Personal branding tip 1: Beslis waar je bedrijf voor staat

Bij het ontwikkelen van je personal brand is het belangrijk om goed na te denken over waar jij en je bedrijf voor staat. Daarom is het belangrijk om voor jezelf je missie, visie en kernwaarden uit te werken. Wanneer je in een later stadium met een ontwerper of websitebouwer om tafel zit wordt het daardoor veel makkelijker om te communiceren wat je merk moet overbrengen.

Personal branding tip 2: Denk na over wat je wilt uitstralen en communiceren

Hoe duidelijker je keuze is voor wat je wilt uitstralen, hoe makkelijker je die klik maakt. En hoe sneller mensen zonder die klik weer weg zijn. Dat is geen enkel probleem; daardoor houd je de mensen over die bij je passen. Een manier om over je uitstraling na te denken is het onderscheiden van gevoel, woorden en beelden.

Gevoel
Welk gevoel past er bij jouw bedrijf? Hard en zakelijk? Misschien groen en duurzaam? Of juist is en persoonlijk? Welke kleuren passen daarbij? Welke emoties roepen die kleuren op?

Woorden
Dan de woorden. Schrijf op een groot vel papier woorden die spontaan bij je opkomen als je aan je bedrijf denkt. Kies eens drie woorden uit die bij je klanten naar boven moeten komen als ze aan je denken.

Personal branding tip 3: Laat een professionele huisstijl ontwerpen

Een huisstijl zorgt ervoor dat je altijd op dezelfde manier communiceert. Met gevoel, woorden en beelden kun je een ‘moodboard’ maken dat je kunt voorleggen aan een grafisch ontwerper. Hij of zij kan op basis van jouw associaties een professionele huisstijl ontwerpen waarmee je kunt laten zien wie je bent: consistente communicatie, een samenvoeging van kleur en beeld die je doorvoert in alles wat je communiceert. Denk voor het ontwerpen van een huisstijl bijvoorbeeld aan:

  • gebruik van kleuren
  • gebruik van lettertypes
  • gebruik van beeldmerken
  • ontwerp van logo
  • ontwerp van visitekaartje
  • ontwerp van briefpapier
  • ontwerp van enveloppen
  • ontwerp van brochure
  • ontwikkeling van website
  • uitingen op sociale media

Het laten ontwerpen van een professionele huisstijl kost gemiddeld tussen de 500 en 1500 euro. Dat is de investering dubbel en dwars waard: het geeft je bedrijf direct een goede start. Als je al een tijd bezig bent met ondernemen en nog geen huisstijl hebt, adviseer ik je om die alsnog te laten ontwerpen. Het helpt je direct om je personal branding goed neer te zetten.

 

Personal branding tip 4: Investeer in een website die er fraai uit ziet

Zoals ik in het artikel over online marketing laat zien, is het noodzakelijk dat je website goed werkt. Maar het oog wil ook wat. Investeer dus in een website die volledig geïntegreerd is met je huisstijl. Dat hoeft niet te betekenen dat je een website helemaal op maat laat maken. Een goede template voor je website kun je vaak zelf customizen en personaliseren zodat die consistent is met je personal branding. Logo toevoegen, lettertypen aanpassen, kleuren wijzigen… het kan allemaal. Voeg daar mooie, persoonlijke foto’s aan toe (bij voorkeur geen stockphoto’s) en je hebt een fraaie website die past bij je personal brand.

Personal branding tip 5: Laat professionele foto’s maken

Foto’s zijn enorm belangrijk. Goede foto’s geven direct weer waar je voor staat en zijn voor mij altijd de eerste dingen geweest waarin ik investeerde als ik met een artiest werkte. Investeer in het laten maken van een professionele fotoreportage. Met de nadruk op professioneel. Ja, je buurman heeft ook een camera en denkt dat hij topfotograaf is. Nee, waarschijnlijk is het niet écht professioneel.

Personal branding tip 6: Maak een professionele introductie video

Video heeft online de toekomst. Je eerste introductie-video kun je gewoon zelf maken. Met iedere smartphone kun je een video maken waarin jij jezelf voorstelt. Drie klikken later staat diezelfde video – ge-edit en wel – op je website. Wanneer je feedback hebt gehad op deze eerste (en de tweede en derde) video dan loont het de moeite en het geld om te investeren in een professionele visie. Een video is zo belangrijk omdat woord, beeld en geluid allemaal bij elkaar komen. Mensen weten direct of ze met je in zee willen. In het artikel over video marketing geef ik je diverse tips over hoe je video kunt inzetten ter ondersteuning van je personal brand.

Personal branding tip 7: Vertel je persoonlijke verhaal

Een goed ontworpen persoonlijk verhaal is goud voor je personal branding. Het verhaal moet raken en inspireren. Jouw persoonlijke verhaal vertelt waarom je kunt doen wat je doet. In plaats van alleen te zeggen dat je een goede tekstschrijver bent, kun je ook beschrijven welke reis je hebt gemaakt om dat te bereiken. Dat is geloofwaardig en ligt dicht bij jezelf. Elk goed verhaal bevat dus de volgende ‘hoofdstukken’: welke reis je tot nu toe hebt afgelegd, waar je je nu bevindt en waar je naartoe wilt.
Vertel niet alleen welke successen je hebt bereikt, maar ook welke tegenslagen je moest overwinnen. In mijn trainingen en seminars (en in dit boek) vertel ik hoe vaak ik in mijn jeugd ben verhuisd en dat ik in twee pleeggezinnen heb gewoond. Ook leg ik uit hoe ik van entertainer ondernemer ben geworden en dat het mijn doel is zo veel mogelijk zzp’ers te helpen zakelijk succes te bereiken. Bovendien vertel ik waarom ik jou als ondernemer kan helpen met het opbouwen van je bedrijf en het verwerven van meer klanten. En met dit alles zeg ik indirect ook: als ik het kan, kun jij het ook’. Mijn persoonlijke verhaal is dus een woordelijke vertolking van mijn personal branding.

Personal branding tip 8: Profileer jezelf op social media

Social media is niet meer weg te denken uit deze tijd en is voor iedere zelfstandig professional een belangrijk  onderdeel bij het creëren van een personal brand. In veel gevallen is je social media profiel de eerste online ‘touchpoint’ van je klant. Daarom is het belangrijk dat ook op je social media profielen je dezelfde ‘look-and-deel’ hebt als op je website. Je complete online (en offline!) marketing dient een consistent geheel te zijn. Vanaf het eerste moment dat mensen ergens met je in contact komen moeten ze een idee krijgen over en een gevoel krijgen bij wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Let er daarom op dat je voor al je social media kanalen zorgt dat je:

  • overal dezelfde profielfoto gebruikt
  • waar mogelijk dezelfde kleurstellingen gebruikt
  • waar mogelijk dezelfde lettertypes gebruikt
  • zo veel mogelijk dezelfde kwaliteit hanteert voor foto- en videomateriaal
  • zo min mogelijk werkt met stockphoto’s
  • zo persoonlijk mogelijk communiceert
  • dezelfde consistente boodschap hebt.

Personal branding tip 9: Creëer je eigen model, methode of theorie

De ‘next level’ in personal branding is het creëren van je eigen model, methode of theorie. Voor iedere dienstverlener kan dit een grote impact hebben in de mate waarin mensen je als autoriteit zien op je vakgebied. Dat hoeft niet een uitgebreid verhaal te zijn, als het maar hout snijdt. Een model dat ik zelf heb ontwikkeld is de ‘veranderdriehoek’. In deze driehoek heb ik het over de drie stappen die continu nodig zijn voor persoonlijke groei. (Bewustwording, Actie, Reflectie) Dit is geen hoogdravend model, maar een heel praktisch en toegankelijk. Zo praktisch en toegankelijk, dat diverse trainers mij hebben gevraagd of ze het ook mogen gebruiken in hun trainingen. Antwoord: dat mag. Graag zelfs. Daarmee zijn deze trainers ambassadeur geworden van mijn personal brand.

Is een eigen model, methode of theorie ook handig voor andere ondernemers dan adviseurs, trainers of coaches? Absoluut! Stel je voor dat jij een tuinarchitect of hovenier bent en iemand vraagt je om een tuin aan te leggen. Dan wil jij in een paar zinnen kunnen uitleggen waarom jij verstand van zaken hebt. Je zou er dan voor kunnen kiezen om een ‘theorie’ te maken die jij ‘De 3 pijlers voor een heerlijke tuin’ noemt. Een tekst die op je website zou kunnen staan is:

Pijler 1: Rust
Je tuin is een plek waar je tot rust kunt komen en je even kunt terugtrekken uit de drukte van de dag. Bij het ontwerpen en aanleggen van tuinen vind ik het belangrijk dat er rust is in de tuin. Bij een eerste kennismaking kom ik daarom vrijblijvend bij u langs om te kijken wat de exacte ligging van uw tuin is. Hierbij houd ik specifiek rekening met omgevingsfactoren die de rust zouden kunnen verstoren. Huilende kinderen bij de buren? Een snelweg die voorbij raast? Door het gebruik van specifieke tuinelementen creëren we een plek waar u tot rust kunt komen.

Pijler 2: Ruimte
Of je nu een grote tuin hebt of een kleine tuin: het is belangrijk dat de beschikbare ruimte efficiënt wordt gebruikt. Daarom kijk ik samen met u naar uw wensen en maak ik diverse tekeningen zodat u een beeld heeft van de mogelijkheden die er zijn binnen de beschikbare ruimte. Vervolgens richten we de tuin slim in zodat u zoveel mogelijk plezier heeft van uw nieuwe tuin.

Pijler 3: Recreatie
Uw tuin is een plaats om met familie of vrienden te recreëren en plezier te maken. Wellicht houdt u van barbecuen of willen de kinderen een speelplek. Ook daar hou ik rekening mee bij het ontwerpen van uw tuin.

Bij deze drie pijlers zou je een mooie illustratie kunnen laten maken die de pijlers direct visueel maakt. Bovengenoemde ‘theorie’ kun je op je website en in je brochures gebruiken om te laten zien wat jij belangrijk vindt bij het aanleggen van tuinen. Tegelijkertijd zit er in deze theorie ook een belofte. Namelijk dat de tuinen die jij aanlegt rust, ruimte en recreatie bieden. Kun je je voorstellen dat je tijdens een eerste gesprek met een klant veel meer overkomt als een vakman als jij je hele verkoopverhaal uitlegt rond deze drie pijlers?

Personal branding tip 10: Schrijf een boek

Wanneer jij jezelf graag écht als expert wilt positioneren dan is het schrijven van een boek enorm belangrijk.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *