3 ToDo’s om hoger in Google te komen

Hoger in Google komen. Voor sommige ondernemers is het een dagelijkse hobby. Voor anderen is het een grote nachtmerrie. En er is een groep ondernemers die er helemaal niet aan durft te beginnen. Jammer. Gemiste kans.

Hoger in Google komen, ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd, is een belangrijk onderdeel van een effectieve online marketing strategie. Een van de grootste misverstanden over zoekmachine optimalisatie is dat het moeilijk is en alleen voor specialisten. Dit is absoluut niet waar. Uiteraard zijn er vele boeken over geschreven en kun je er weken mee vullen om alles tot in de puntjes te regelen. Het minder goede nieuws is dat als je serieus bent met hoger in google komen, dan kost het inderdaad behoorlijk wat tijd en is het een kwestie van de lange adem. Er is ook goed nieuws. In de praktijk blijkt dat als de basis van je website goed op orde is en actief bezig bent met contentmarketing, je verder bent dan 95 procent van de zzp’ers. En dus hoger in google komt komt. Ik focus me daarom in dit artikel op het gedeelte van de informatie dat zorgt voor die goede basis.

Wil je hoger in Google? Ga voor de lange termijn!

In het verleden zijn er allerlei technieken (SEO Black Hat) geprobeerd om ervoor te zorgen dat websites zo snel mogelijk hoog in Google kwamen. Zo werden er stiekem linkjes aangemaakt die voor de bezoeker niet zichtbaar waren en kon je op schimmige websites linkjes kopen. Er waren zelfs programma’s die volledig automatisch artikelen van andere websites haalden en die herschreven tot nieuwe artikelen. Al deze technieken hebben in het verleden gewerkt om websites snel boven in de zoekmachines te krijgen. Maar… ze werkten slechts tijdelijk.

Alles draait om het toevoegen van waarde. Wanneer jij met je website meer waarde toevoegt, relevanter bent dan anderen, én je website technisch goed organiseert, win je het spel. Wanneer ben je volgens Google relevant? Kort gezegd: als je toegevoegde waarde levert en als anderen het online over je hebben.

Online succes = Kwantiteit + Kwaliteit

Google kijkt naar de kwaliteit en de kwantiteit van je individuele pagina’s en je totale website. Dit combineert het met het aantal keren dat anderen over je praten (links naar jouw website plaatsen) en met de kwaliteit van degenen die over je praten. Hoe Google exact berekent wat de kwaliteit van je website is, blijft voor ons allemaal een raadsel. Het algoritme van Google (de wiskundige formule op basis waarvan beslissingen worden genomen) is een van de best bewaarde geheimen in Amerika. Juist om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het internet omhoog gaat. Je hoeft je dus niet te veel zorgen te maken over zoekmachineoptimalisatie, als je het belang van de gebruiker maar voorop stelt.

Drie to-do’s om hoger in Google te komen

Oké, om nu al een slag te maken met het verbeteren van de resultaten in de zoekmachine heb je voor nu voldoende informatie over zoekmachineoptimalisatie. Maar waar moet je beginnen? Ik zet drie to-do’s voor je op een rijtje:

To-do 1: Installeer de plug-in van Yoast WordPress SEO
Ik ben ondernemer. Ik ben geen zoekmachine optimalisatie specialist en heb nooit een cursus gevolgd om hoger in Google te komen. Toch ben ik een groot gedeelte van de zoekwoorden die relevant zijn voor me te vinden op de eerste pagina in Google. Nu zou jij je helemaal kunnen vastbijten in de techniek van je website en je volledig kunnen storten op het leren hoe je website in google hoger scoort. Je zou daar zelfs fulltime mee aan de slag kunnen. De vraag is dan wel of je tijd overhoudt om te ondernemen. Bovendien: wordt je daar blij van? Inderdaad: ik ook niet. Daarom wil ik het hier niet te veel hebben over de techniek. Dat kun je namelijk overlaten aan een plugin. Gebruik jij WordPress? Laat het technische gedeelte dan over aan Yoast WordPress SEO. De Nederlander Joost de Valk is binnen de zoekmachine optimalisatie en WordPress een beroemdheid geworden door het toevoegen van zo veel mogelijk waarde. Enkele jaren geleden heeft hij een gratis plug-in ontwikkeld waarmee iedereen zijn website makkelijk kan optimaliseren voor Google. Inmiddels is deze plugin‚ Yoast WordPress SEO, één van de beste geworden. Dankzij deze plugin kun je veel makkelijker hoog scoren in Google. Het vertelt je namelijk exact wat je moet doen.

To-do 2: Maak specifieke landingspagina’s
Het maken van specifieke landingspagina’s voor je diensten is een van de meest effectieve en tegelijkertijd door zzp’ers meest vergeten strategieën om gevonden te worden via Google. Het grootste deel van je bezoekers komt namelijk niet op je homepage binnen, maar op zogenoemde landingspagina’s. Zo’n pagina op je website is erop gericht om gevonden te worden op een specifiek zoekwoord of een combinatie van verschillende zoekwoorden. De inhoud van je teksten en de afbeeldingen die je gebruikt gaan daarover. Het schrijven van specifieke landingspagina’s per dienst is daarom een must om hoger in Google te komen. Bij het maken van dergelijke landingspagina’s kun je onderscheid maken tussen één specifiek zoekwoord en een longtailzoekwoord (een combinatie van woorden).

Een voorbeeld. Stel dat je een pagina maakt voor het specifieke zoekwoord ‘boekhouder’, omdat je op dat woord gevonden wilt worden. Je URL wordt dan www.domeinnaam.nl/boekhouder. De concurrentie om daarop gevonden te worden is enorm. Maar stel je nu voor dat jij een boekhouder bent die de boekhouding specifiek voor zzp’ers regelt, dan kun je dus een pagina schrijven voor dit longtailzoekwoord. De URL wordt dan: www.domeinnaam.nl/boekhouder-voor-zzpers. Hierbij schrijf je de inhoud van de pagina niet over algemene boekhouding, maar over specifieke boekhouding voor zzp’ers. Via deze pagina word je niet zo snel gevonden wanneer iemand ‘boekhouder’ intikt in Google. Maar je wordt wel veel sneller gevonden op ‘boekhouder voor zzp’ers’. Het maken van landingspagina’s kost wel even wat werk, maar als Google je daardoor hoger scoort dan is dat absoluut de moeite waard.

To-do 3: Werk aan een organisch linkprofiel
Als je je website wilt optimaliseren voor zoekmachines, bouw dan een zogenoemd ‘organisch linkprofiel‘ op. Dat wil zeggen: zorg ervoor dat zo veel mogelijk mensen naar je linken, zonder dat je daarvoor betaalt. De kwaliteit van de linkjes is voor zoekmachines erg belangrijk.

Factoren waarop Google o.a. je organische linkprofiel scoort:

  • Hoeveel links staan er op een website?
  • In hoeverre houdt de website vanwaaruit gelinkt wordt verband met het onderwerp?
  • Hoe belangrijk (relevant) is die website?
  • Welke alt-tag (extra omschrijving) heeft de link gekregen?
  • Welk(e) woord(en) worden gebruikt als link?
  • Hoe vaak wordt over je website of pagina gepraat op sociale media?

Wanneer jij aan de slag wilt met het werken aan een organisch linkprofiel zul je aan de slag moeten met linkbuilding. Linkbuilding is actief aan de slag zijn om anderen over je te laten praten. Hoe ga je nu aan de slag met linkbuilding? Je kunt natuurlijk alle startpagina’s aflopen om te vragen of ze je link willen toevoegen, maar het gaat vooral om de kwaliteit van je link. Een link naar je website op een startpagina waar nog honderd andere links staan, heeft bijna geen toegevoegde waarde. Als een belangrijke website over jouw onderwerp een link plaatst naar je website, is dat echter van enorme waarde.

Hoe zorg je er nu voor dat websites die voor jouw onderwerp belangrijk zijn naar jou gaan linken? Ook hierover zou ik een apart e-book kunnen schrijven. Om het je makkelijk te maken geef ik je een lijstje met tips waarmee je direct uit de voeten kunt:

  • Reageer op fora over je onderwerp met inhoudelijk goede antwoorden.
  • Vraag bloggers of ze een link naar je website willen plaatsen.
  • Schrijf een gastblog op een belangrijke website van iemand anders.
  • Zorg dat er op een positieve manier over jou en je website gepraat wordt.
  • Doe iets unieks en opvallends
  • Zorg dat je met je website op de site van een branchevereniging staat.

Wees creatief. Alles draait om zo veel mogelijk waarde toevoegen voor andere websites. Waarde toevoegen en kennis delen zijn de sleutels. Kennis is macht, delen is kracht.

Wil jij hoger in Google komen? Download hieronder het Ebook en ga vandaag nog aan de slag met je online marketing.

2 antwoorden
  1. Marijke

    1 reactie
    Marijke zegt:

    Ha Bart, goed om weer herinnerd te worden aan deze ‘stuff’. Voor mij ins zoekmachine-optimalisatie ook niet mijn eerste aandachtspunt maar dat wil niet zeggen dat het niet belangrijk is.

    2 andere belangrijke tips wil ik hier nog graag toevoegen voor jouw lezers: Google vindt kwaliteit heel belangrijk, zoals jij ook al zegt.
    Een van de dingen waar Google op let is: hoeveel tijd blijft iemand bij het betreffende artikel/blog. Oftewel: naarmate er meer tijd besteed wordt aan een artikel, des te hoger gaat Google het waarderen en ranken. Natuurlijk, het is een teken dat het een waardevol blog is.
    Eerste tip is: lever waarde.
    Tweede tip: lever je waarde in de vorm van meer dan 20 tips. Daar is Google gek op. Het leuke is dat als je je onderwerp hebt en je wilt daar 20 of meer tips over geven dat dat vaak nog makkelijk is ook! Zorg wel dat je niet aan kwaliteit inboet.

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt

      120 reacties
      Bart van den Belt zegt:

      Hoi Marijke,
      goede toevoeging. Uiteraard is kwaliteit even belangrijk als kwantiteit. Het is een mix…

      Groeten,
      Bart

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *