gelijk, Mirjam. Niemand zit op je te wachten.”

Ze knipperde met haar ogen en geloofde volgens mij niet wat ze hoorde. Een glimlach. “Ha… ouwe provocatieve coach. Dat werkt bij mij niet hoor!” Haar ogen glommen. Poging twee: “Waarom wil je andere mensen verder helpen in hun leven? En waarom denk je dat jij dat goed kan?” De juiste vraag. Ruim tien minuten lang vertelt ze gepassioneerd over prachtige ervaringen met coachees. Mensen die dankzij haar hun leven hadden omgegooid. Hoe ze regelmatig geraakt wordt door gesprekken. En dat ze gelooft dat we ons moeten laten leiden door ons hart en niet alleen door ons hoofd. Ze vertelt over het belang van reflectie en hoe goed is om regelmatig stil te staan. “Je hebt me zojuist je complete personal branding uitgelegd. Het is niet zo moeilijk als je denkt…”

Personal branding is een must voor iedere professional

Iedere professional weet dat het belangrijk is om zichzelf als merk neer te zetten, slechts weinigen lukt het om dit goed te doen. De term ‘personal branding’ is een letterlijk de Engelse vertaling van ‘persoonlijk merk’. Wanneer het je lukt om je personal branding goed neer te zetten dan creëer je een persoonlijk merk dat weergeeft wie je bent.

Personal branding is het creëren van een merk dat weergeeft wie je bent.

Personal branding is een must voor iedere ondernemer. Daar zijn verschillende redenen voor:

Reden 1: Een personal brand trekt yeehaa-klanten aan

“Yeehaa! Te gek dat hij klant is geworden.” Yeehaa-klanten. We willen ze allemaal. Het zijn klanten die met plezier geld uitgeven aan je dienst of product, enthousiast zijn over wat je doet en graag over jou praten. De klanten die jij hebt worden aangetrokken door jouw personal brand. Jouw ideale klanten zijn mensen die aanhaken op wat jij communiceert en uitstraalt. Wanneer jij je personal branding goed hebt neergezet dan is de kans groot dat je meer yeehaa-klanten krijgt.

Reden 2: Personal branding jaagt hoofdpijn-klanten weg

Heb je weleens een mailtje gehad van een klant die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten? Of een klant die alsmaar klaagt over wat er niet goed gaat? Of die alleen maar kritische vragen stelt in het kader van ‘ik geef je feedback’, zonder ooit je een compliment te geven? Deze categorie klanten noem ik hoofdpijn-klanten. Toen ik net begon als ondernemer wilde ik iedere klant binnenhalen. Het maakte mij niet uit wie er betaalden, als ze maar betaalden. Met als gevolg dat ik regelmatig opdrachten deed die ik niet leuk vond, voor mensen waar ik niets mee had in een omgeving waarin ik geen enkel verschil maakte. Maar ik mocht wel een factuur sturen.

Wanneer je nog geen stabiele stroom van nieuwe klanten hebt is het best lastig om nee te zeggen tegen hoofdpijn-klanten. Ze zorgen er namelijk wel voor dat de rekeningen betaald kunnen worden. Als je deze situatie herkent, bedenk dan het volgende: klanten brengen nieuwe klanten aan die zijn zoals zijzelf. Met andere woorden: als jij veel hoofdpijn-klanten bedient dan is de kans groot dat zij nieuwe hoofdpijn-klanten aanbrengen. Door je personal branding helemaal te matchen met wie jij bent zul je merken dat je makkelijker mensen aantrekt die passen bij je. Het gevolg is dat hoofdpijn-klanten verleden tijd zijn.

Reden 3: Door goede personal branding wordt je onthouden

Je wilt onthouden worden. Stel dat jij een webdesigner bent. Eén van je klanten heeft een half jaar geleden een website door jou laten maken. Je klant gaat naar een netwerkborrel en komt iemand tegen die vertelt dat hij aan het kijken is naar het laten maken van een nieuwe website. Dan wil je dat hij aan jou denkt en over jou praat. Dat kan alleen als je direct in het hoofd van je klant naar boven komt. Hoe je daarvoor zorgt? Door uniek te zijn als mens en in je werk. Alle communicatie-uitingen dienen daarbij op elkaar afgestemd te zijn. Onderaan dit artikel kun je 10 tips vinden hoe jij ervoor kunt zorgen dat je personal brand memorabel is en boven de massa uitsteekt.

Wanneer jij de kern van je bedrijfsactiviteiten bent moet er volledige alignment zijn: wat je aan de voorkant communiceert moet overeenkomen met wie jij in het echt bent en wat je aan de achterkant levert. In het begin was het voor ons even zoeken naar wat bij me past. Dit was de eerste versie van de Zakelijk Succes Academy. Look-and-feel zijn mooi, maar toch was dit niet het gevoel wat ik wilde overbrengen. Na wikken en wegen zijn we daarom na een half jaar terug naar de tekentafel gegaan.

De vier meest gemaakte fouten bij personal branding:

– Fout 1: alles voor iedereen willen zijn

Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Ook niet als je creatief bent en heel veel kunt. Succesvolle personal branding kan alleen als je keuzes durft te maken. Waar je voor staat en waar je niet voor staat. Waar jij je mee bezig houdt en waar jij je vooral niet mee bezig houdt. Michael Porter (marketing- en managementgoeroe) zei het al: “strategie is vooral durven kiezen wat je niet doet”. Wanneer je alles voor iedereen wilt zijn, krijg je van iedereen overal vragen over. Met als gevolg dat veel mensen je wellicht kennen, maar niemand nu eigenlijk weet waar je precies voor staat.

– Fout 2: wisselen van website en domeinnaam

Een bekende gouden regel in de wereld van marketing is: ‘never change a winning brand’. Wanneer je een succesvol merk in de markt hebt gezet, verander je dat niet. Een aantal jaar geleden was er enorm veel ophef in de media over de wijziging van het logo van de Gemeente Amsterdam. Het nieuwe logo verschilde minimaal van het oude logo. Diverse kranten berichtten over de wijziging in het logo die tonnen heeft gekost om het overal door te voeren. Op social media en bij de Wereld Draait Door werd er gesproken over ‘hoe belachelijk’ dit was. Amsterdam is een wereldwijd bekend merk. Hoewel het logo niet helemaal ouderwets was kon het tegelijkertijd best een opfrisbeurt gebruiken. Ze hebben er goed aan gedaan om de verschillen minimaal te houden: het merk was immers al gevestigd.

Denk bij het kiezen van je domeinnaam dus goed na over het merk dat je in de markt zet. Wanneer je merk en domeinnaam eenmaal bekend zijn, is het niet handig om die te wijzigen. Is het niet vanwege het ‘merk’ dat je in de markt hebt gezet dan is het wel vanwege de resultaten in de zoekmachines.

– Fout 3: niet consistent zijn

In het artikel over content marketing heb ik het uitgebreid over consistentie. Consistentie in wat je uitstraalt, je kernbelofte en je onderscheidende vermogen is ook in je personal branding noodzakelijk. Je wilt dat mensen die met jouw merk in aanraking komen altijd en overal hetzelfde gevoel krijgen en dezelfde woorden met jou associëren. Stel je voor dat je een prachtige website hebt laten maken in een specifieke kleurstelling en met specifieke afbeeldingen. Op je website laat je duidelijk zien dat jij tekstschrijver bent. Vervolgens komen mensen op je Facebook pagina of op je LinkedIn profiel en zien ze daar een andere foto dan op je website staat. Op je website vinden bezoekers artikelen over het belang van teksten. Terwijl dezelfde bezoeker op je Facebookpage je foto’s vindt van je laatste vakantie in Schubbekazeveen. En op LinkedIn zien mensen ineens dat je updates deelt over je fietstochten.

Zeg ik nu dat je niet mag communiceren over je vakantiehuisje in Schubbekazeveen? Of dat je geen updates mag posten over je fiets-passie? Nee, dat zeg ik niet. Wat ik wel zeg, is dat als je erover communiceert op één kanaal, dat ook ergens op een ander kanaal moet terugkomen. Alleen dan is er consistentie. Vertel dus in je ‘over mij’ pagina iets over je hobby’s en je vakantie: dat draagt bij aan je personal brand.

– fout 4: iemand anders nadoen

Meer dan eens heb ik de afgelopen jaren meegemaakt dat trainers pagina’s van mijn website (soms letterlijk!) kopiëren. Toen ik net mijn boek ‘Fluitend Veranderen’ had uitgebracht kwam ik een website tegen waarbij de gedragstrainer één op één de inhoudsopgave van mijn boek had overgenomen en daar zijn training op had gebaseerd. Veelal denken mensen ‘als hij daar succes mee heeft, kan ik het ook’. Dit kopieergedrag werkt averechts voor het bouwen van je persoonlijke merk. Mensen prikken er doorheen als je iemand anders nadoet en niet congruent bent.

Eerlijk is eerlijk, ik heb me er ook aan schuldig gemaakt. Ik weet nog goed dat ik in het begin van mijn carrière heel goed keek naar wat andere trainers deden in hun communicatie en waar mogelijk probeerde te kopiëren. (Ik noemde dat toen nog ’modelleren’ want dat voelde beter) Totdat ik erachter kwam dat het niet werkt en ik er bovendien niet gelukkig van werd om te communiceren met ‘het geluid’ en ‘het gevoel’ van iemand anders. Ontdekken wie jij zelf bent en dát laten zien is een zoektocht, de beloning is het echter meer dan waard.

Voorbeelden van succesvolle personal branding


Richard Branson

Wat is het eerste waar je aan denkt bij Richard Branson? Grote kans dat je eerste reactie ‘ondernemer’ of ‘Virgin’ is. Beide gevallen kloppen met zijn brand: hij is niet alleen een serie-ondernemer, maar hij profileert zich ook als zodanig. In ieder interview dat hij geeft heeft hij het over
ondernemerschap, zelfs als het onderwerp van het interview daar niet eens specifiek over gaat. Daarnaast gebruikt hij regelmatig zijn eigen hoofd voor reclamecampagnes voor de bedrijven die onder de Virgi-vlag vallen.

Simon Sinek

Misschien zegt de naam Simon Sinek je niets. Toch is de kans groot dat je de volgende reeks kunt afmaken: Why – How – (wat komt hier)? En… gelukt? Simon Sinek heeft zijn personal brand op de kaart gezet door een fantastische TED-talk waarin hij zijn theorie ‘The Golden Circle’ uitlegd. In deze presentatie vertelt hij dat succesvolle leiders hun mensen inspireren door te communiceren over ‘why’ ze iets doen en dat de ‘how’ of de ‘what’ veel minder relevant is. Bij het uitgeven van zijn boek focust alles op deze ene kerntheorie. Zijn boek heet daarom ‘Start with why’. Een prachtig voorbeeld hoe een onbekende trainer in één klap een management-goeroe werd door het stevig neerzetten van zijn kernboodschap in zijn personal branding.

 

Ben Tiggelaar

Nu we het toch over management-goeroe’s hebben. Wie is in Nederland dé management goeroe? Inderdaad… Ben Tiggelaar. Nadat hij eerst twee minder succesvolle boeken over ICT heeft geschreven, kwam daarna ‘Dromen – Durven – Doen’ uit. Al tien jaar dé absolute bestseller op het gebied van persoonlijke verandering en persoonlijk leiderschap. Hoewel ‘Fluitend Veranderen’ ook een (iets dunner, maar) zeer goed boek is over persoonlijk leiderschap en gedragsverandering, is het mij nog niet gelukt om honderdduizenden boeken te verkopen. In mijn eerste jaar behaalde ik 7200 boeken. Een prachtig resultaat, maar niet vergelijkbaar met wat Ben heeft bereikt. Hoe dat komt? Mede omdat het Ben Tiggelaar is gelukt om zijn personal brand heel stevig en succesvol neer te zetten. Alle producten en boeken die hij heeft gemaakt gaan over management, leiderschap en gedragsverandering. Zijn doorbraak kwam toen hij (uit eigen zak) een enorm bedrag durfde te investeren in een reclamecampagne op de publieke omroep. Daardoor was zijn personal branding in een keer stevig in de markt gezet.

Hoe maak je van jezelf een personal brand?

Een van de belangrijkste dingen die je voor jezelf scherp moet hebben bij je personal branding: vraag je niet alleen af hoe mensen jou zien, maar vooral hoe je ervoor zorgt dat ze onthouden wat je doet. Dit lijkt misschien een vreemde of vage constatering, maar in de praktijk is dat van wezenlijk belang. Er zijn duizenden zzp’ers die zichzelf net als jij moeten verkopen. Velen verzinnen de meest creatieve namen voor wat ze doen. Het doel daarbij is meestal: opvallen. In de praktijk zorgt het voor verwarring.

Zo vroeg iemand in een van mijn seminars eens wat hij kon verbeteren aan zijn positionering om meer klanten te krijgen. Op mijn vraag wat hij deed, antwoordde hij dat hij ‘webarchitect’ was. Dat klonk prachtig, maar ik had nog steeds geen idee wat hij precies deed. Ik vroeg de mensen in de zaal ernaar. Hun antwoorden liepen uiteen van ‘zoekmachinespecialist’ tot ‘webdesigner’ en ‘programmeur’. Hierop vertelde de webarchitect me dat hij websites maakte, met speciale aandacht voor de techniek. Daarom vond hij webarchitect een mooie titel. Hoewel deze titel de lading zou kúnnen dekken, riep hij bij mij en de zaal wat verwar- ring op. Bij mogelijke klanten zal dat dan waarschijnlijk ook zo zijn.

Je klanten willen direct weten of ze op de juiste plek zijn en of jij bij ze past. Als dat lukt dan staat je personal brand.

Realiseer je dat potentiële klanten direct willen weten of ze op de juiste plek zijn. Mensen krijgen tegenwoordig zo veel prikkels dat ze onbewust direct een keuze maken of iets betrouwbaar is of niet. Onze hersenen willen direct weten wat iets betekent. Denk dus na over het hokje waarin je wilt vallen. Dit moet voor de klant direct duidelijk zijn en mag op geen enkele manier twijfel zaaien. Waarom? Omdat de klant met twee muisklikken of één tafel verderop al bij je collega is. Misschien kan ik dit het beste uitleggen aan de hand van een metafoor.

De drie pilaren van personal branding

Personal branding – Pilaar 1: Positionering

Vertel eerst wat je bent en dan pas wat je doet

Stel je voor dat je door een winkelstraat loopt en trek hebt. Daar zijn honderden winkels met uitbundige en originele etalages. Geen enkele winkelier zegt duidelijk wat hij precies doet en de etalages liggen overvol. Toch is er één winkel die er voor jou uitspringt. Op het bord aan de gevel staat groot geschreven: bakker. Je loopt naar de etalage en ziet vele broodjes en gebakjes. Je hebt zin om direct wat te eten. Bij welke winkel loop je binnen? Bij die bakker. Je ziet dat hij brood en gebak in verschillende soorten en maten verkoopt, ook jouw lievelingstaartjes. Terwijl je naar de balie loopt om af te rekenen, valt je oog op een bord. Daar staat op dat de bakker ook aan catering doet. Handig, denk je, terwijl je de bestelling afrekent. Vervolgens vraag je om meer informatie.

Dit voorbeeld geeft precies weer hoe je over je positionering moet denken bij het ontwikkelen van je personal brand. Het probleem is dat de meeste zzp’ers veel verschillende dingen doen en dat allemaal in één keer aan hun klanten willen vertellen. Daarmee vergeten ze vaak de kern. Ze willen aan de voorkant niet alleen vertellen wát ze allemaal kunnen, maar ook waaróm ze de juiste persoon zijn en hóé ze echt anders zijn dan anderen. Zo proberen ze een plaatsje op de markt te verwerven. Met een averechts effect: de mogelijke klant wordt overspoeld met informatie en ziet door de gebakjes het brood niet meer. In de psychologie van je personal branding is het belangrijk om de klant stap voor stap door zijn keuzeproces te loodsen en tegelijkertijd de juiste bakkerij (look and feel) te creëren. Je wilt dat een mogelijke klant geen enkele vraag heeft over wát je bent en tegelijkertijd een goed gevoel bij je krijgt. Elke keer dat hij zijn wenkbrauwen fronst bij een kennismaking, is een reden om verder te zoeken. Hang daarom een concreet en duidelijk bord in je etalage waarop staat wat je bent en kleed de etalage zo aan dat die bij je past en representatief is voor je winkel.

Personal branding – Pilaar 2: Mentale associatie

Ga voor de yes-reactie bij alles wat je communiceert

Het bord in de etalage heeft maar één primair doel: jezelf in een hokje plaatsen dat de klant direct begrijpt, zodat hij verder kijkt of vraagt. Nu kan ik me voortellen dat je niet van hokjes houdt. Daar hou ik zelf ook niet zo van. Toch is dat in je personal branding tegenwoordig wel belangrijk. Vroeger werd in verkooptrainingen altijd verteld dat de volgorde van kennismaking ‘know-like-trust’ was. Doe het precies andersom in het huidige digitale tijdperk met veel aanbod: ‘know-trust-like’. Wanneer je de eerste kennismaking hebt gehad, wil je de klanten direct het vertrouwen geven dat ze bij jou op de goede plaats zijn. Als ze daarna verder kijken op je website of op je social media, zorg je door middel van een consistente look-and-feel dat ze je liken (of juist niet). Om daarna een relatie op basis van win-win op te bouwen.
Welke mentale associatie roept ons beeldmerk bij je op?

Waar denken mensen aan als ze aan jou denken of als ze op jouw website komen? De reactie die je wilt creëren is: ‘Yes! Hier ben ik naar op zoek.’ In plaats van: ‘Huh? Wat betekent dit? Zit ik hier wel goed?’ Je wilt een yes-reactie in plaats van een huh-reactie. Als jij in het hokje past waar je klant naar op zoek is, zal hij verder kijken en interesse hebben voor jouw ‘anders-zijn’. Je onderscheidende vermogen komt dus wat later aan bod, niet direct bij de voordeur.

Dus niet ‘webarchitect’ maar ‘webdesigner’, niet ‘reisgids in het bos van je carrière’ maar ‘loopbaancoach’, en niet ‘stroomlijner van menselijk kapitaal’ maar ‘hr-adviseur’.

Dat bord in je etalage bepaalt of mensen wel of niet de voordeur binnengaan. Het bord moet zo breed zijn dat jij je complete dienstenaanbod eronder kunt hangen, maar ook zo concreet dat iedereen direct begrijpt wat je doet. Je moet dus niet alleen het hokje benoemen, maar ook de context. Voor iemand die mensen begeleidt in hun loopbaan kan dat bijvoorbeeld ‘Ik ben loopbaanadviseur’ of ‘Ik ben trainer en coach in loopbaanadvies’ zijn. Over ‘wat je bent’ mag geen enkele vraag bestaan. Look-and-feel komt daarna. Yes!

Personal branding – Pilaar 3: Onderscheidend vermogen

Definieer jouw unieke belofte als kern van je personal brand
Misschien denk je nu: maar Bart, hoe onderscheid ik me dan van mijn concurrenten? Of: vertel ik dan niet te weinig? De antwoorden daarop kunnen kort zijn. Je onderscheidt je van je concurrenten door wie je bent en wat je uitstraalt, niet door een originele naam te geven aan wat je doet. Als jij eerst communiceert in welk mentaal hokje je past, is de kans groter dat mensen begrijpen wat je doet. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om te laten zien wat je allemaal te bieden hebt om je klanten verder te helpen. En in dat proces komen klanten erachter wie je bent.

Elk bedrijf, dus ook iedere zzp’er, moet voor zichzelf – en zijn klant – een unieke belofte definiëren: het uitgangspunt dat je altijd waarmaakt voor al je diensten. Van daaruit maak je ook keuzes voor het wel of niet aannemen van een opdracht. Hoe duidelijker je deze belofte kunt formuleren, hoe meer mensen uit jouw doelgroep zullen aanhaken.

Je onderscheidt je van je concurrenten door wie je bent en wat je uitstraalt, niet door een originele naam te geven aan wat je doet.

Mijn belofte aan onze ondernemers
De belofte die ik voor mijzelf (en mijn klanten) heb gemaakt is dat ik de meest praktisch toepasbare ondernemerstrainingen van Nederland geef. Deze belofte helpt me om mijn trainingen vorm te geven (praktisch toepasbaar) en de juiste inhoud te bedenken voor de video’s die ik maak (ondernemers kunnen er direct iets mee). Maar ook om te besluiten of een opdracht bij me past. (‘We zijn op zoek naar iemand die vooral een theoretisch kader kan geven.’ Succes met verder zoeken.)

Jouw unieke brand-belofte moet bij je passen en ligt in het verlengde van je missie, visie en kernwaarden.

Een unieke belofte moet je nakomen en moet dus echt bij je passen. Daarom ligt die van jou in het verlengde van je missie, visie en kernwaarden. De belofte heeft vooral te maken met hoe jij je werk doet. Het is je onderscheidende vermogen, je unique selling point. Neem deze belofte mee in je communicatie en op je website: dat is effectieve personal branding. Het maakt dat mensen direct aan- of afhaken. Wie aanhaakt behoort waarschijnlijk tot je doelgroep, wie afhaakt waarschijnlijk niet. En dat is prima; het helpt je namelijk om je te richten op die mensen die willen betalen voor je toegevoegde waarde. We noemen die mensen ook wel ‘klanten’.

Als je het lastig vindt om deze belofte voor jezelf te definiëren, lees dan nog eens op deze website een van de artikelen over doelgroepbepaling, missie en visie en je persoonlijke verhaal. In je missie en visie, de keuze voor ‘wat je bent’, je doelgroepbepaling en persoonlijke verhaal vind je aanwijzingen voor wat jouw manier van denken en doen uniek maakt. Je kunt ook eens aan je bestaande klanten, vrienden of familie duidelijk maken wat jou anders dan anderen maakt. Het kan je een aanwijzing geven om jouw unieke belofte te ontdekken.

In 12 stappen een kick-ass personal brand

Ben je naar aanleiding van dit artikel enthousiast geworden om je persoonlijke merk neer te zetten? Volg dan onderstaande twaalf stappen.

Personal branding – Bewustwording fase

De denkfase is misschien wel de moeilijkste fase. Je personal brand ontstaat namelijk in de loop der tijd en is een proces van continu bijschaven. Deze onderstaande stappen helpen je om een goed begin te maken:

  • 1. Schrijf op wat je bent en voor wie je werkt
  • 2. Schrijf op welk gevoel je wilt overbrengen
  • 3. Schrijf op welke drie woorden je klanten moeten onthouden
  • 4. Schrijf je missie, visie en kernwaarden uit
  • 5. Schrijf jouw unieke belofte op papier
  • 6. Schrijf jouw unieke waarde propositie uit: waarin ben je onderscheidend? Wat maakt jou uniek?

Personal branding – Actie fase

Nadat je de denkfase hebt gehad wil ik je adviseren om naar een grafisch ontwerper te gaan en je logo/huisstijl etc. te laten uitwerken. Let erop dat niet alle grafisch ontwerpers ook goede webdesigners zijn. Ook al zegt een ontwerper dat hij/zij ook een website kan maken, dan nog loont het de moeite om je echt even te verdiepen in de eerder geleverde resultaten. Een mooie website is namelijk nog geen goede website.

  • 7. Laat een logo / huisstijl ontwerpen en vraag aan je grafisch ontwerper of hij/zij een huisstijldocument wil aanleveren met kleurcodes, lettertypes, spatiëring etc. erin verwerkt.
  • 8. Investeer in professionele foto’s. Jij bent je merk. De foto’s die je gebruikt bepalen de indruk die je achterlaat.
  • 9. Maak een professionele video waarin jij jezelf voorstelt.
  • 10. Laat visitekaartjes drukken en (als je nog per post communiceert) briefpapier en C5-enveloppen. Laat je niet verleiden door een drukwerk aanbieding om veel meer te kopen dan je nodig hebt. Ik heb meer dan eens stapels papier weg moeten gooien.
  • 11. Laat een effectieve website maken. Verdiep je van tevoren in wat voor website je nodig hebt om effectief je online marketing strategie uit te kunnen voeren.
  • 12. Pas je social media headers aan in je huisstijl. Zorg dat je overal consistente kleuren, beelden en teksten communiceert.

Personal branding – Reflectie fase

Kaizen. Constante verbetering. In deze fase staat je personal brand. Je hebt een je drukwerk en website op orde en een eenduidige uitstraling. De uitdaging in deze fase is om je personal brand verder uit te rollen en consistent door te voeren. Kijk wat er nog meer aangepast kan worden aan je personal brand en schaaf bij waar mogelijk. Hierbij kun je denken aan de foto’s bij je blogartikelen, je posts op social media en de hardcopy materialen die je ontwikkelt. Blijf ontwikkelen en ga voor the next level.

Welke vragen heb je over personal branding?

Laat je reactie hieronder achter!

11 antwoorden
  1. Raoul Mevissen

    1 reactie
    Raoul Mevissen zegt:

    Hallo Bart,
    Mooi artikel! Je schrijft in jouw artikel ‘De vier pilaren van personal branding’ maar ik zie er maar 3? Lees ik ergens overheen? Of bedoel je daarmee de ‘Brandbelofte’?

    Beantwoorden
  2. Guido Smeets

    1 reactie
    Guido Smeets zegt:

    Dag Bart,

    Mooie en waardevolle bijdrage. Ik deel je visie en, omdat ik nu zelf 2 maanden onderweg ben als startend ondernemer, herken ik de vrij veel zaken vanuit praktische ervaring. Daarnaast zie ik ook nog mooie tips om mijn branding goed en strak te positioneren en zo te houden.

    Wat ik persoonlijk mis in je 12-stappen model in de bewustwordingfase; en dat is misschien wel het aller aller belangrijkste omdat al het andere een afgeleide is: schrijf letterlijk uit waarom je ‘in business’ wil. Wat je passie en onderliggende motivatie is. Waarom het interessant is om met jou zaken te doen. Als je dat namelijk scherp hebt, dan lijkt de rest van je stappenplan bijna een invuloefening. Ik heb dat uitgeschreven ‘waarom’ zelf als fundament onder mijn bedrijf liggen. Het geeft me houvast in bijna alles wat ik doe en merk ook dat ik nu onderweg ben om in bijna letterlijk 3 woorden te pitchen waar ik met mijn bedrijf voor sta. Mijn prospects en andere gesprekspartners lijken (daarom?) mijn bevlogenheid direct aan te voelen. Ik ben er ook blij mee (hoe raar dat misschien ook klinkt…) dat (sineks) ‘hoe’ en ‘wat’ in mijn kennismakende gesprekken een zeer beperkt onderwerp van gesprek zijn. Op een of andere manier lijkt dat vrij makkelijk tot een bijzaak geworden. Het sluit m.i. helemaal aan bij knowing-trusting-liking.

    Dank dus voor het delen van je kennis en tips. Geeft mij ook weer verdere inspiratie voor mijn website ‘under construction’ en verdere uitingen.

    Guido Smeets
    Commercieel strateeg
    Sales Values (–> “omdat wij kicken op het winnen van aanbestedingen” 🙂 )

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt

      119 reacties
      Bart van den Belt zegt:

      Hoi Guido,

      Uitstekende aanvulling, dank je wel daarvoor. Uiteraard is het enorm belangrijk om te starten met je bewustwording en je missie, visie en kernwaarden scherp neer te zetten. Over een paar weken zal ik daar een artikel over plaatsen. De vraag is alleen of dat noodzakelijk is om aan de slag te gaan met je personal branding. Wat denk jij?

      Beantwoorden
  3. onne kierkels

    2 reacties
    onne kierkels zegt:

    Hallo Bart,
    Wat een mooi artikel weer, ik herken mezelf er wel in. Duidelijk de weg die ik al een hele tijd aan het volgen ben. Ik ben van mening dat je bij het starten met een onderneming eerst bij jezelf moet beginnen. Wat draag ik bij aan de wereld met mijn persoonlijkheid, ervaringen en vaardigheden. Zoals jij het noemt de Denkfase (voor mij de voelfase en reflectiefase). Daarna ga je inderdaad naar de uitwerkfase. Dat is de fase waarin ik voornamelijk acteer. Sinds een aantal maanden ben ik ook actief bezig met het onderwerp Persoonlijk Merk. Consistent zijn is daarin belangrijk zoals je zegt. En ik merk dat terug gaan naar de tekentafel ook niet verkeerd is.

    Beantwoorden
      • onne kierkels

        2 reacties
        onne kierkels zegt:

        Mijn tip heeft betrekking op de Denkfase. Kijk naar wat je gedaan hebt de afgelopen jaren, wat waren daarvan je meest krachtige momenten en welke eigenschappen of vaardigheden heb je daarin ingezet? Benoem deze in een aantal (max 3) woorden. Kijk nu vooruit en bepaal hoe jij wilt dat men over jouw praat en gebruik dit in je branding.
        Mijn woorden zijn Creatief, Actief en Persoonlijk – Deel je creativiteit.

        Beantwoorden
  4. Marja

    1 reactie
    Marja zegt:

    Ik sta nog maar in de kinderschoenen van het starten van een eigen massagepraktijk. Nu heb ik alleen nog maar ontspanningsmassage in de aanbieding. Is het dan wel zinvol om op basis van alleen dit al te starten? Ik ga wel door met bijleren natuurlijk, maar moet ik daar op wachten? Mijn vraag is of je met weinig keus wel klanten kunt trekken?

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt

      119 reacties
      Bart van den Belt zegt:

      Hoi Marja,
      de tip die ik je wil geven is: start zo snel mogelijk. Begin met weinig en zet langzaamaan stappen naar het volgende niveau en het aanbieden van extra diensten. Ook met één dienst is het zinvol om al te starten, zolang je dit goed in de markt zet.

      Lees ook eens dit artikel: http://www.bartvandenbelt.nl/online-marketing/
      Dat kan je helpen om na te denken over hoe je dingen wil en kan opzetten.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *