Volgens een recente studie ontvangen we gemiddeld 91 emails per dag. Dat is inclusief spam. Dit aantal loopt naar verwachting de komende jaren verder op. De aandacht die we daarmee aan iedere email kunnen besteden neemt af. Sommigen zijn dan ook van mening dat email marketing geen effectief marketingmiddel meer is. Klinkt logisch, toch?

“Die nieuwsbrief van mij, daar zit toch helemaal niemand op te wachten?“

Het is vaak een eerste reactie van ondernemers die aan de slag willen gaan met online marketing. De meeste ondernemers zijn goed in het spotten van trends. Ze zien dan ook de trend dat we steeds meer emails ontvangen en versturen. Dat het tijd kost. Dat het niet efficiënt is om te veel tijd te besteden aan email. Dus daarom zal het ook wel niet de moeite waard zijn om zelf aan de slag te gaan met email marketing…

Mag ik je uit de droom helpen?

Email marketing is nog steeds het #1 kanaal voor het scoren van gekwalificeerde leads. 40% van alle online leads komen tot stand via email marketing. Op kleine afstand daarna komen de organische zoekresultaten. Social media  en online adverteren nemen beiden ongeveer 18% van de online leads voor hun rekening. De aanname dat email marketing niet meer effectief is, is dus een onjuiste aanname. De gedachtegang van ondernemers die hier hun twijfels bij hebben is natuurlijk niet ongegrond. De kans is groot dat wanneer je aan de slag gaat met email marketing zonder plan, dat je mailtjes ongelezen verdwijnen in de prullenbak. Daarom geef ik je graag een paar tips om succesvol gebruik te (gaan) maken van email marketing:

De 3 gouden tips voor email marketing

Wanneer je moet concurreren met de 90 andere mailtjes die iemand dagelijks ontvangt, dan moet je je op een of andere manier gaan onderscheiden. Mensen worden steeds meer bedreven om het kaf van het koren te scheiden. Hoe zorg je er dan voor dat jouw mail wel wordt geopend? Dat de boodschap gelezen wordt? Dat iemand doorklikt naar je site of contact met je opneemt? Zelf hanteer ik 3 eenvoudige vuistregels voor email marketing. Ik deel ze graag met je:

Tip#1: Gebruik een aansprekende onderwerpregel

Het eerste wat iemand ziet bij een inkomende email is de afzender en de onderwerpregel. Als het goed is kent de ontvanger jou of jouw bedrijf ook omdat hij zich aangemeld heeft voor je emaillijst of al een bestaande relatie is. Op basis van de onderwerpregel zullen de meeste mensen bepalen of het de moeite en de tijd waard is om een email te openen. Wanneer open je een email? Simpel: wanneer je denkt dat het relevant voor jou is. Een email met de onderwerpregel “nieuwsbrief juni” is net zo relevant voor de meeste ontvangers als de gemiddelde reclamefolder die door de brievenbus valt. Kies dus liever voor een onderwerpregel waarvan jij denkt dat hij jouw doelgroep aanspreekt. Probeer in te zoomen op urgentie, prikkel, grijp de aandacht. Gebruik niet meer dan 30 – 50 karakters. Anders is je onderwerpregel niet leesbaar in alle email programma’s.

Tip#2:  Wees concreet in je boodschap

Een algemene nieuwsbrief kan leuk zijn. Voor je moeder. Voor je oma. Maar zitten potentiële klanten hier ook echt op te wachten? Hebben zij tijd om te lezen wat jij de afgelopen maand allemaal hebt gedaan? Hoe algemener jouw boodschap(pen) in een email, hoe groter de kans dat deze helemaal niet wordt gelezen. Probeer dus zo concreet mogelijk te zijn in je boodschap. Pak 1 thema beet en zet dat centraal. Zoom in op actualiteit, op urgentie, op een probleem waar jouw doelgroep mee kampt en waar jij de oplossing voor hebt. En geef heel concreet aan hoe de lezer de volgende stap kan zetten om de oplossing voor dit probleem te lijf te gaan.

Tip #3: Voeg waarde toe

De reden waarom wij sommige mailtjes wel lezen en andere niet komt voort uit het feit dat we er wel of geen waarde aan verbinden. Waarde kan verschillende vormen hebben. De oplossing voor een probleem kan waarde zijn, entertainment kan waarde zijn, bevestiging van een idee kan waarde zijn. Wanneer iemand waarde ervaart in jouw email boodschap, dan is dat de reden waarom hij of zij de email helemaal uit leest. Sterker nog, de mate waarin iemand waarde ervaart in een boodschap bepaalt de mate waarin iemand op basis van jouw email besluit wel of geen contact met je op te nemen om klant te worden.

1 antwoord
  1. RonaldKloens

    4 reacties
    RonaldKloens zegt:

    De ervaring die Bart hier belooft is de mijne. Emailmarketing is DE weg naar een hechte relatie met je prospects.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *