In een tijd waarin het keuzeproces van consumenten en B2B partijen zich voor een groot deel online afspeelt is het belangrijker dan ooit om als ondernemer positieve online reviews te hebben. Welke verschillende online review methodes zijn er en welke zijn het meest belangrijk voor jouw business? Hoe zorg je voor meer positieve online reviews over jouw bedrijf? We bespreken het in dit artikel.

Waarom zijn online reviews zo belangrijk?

Online reviews zijn belangrijk omdat de keuze die iemand maakt voor een bepaalde aanbieder vaak afhangt van de beoordelingen die andere mensen al over de aanbieder hebben gegeven.

Het internet heeft de wereld een stuk transparanter gemaakt en helpt consumenten, maar ook zakelijke klanten het kaf van het koren te scheiden.

Soorten online reviews, de smaakjes:

Grofweg zijn er 4 manieren om online reviews te verkrijgen. Bepaal voor jouw eigen bedrijf welke methode of welke methodes voor jou het meest van toepassing en waardevol zijn:

1. Externe review partijen:

Veel succesvolle online bedrijven (met name webshops) maken gebruik van externe review partijen zoals Kiyoh, Trustpilot en The Feedback Company. Dit zijn meestal betaalde diensten waarvoor je maandelijks afrekent. Het voordeel van deze diensten is oa. dat je (onder bepaalde voorwaarden) de reviews kunt gebruiken als extensie in Adwords advertenties. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid van advertenties en hogere ‘doorklik ratio’. Je kunt hiermee dus prominenter in de zoekresultaten naar voren komen met de ‘review sterren’. Daarnaast komen reviews op een extern platform vaak betrouwbaarder over dan reviews op een eigen site.

2. Google locations / Google Business reviews

Dit zijn de Google reviews die je op kunt geven wanneer je ingelogd bent in een Google account. Deze reviews worden ook weergegeven in Google places. Zeker voor lokale ondernemers is het hebben van positieve reviews via deze reviewfunctie van Google een must-have.

3. Reviews op eigen website

Veel CMS systemen zoals WordPress kennen review plugins waarmee je reviews van klanten kunt verzamelen. Voordeel is dat je hiermee ‘user generated content’ kunt verzamelen, wat goed is voor de uitstraling + vindbaarheid. Nadeel is dat de reviews dan op een niet-onafhankelijke plaats staan. Wanneer je al beschikt over klant reviews, vraag je klanten dan of je deze op je website mag gebruiken. Beter nog, maak er een gewoonte van om na een afgerond project direct feedback te vragen aan je klanten.

4. Facebook reviews

Wanneer je actief bent met je bedrijf via Facebook dan is de reviewfunctie van het social media platform ook een hele fijne optie. Facebook reviews geven een sterke vorm van ‘social proof’ en worden vaak ook getoond rechts van de Google zoekresultaten in Google Mijn Bedrijf wanneer men zoekt op jouw bedrijfsnaam.

Meer positieve online reviews krijgen

Hoe zorg je ervoor dat je meer positieve reviews krijgt voor jouw bedrijf? Ik deel graag 3 tips met je:

    1. Bied waarde aan je klant en streef naar de best mogelijke klantenservice

Bak een evaluatiemoment in je werkproces in: stuur een (automatische) email met een link naar een review of feedback mogelijkheid na ieder afgerond project naar de klant

Publiceer positieve reviews op je eigen site en onderneem actie wanneer je een negatieve review ontvangt; zorg ervoor dat de negatieve review alsnog verandert in een positieve review

Blijf werken aan je online reputatie

Actief werken aan meer positieve online reviews is iets waar je eigenlijk continu aandacht aan moet besteden. Wanneer je klanten echt verder helpt en de drempel om een review te plaatsen zo laag mogelijk maakt, dan hoeft deze vorm van online reputatiemanagement ook helemaal niet veel tijd te kosten.

2 antwoorden
  1. Gerritsen

    1 reactie
    Gerritsen zegt:

    De meeste bedrijven reageren niet op negatieve reviews. Wat kan de gedupeerde klant dan te nog doen ? Bij de Kantonrechter dagvaarden ?

    Beantwoorden
    • Bart van den Belt

      119 reacties
      Bart van den Belt zegt:

      Als bedrijven er niet op reageren zijn ze niet goed bezig. Het is noodzakelijk om je klanten serieus te nemen en écht verder te helpen. Als consument heb je natuurlijk rechten. Ik zou eens kijken op de fora van Radar of Kassa.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *