Growth hacking is al enige tijd het nieuwe ‘buzzword’ in online marketingland. Met name onder (tech) startups is growth hacking een populaire manier om meer omzet te behalen en meer klanten te krijgen. Maar dat betekent niet dat het alleen weggelegd is voor deze groep bedrijven. Ook als je zelfstandig trainer, coach of professional bent kun je handig gebruik maken van growth hacking en je omzet een flinke boost geven.

De definitie van Growth Hacking

Wat is dat eigenlijk, growth hacking? Volgens Wikipedia bestaat growth hacking uit:

“Het proces waarin je door middel van snelle experimenten met productontwikkeling en marketingkanalen leert wat de meest effectieve en efficiënte manier is om je bedrijf te laten groeien.”

Growth hackers richten zich vaak op alternatieve manieren van marketing die tegen lage kosten in te zetten zijn. Social media, SEO, viral marketing en gericht online adverteren behoren tot de toolbox van een growth hacker. De traditionele media zoals radio, kranten en TV laat de growth hacker liever links liggen. Bedrijven als Twitter, Facebook en Airbnb zijn mede dankzij growth hacking zo groot geworden.

Gebruik maken van Growth Hacking als coach / trainer

Als je al weet wat growth hacking inhoudt, dan is het waarschijnlijk niet meteen het eerste wat in je op komt om in te zetten als trainer of coach. Iedereen wil natuurlijk wel dat zijn of haar posts op social media viral gaan. Iedereen wil wel tegen lage kosten veel bezoekers naar een website trekken. Iedereen wil wel dat deze bezoekers ook converteren tot klanten en keiharde euro’s in het laatje brengen. Maar hoe pak je zoiets aan?

Growth Hacking strategieën voor trainers & coaches

Er zijn veel manieren te bedenken over hoe je growth hacking kunt toepassen. Om je creativiteit te prikkelen bespreek ik er 3. Hopelijk zorgt dat voor wat inspiratie om zelf ook aan de slag te gaan met growth hacking!

Strategie #1: Maak de drempel voor leads zo laag mogelijk

Situatie

Stel dat je life coach bent en een coachingstraject aanbiedt. Je hebt een prachtige website waar netjes op vermeld staat wat klanten kunnen verwachten als ze bij jou een traject aan gaan. Je hebt hebt een overtuigende tekst geschreven waarmee je een potentiële klant enthousiast hebt gemaakt. Je sluit af met de mogelijkheid om meer informatie aan te vragen via een contactformulier. In het contactformulier kan de geïnteresseerde een aantal gegevens invullen, waaronder naam, email, telefoonnummer, adres (voor de factuur), leeftijd (zodat je het programma evt. kunt afstemmen op levensfase), een dropdown met de diensten die je aanbiedt en een antwoordveld waarin een vraag gesteld kan worden. Ook trek je via social media en zoekmachines al aardig wat bezoekers. Je houdt het netjes bij via Google Analytics: per 300 bezoekers genereer je 1 lead.

Hacks:

  • Stel jezelf de vraag: welke velden op het contactformulier zijn er echt nodig? Is het echt nodig om een adres, leeftijd en dropdown met diensten in het formulier te hebben? Het antwoord is nee. Hoe meer velden er in een contactformulier staan, hoe hoger de drempel wordt om het in te vullen. Beperk het contactformulier tot de essentiële informatie: naam, email, telefoonnummer en een berichtenveld.
  • Waar staat het contactformulier? Zorg ervoor dat de ‘call to action’, in dit geval het contactformulier (dat eventueel via een button benaderd kan worden) in ieder geval boven de fold wordt weergegeven en aan het einde van de pagina weer wordt herhaald. Op deze manier kan het niet over het hoofd worden gezien door bezoekers.

Resultaat:

Met deze kleine aanpassingen is de kans groot dat je in plaats van 1 lead op de 300 bezoekers nu 3 tot 15 leads binnenhaalt. Dat is een stijging van 300 – 1500 %!

Strategie #2: Integreer doorverwijzingen in je diensten

Situatie:

Laten we doorgaan met het voorbeeld van de lifecoach. Je hebt inmiddels een aantal klanten en die klanten zijn erg enthousiast over jou en je werk. Je helpt ze echt verder. Dat geeft je energie en daar wordt je blij van. Maar de hoeveelheid klanten is nog steeds niet voldoende. Je komt uit de kosten, maar houdt weinig over. Daarom zoek je een manier om je omzet verder uit te breiden, zonder dat dat jou veel gaat kosten.

Hacks:

  • Integreer doorverwijzingen in je diensten aan het begin, tijdens en aan het einde van een coachingstraject of training. Dat begint al bij het binnenhalen van een nieuwe klant. Bied nieuwe klanten de optie om 15% korting te krijgen op hun factuur wanneer ze een nieuwe klant aanbrengen. Zet dit niet op je website, maar neem het op in je acquisitieproces. Zet het in de offerte of in de autoresponder van het contactformulier.
  • Activeer klanten tijdens en na een traject of training nogmaals om hetzelfde te doen. Je kunt bijvoorbeeld een korting bieden op een extra training wanneer een klant een nieuwe klant aanbrengt. Je kunt dit deels automatiseren, bijvoorbeeld door na afloop van een training of een traject een mailtje te sturen.

Strategie #3: Leid websitebezoekers naar diensten met de hoogste marge

Situatie:

Wel eens gehoord van het ‘Pareto principe’ of de 80/20 regel? Het gaat over de wetmatigheid dat in de meeste bedrijven 80% van de omzet gemaakt wordt door 20% van de klanten of dat 80% van de omzet wordt gemaakt door 20% van de aangeboden producten of diensten. Hoe ziet deze verdeling er bij jou uit? Op welke diensten pak jij de hoogste marge?

Hacks:

  • Bekijk je website eens. Welk navigatie item in je menubar staat het meest naar links? Eye tracking studies hebben uitgewezen dat mensen websites ‘scannen’ van links boven naar rechts onder. Dat betekent dat navigatie-items die het meest links staan het meeste worden aangeklikt, simpelweg omdat deze vaak in het actieve blikveld van een bezoeker vallen. Plaats daarom je belangrijkste diensten (met de hoogste marge) zoveel mogelijk naar links, of als je een menu-dropdown gebruikt, zo hoog mogelijk in het menu.
  • Integreer een duidelijke call to action. Laat de call to action ‘eruit springen’. Gebruik je buttons? Pak dan een kleur die niet wegvalt in de kleuren van je webontwerp, maar er echt uit knalt. Maak gebruik van witruimte om call to actions heen of visuele cues zoals pijlen om de aandacht naar een call to action te leiden.

Aan de slag met jouw marketingmachine

Wil je concrete stappen zetten om jouw marketing vorm te geven als een geoliede machine? Download dan nu het gratis Ebook ‘De Marketing Machine’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *