Misschien heb je al behoorlijke focus in je diensten en is de belangrijkste vraag die je hebt: Hoe krijg ik als ZZP’er meer opdrachten? Dan ben je niet de enige. Dit is voor heel veel ZZP’ers de belangrijkste vraag waar ze mee zitten. Hoewel er heel veel facetten van invloed zijn op zakelijk succes zijn er vier elementen die volgens mij de kern vormen van zakelijk succes. Deze vier elementen heb ik samengevat in het Zakelijk Succes Kwadrant ©.Zakelijk Succes Kwadrant

De vraag die centraal staat in dit kwadrant is: ‘wie is je klant?’. Zodra je weet wie je klant is kan je aan de slag met het invullen van de vier kwadranten. Ik leg ze hieronder stap voor stap aan je uit.

Kwadrant 1: verdienmodel

Wat is jouw toegevoegde waarde waar de klant voor betaalt? Kan je de pijnpunten en problemen van de klant wegnemen? Wat is je onderscheidende vermogen?

Onderzoek je klantenkring en bedenk vervolgens betaalde diensten of producten die de problemen van je klant oplossen. Lever als ZZP’er altijd kwaliteit af en maak je onderscheidende vermogen duidelijk. Doet dit in de vorm van kennis, ervaring en inhoud. Bied daarnaast ook praktische hulp. Hoe beter je dit geregeld hebt, hoe meer klanten je zult krijgen.

Kwadrant 2: positionering

Lever gratis toegevoegde waarde aan prospects. Dat is je positionering. Hoe je dat doet? Schrijf artikelen en blogs waaruit je expertise blijkt en die klantvragen beantwoorden. Deel gratis video’s, eBooks en webinars. Stuur nieuwsbrieven, geef workshops over thema’s die aansluiten op de problemen van potentiële klanten. Ook hier geldt weer: Hoe hoger de geleverde kwaliteit, hoe meer impact.

Focus - succes - Zakelijk Succes kwadrantKwadrant 3: kanalen en kennispartners

Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen met jouw gratis toegevoegde waarde? Lever toegevoegde waarde via je kanalen en kennispartners. Denk aan sociale media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube. En aan collega’s, vrienden en blogs met waardevolle content. Geef content gratis weg om jezelf duidelijk te positioneren. Het principe van zaaien & oogsten. Hoe meer toegevoegde waarde je levert, hoe meer invloed.

Kwadrant 4: systemen en processen

Hoe zorg je ervoor dat een prospect klant wordt? Hoe krijg je als ZZP’er meer opdrachten Heb echte aandacht voor iedereen. Zorg dat je met je hoofd bij de cijfers bent en met je hart bij de klant. Mensen doen zaken met mensen die ze mogen. Zorg voor een professionele en resultaatgerichte website. Wees helder in je communicatie. Gebruik een overzichtelijk CRM-systeem en facturatiesysteem zodat je professioneel overkomt en voor jezelf het overzicht bewaart. Zorg dat je aan de slag gaat met e-mailmarketing die waarde toevoegt voor je potentiële klant. Gebruik social media om potentiële klanten op een laagdrempelige manier te bereiken.

Neem de volgende stap

Misschien wil je meer weten over hoe je jouw onderneming succesvol kunt krijgen. Binnenkort geef ik weer een Zakelijk Succes seminar voor ZZP’ers. Daar vertel ik meer over hoe je zakelijk succes kunt bereiken. Ik hoop je daar in het écht te ontmoeten.

Tot die tijd: Neem actie, voeg waarde toe, geniet!

De komende weken behandelen we meerdere onderwerpen uit het Ebook ‘Zakelijk Succes voor ZZP’ers’. Wil je niet wachten? Download dan het Ebook hieronder.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *