Misschien heb je mij wel eens horen praten over hoe krachtig email marketing kan zijn als marketingmiddel voor jouw bedrijf. Tegelijkertijd moet ik hier ook heel eerlijk bij vermelden dat slechte email marketing juist funest kan zijn. Het succes van email marketing begint in de basis altijd met het schrijven van een goede email tekst. Hoe schrijf je een goede marketing email? Graag deel ik een aantal tips.

Tip 1: Structureer je campagne

Het gebruiken van een structuur helpt je om je gedachten te ordenen en om je email campagnes in te richten en op een manier te schrijven die de lezer verleidt om tot actie over te gaan. Je kunt daarvoor het klassieke AIDA-model gebruiken:

A = Attention (Aandacht): trek de aandacht met een onderwerpveld dat iedereen aan wil klikken. Gebruik vervolgens zoveel mogelijk een persoonlijke aanhef, spreek iemand aan bij zijn of haar voornaam.

I = Interest (Interesse): De eerste zin van je mail moet meteen de interesse van de lezer wekken en prikkelen om door te lezen.

D = Desire (Verlangen): Vervolgens wil je een verlangen wekken bij de lezer, je wil de lezer prikkelen om iets te willen.

A = Action (Actie): Je sluit vervolgens af met een ‘Call to action’. Dat kan het kopen van een dienst of product zijn, maar ook iets anders waarmee je de lezer waarde biedt.

Tip 2: Structureer je body tekst

Omdat het AIDA model meestal breder is dan alleen de body tekst van een email is het aan te raden om met name het Interest en Desire deel verder uit te diepen. Dit kun je doen met behulp van de 4 P’s van email marketing. Deze 4 P’s staan voor Promise, Picture, Proof en Push.

Een voorbeeld van een uitgewerkte body tekst met behulp van de 4 P’s vind je hier:

(Promise) Wil jij leren hoe je voortaan zonder stress door het leven kunt gaan? Neem dan nu deel aan het online seminar ‘Stressvrij Succesvol Worden’ van Stef Stresscoach.

(Picture) Stel je eens voor dat je al die ‘brainfog’ definitief de deur uit kunt doen? Geen jeuk meer op plaatsen waarvan je niet eens wist dat je er jeuk kon hebben. Geen hartkloppingen meer omdat je een deadline dreigt te missen. Totale rust in je kop.

(Proof) Het zijn enkele omschrijvingen van de > 100 eerdere deelnemers aan het Stressvrij Succesvol Worden Seminar’. Meer dan 100 professionals die nu meer uit hun dag halen en hierdoor vrolijker én productiever door het leven gaan. Daar zijn we stiekem best wel trots op!

(Push) Claim nu je deelname aan het seminar en ontvang tot en met 10 maart 25% korting op je inschrijving.

 

Tip 3: Schrap zoveel mogelijk moeilijke woorden

We krijgen allemaal meer dan genoeg email. Beloon de lezer daarom voor het openen van jouw email met een makkelijk leesbare tekst. Online copywriters zeggen wel eens dat je teksten zo moet schrijven dat ze te begrijpen zijn voor een 10-jarige. Dat zal in sommige branches niet altijd mogelijk zijn, maar het is altijd aan te raden om moeilijke woorden die niet noodzakelijk zijn te schrappen of te vervangen door eenvoudigere synoniemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen je hoger aanslaan als expert wanneer je iets op een eenvoudige manier kunt uitleggen.

Tip 4: Voorkom herhalingen

Soms kan een herhaling een boodschap krachtiger maken, maar in een email zijn herhalingen voor de lezer meestal frustrerend en niet noodzakelijk om een boodschap over te brengen. Maak je email tekst compact. De herhaling van je boodschap komt later, bijvoorbeeld wanneer iemand op je ‘call to action’ klikt.

Tip 5: Gebruik nog minder woorden

Loop je tekst altijd nog een keer langs en kort zinnen waar mogelijk verder in. Hoe compacter de tekst, hoe makkelijker leesbaar. Hoe makkelijker leesbaar, hoe groter de kans dat de hele email wordt gelezen. Hoe meer mensen de hele mail lezen, hoe meer lezers uiteindelijk de actie ondernemen die jij voor ogen hebt.

Tip 6: Focus je email rondom 1 thema

Algemene nieuwsbrieven kunnen prima onderdeel uitmaken van een email marketing strategie, maar ze zullen nooit snel voor directe conversie zorgen. Marketing emails wil je daarom focussen rondom 1 afgebakend thema. Dit thema is meestal een hulpvraag of probleem waar jouw doelgroep mee kampt. En jij geeft de oplossing of het antwoord op dit probleem.

Tip 7: Vraag om feedback

Niets is zo waardevol als je doelgroep beter leren kennen. Durf om feedback te vragen. Durf te vragen wat jouw lezers het meeste zou helpen. En pas vervolgens je diensten / aanbod daar op aan. Naast waardevolle informatie zorgt dit ervoor dat lezers zich persoonlijk meer betrokken voelen en je trouwer gaan volgen omdat ze het tof vinden als ze zien dat jij ook echt iets met hun input heb gedaan.

Tip 8: Durf jezelf te zijn

Mensen zijn vooral geïnteresseerd in andere mensen. Durf in email teksten echt iets van jezelf te laten zien. Durf te praten over je eigen uitdagingen, twijfels en lessen die je hebt geleerd. Dat maakt jou als email marketeer een mens van vlees en bloed. Mensen krijgen liever email van echte mensen.

Tip 9: Tover een glimlach op het gezicht van je lezer

De waarde die je als professional levert aan klanten zit niet alleen in een kick-ass dienst of uniek product. Het zit hem ook aan het geven van een positief gevoel aan de ander. Communiceer daarom in je emails open en met humor. Tover een glimlach op het gezicht van je lezer. Wanneer je een zakelijke boodschap weet te mixen met de juiste emotie dan blijft je boodschap veel beter hangen dan wanneer je dit niet doet.

Tip 10: Vertel verhalen

De beste email marketeers kennen de kracht van verhalen. Sinds de mens kan communiceren vertellen we elkaar verhalen. Verhalen blijven hangen. Verhalen worden doorverteld. Wanneer je ‘storytelling’ verweeft met email teksten dan vergroot je de kans dat volgers zich kunnen vinden in jouw verhaal en dit verhaal aan anderen door gaan vertellen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *