De online-marketingmachine

Als je meer te weten wilt komen over online marketing, moet je beslist even verder lezen. De essentie van online marketing is het opbouwen van een sales funnel.

Van suspect naar prospect

De sales funnel begint ermee dat er mensen aanwezig zijn op het internet, mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Heel vaak begint de zoektocht van je klant online, bijvoorbeeld via Google, maar natuurlijk ook na persoonlijk contact op een netwerkbijeenkomst of iets dergelijks. Hoe dan ook, je krijgt op enig moment bezoekers op je website. Maar alleen het feit dat ze je website bezoeken levert natuurlijk nog geen inkomsten op. Je zult bij deze bezoekers linksom of rechtsom interesse moeten opwekken. En als dat gelukt is, heb je dan al iets verdiend? Nee, nog steeds niet. Maar je bezoeker (of: suspect) is inmiddels wel veranderd in een prospect, een potentiële klant. Het is werkelijk essentieel om interesse te wekken. Als het niet meteen duidelijk is wat je doet, zijn bezoekers immers met één klik weer weg. Zorg daarom voor duidelijkheid, helderheid en vertrouwen.

Leads genereren

Je suspect is inmiddels geïnteresseerde prospect. Hij klikt door op je pagina. Waar moet je nu voor zorgen? Inderdaad: een call to action! Concreet betekent dit, dat je ervoor moet zorgen dat hij informatie aanvraagt. Een goede call to action leidt tot een informatieaanvraag. Kun je je voorstellen dat er een strategie bestaat om bezoekers op je site aan te trekken? En dat er een strategie is om die bezoekers te interesseren, zodat ze verder kijken op je site? En denk je dat er een strategie is om prospects zo ver te krijgen dat ze ook daadwerkelijk het contactformulier invullen? Jazeker, een dergelijke strategie strategie bestaat. Sterker nog, ik bouw al twaalf jaar lang mijn bedrijven online met de zelfde strategie op.

Verkopen

Goed. Nu heb je dus  een aanvraag, een lead. Er zijn ondernemers die het hele voorgaande proces voor elkaar hebben, maar die geen idee hebben hoe ze van deze aanvraag kunnen omzetten in een betalende klant. Ze hebben een omgeving gecreëerd waarin mensen in staat zijn om te kopen, maar het lukt ze niet om de deal rond te krijgen. Ze beheersen het marketingtraject, maar weten niet hoe ze moeten verkopen. Marketing is slechts een onderdeel van het hele proces. Het is niet de heilige graal, al willen sommigen je dat graag laten geloven. Dan zeggen ze: “Je er gewoon voor zorgen dat je heel veel klantaanvragen krijgt.” Maar hoeveel van die aanvragen gaan er vervolgens ook daadwerkelijk door? “Nou, zeker een derde.” Maar als je een derde minder aanvragen hebt, en er een derde meer doorgaat door het goed voeren van het verkoopgesprek, dan verdien je met minder moeite hetzelfde. Je alleen met marketing bezig houden is niet voldoende. Je moet ook verkopen! Je moet snappen hoe je een gesprek leidt, zodat een suspect uiteindelijk een klant wordt.

Er is geen file na de extra mijl

Aan het eind van de salesfunnel heb je dus in het ideale geval een betaalde opdracht te pakken. Je brengt een offerte uit, de klant accepteert die, en je gaat aan de slag met het leveren van toegevoegde waarde die je creëert. Nu volgt er nog een heel belangrijke stap! Je hebt al die moeite gedaan om een betalende klant te krijgen. En wat gebeurt er dan vaak? Mensen leveren half werk, maken zich er makkelijk van af. Ze lopen de kantjes ervan af en eisen niet het uiterste van zichzelf. Wat doet dat met je klant? Die komt natuurlijk nooit meer terug. Verwacht daarom méér van jezelf in de uitvoering, ga die extra mijl: er is namelijk geen file achter de extra mijl. Als er twee trainers zijn, twee websitebouwers, twee partycentra, twee hondentrainers, wat dan ook. Als de ene die extra mijl loopt, en die ander niet, dan staat degene die die extra mijl niet gelopen heeft, die geen extra moeite gedaan heeft en geen extra waarde geleverd heeft, helemaal achteraan aansluiten in de file van mensen die het product of de dienst willen leveren. Terwijl die ander, die alles gegeven heeft wat hij te bieden heeft, geen moeite hoeft te doen om een nieuwe opdracht binnen te halen.

De ambassadeurssequence

Loop die extra mijl, en doe dat op een strategische manier, bijvoorbeeld met behulp van e-mailmarketing. Richt een ambassadeurssequence in, zodat mensen op een geautomatiseerde manier  langzaamaan een beetje van je gaan houden. Dat ze tegen anderen gaan zeggen: “O, dat is zo’n leuke man (of vrouw)! Weet je wat jij eens zou moeten doen? Jij zou daar ook eens mee moeten gaan praten!” Je hebt een uitdaging met je work-life balance? Dan moet je die life coach eens bellen. Je wilt een feestje organiseren? Dan moet je naar dat partycentrum gaan! Je hebt een leuk relatiegeschenk nodig? Bel die chocolatier eens. En wat gebeurt er dan? Dan zeggen die mensen: “Goh, wat leuk! Ik zal eens op zijn website kijken. Nou, dát  ziet er interessant uit! Dat zou best eens wat voor mij kunnen zijn. Laat ik eens een vrijblijvende informatieaanvraag doen.” Als je vervolgens het verkoopgesprek dan goed voert, heb je een tweede klant. En als je ook die dan weer in je ambassadeurssequence opneemt en vraagt of hij of zij nog mensen weet die je ook zou kunnen helpen, dan begint de hele cyclus als vanzelf weer opnieuw. Als je dit voor elkaar krijgt, heb je een systeem ingericht. En wat gebeurt er dan? Dan kun jij weer gaan doen waar je goed in bent!

Wil je meer weten over de strategie die wij gebruiken om leads te genereren? Of wil je leren hoe je een effectief verkoopgesprek voert? Dan willen we graag kennis met je maken. Vul het formulier in op https://www.zakelijksucces.nl/contact/ en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *