Zonder website geen business. Dat klinkt wat cru. Internet is echter voor zzp’ers doorslaggevend om succesvol te worden. En dat is het ongetwijfeld ook voor jou. Succes op internet begint met meten. Meten wat bezoekers op je website doen, waar ze vandaan komen en welke doelen ze willen bereiken. Zonder meetinstrument is je website een grote black box; je hebt geen idee wat mensen er uitvoeren.

Om je siteverkeer inzichtelijk te maken, heb je verschillende analytics tools. Google Analytics is veruit meest bekende en meest gebruikte. Zelf heb ik het ook.

Analytics tools werken in grote lijnen allemaal hetzelfde. Je richt een account in en plaats een trackingcode op je website om het siteverkeer te meten.

Dat gaan we dus doen met Google Analytics.

Wat je nodig hebt om Google Analytics te installeren

Voordat je aan de slag gaat Google Analytics te installeren op jouw site, heb je de volgende dingen nodig:

  • Een Google-account. Heb je die niet? Geen zorgen. Ik zal je zo uitleggen hoe die je aanmaakt;
  • Toegang tot je webserver of beheeromgeving van bijvoorbeeld WordPress of Drupal;
  • Een mok koffie en een schamele 30 minuten tijd.

Ben je er klaar voor?

Stap 1: Een Google-account aanmaken

Wie gebruik wil maken van Google-producten, heeft een Google-account nodig. Dat geldt voor onder andere Gmail, Google+ en ook voor Google Analytics. Heb je al een Google-account, omdat je bijvoorbeeld al Gmail gebruikt, dan kun je dit overslaan en meteen een Google Analytics-account aanmaken.

Een Google-account aanmaken

Ga naar Google Analytics en maak daar een account aan

Stap 2: Je nieuwe Google Analytics-account inrichten

Om je account in te richten, beantwoord je eerst een paar vragen. Zo wil Google de naam van je account weten, of je de gegevens van je website of van een app wilt meten, de naam van je website en de url.

Deze vragen zijn vrij eenvoudig. Wik en weeg niet te lang over bijvoorbeeld de naam van je website. Die kun je later altijd nog aanpassen.

Een hoofdbrekertje zou de vraag kunnen zijn over de URL van je website. Je hebt hier een keuze tussen http:// of https://. Om erachter te komen wat jouw site gebruikt, ga je naar de homepage. Vervolgens kopieer je de url vanuit je browser. Deze plak je in een tekstverwerkingsdocument en je ziet meteen of het begint het http:// of https://. Ook dit kun je achteraf herstellen.

Alles ingevuld? Klik op de knop Tracking-ID ophalen.

Stap 3: Tracking-ID op je site zetten

Om Google Analytics te laten meten, moet je de trackingcode op je website plaatsen. Het gaat om onderstaande code. Let wel: jouw code heeft een eigen Tracking-ID.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘Jouw Tracking-ID‘, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

Grofweg zijn er 2 manieren om deze trackingcode te implementeren:

  1. Plak de trackingcode op iedere webpagina die Google Analytics moet gaan meten. De code plaats je voor de afsluitende head-tag;
  2. Plaats de trackingcode met behulp van een plugin voor jouw contentmanagementsysteem.

Laat je niet afschrikken door deze misschien iets wat technische stap. Het valt best wel mee. En mocht je er echt niet uitkomen, vraag dan je websitebouwer of iemand uit je netwerk om deze code op je site te zetten.

Stap 4: Google Analytics plugins voor jouw contentmanagementsysteem

Heb je een contentmanagementsysteem (cms) voor je site, dan heb je mazzel. Je hoeft geen code in je site in te stellen.

Download en installeer gewoon de plugin van jouw cms. En klaar is Kees.

Stap 5: Check of het allemaal werkt

Staat de code op je site? Controleer eerst of deze daadwerkelijk functioneert. Dat doe je als volgt:

  1. Ga in Google Analytics naar Rapportage;
  2. Kies in het linkermenu Realtime | Inhoud;
  3. Open een nieuw tabblad en surf naar je website.

Als het goed is, zie je daar in ieder geval één actieve pagina. En die bezoeker: dat ben jij!

*** GEFELICITEERD! GOOGLE ANALYTICS MEET VANAF NU JE SITEVERKEER ***

Zie je geen verkeer? Kop op. Het probleem is waarschijnlijk heel simpel te verhelpen. Deze pagina helpt je bij het oplossen.

Handige Google Analytics-weetjes

Over Google Analytics is superveel te weten. Graag had ik je veel meer verteld. Aan de andere kant wil ik je ook niet meteen overladen met info.

Toch wil ik je alvast de volgende tips meegeven:

  • Klik de komende dagen maar eens door de rapporten. En ontdek wat Google Analytics voor je meet om online succesvol te worden;
  • Verslaafd geraakt aan de statistieken? Gebruik dan voor je smartphone de gratis Google Analytics app voor Android of iPhone;
  • Heb je meer dan 1 website die je apart wilt meten? Ga dan geen nieuwe Google Analytics-account aanmaken. Maar klik op Beheerder en kies onder Property voor Nieuw property maken. Let wel: je moet hiervoor een nieuwe, andere trackingcode plaatsen op je tweede site.

Je hebt nu de eerste, belangrijke stap gezet naar online succes. Zelf kan ik niet meer zonder analytics. Het leert me heel veel over mijn (potentiële) klanten. En met die inzichten kan ik ze helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *