Als je regelmatig aan de slag bent met het schrijven van nieuwe teksten of blogs dan weet je dat het best lastig kan zijn om nieuwe teksten te verzinnen. Een tool die je kan helpen bij het schrijven van effectieve web-teksten is het aida model. Hieronder leg ik uit wat dit model precies inhoudt en hoe jij het kunt gebruiken voor je online marketing.

AIDA staat voor:

– Attention
– Interest
– Desire
– Action

De geschiedenis van het AIDA model gaat terug tot in 1925, toen E.K. Strong het beschreef in zijn Theories of Selling. Dat neemt echter niet weg dat het nog altijd een actueel model is, waar veel marketeers graag gebruik van maken. Je kunt het model zelf gebruiken om attractieve teksten te schrijven, of om de verkoop naar klanten toe beter vorm te geven.

Attention

De A staat voor Attention: aandacht. Het is allereerst van belang om aandacht te verkrijgen, aandacht voor je product, je merk, je bedrijf of jezelf. Zorg ervoor dat je doelgroep op de hoogte is van je bestaan, door een opvallende boodschap te brengen. Doe dit bij voorkeur via een medium dat zoveel mogelijk mensen aan kan spreken, zoals een populaire website, of een van de traditionele media.

Interest

De I staat voor Interest: interesse. Nadat je de aandacht van je lezer te pakken hebt is het van belang om op basis van de attentie ook daadwerkelijk Interest te wekken, de interesse in je product, je dienst of jou als professional. Zorg ervoor dat je iets meer vertelt over hoe je de ander van dienst zou kunnen zijn. Je kunt uiteraard alleen interesse wekken, wanneer je erin bent geslaagd om de attentie te verkrijgen.

Desire

De D staat voor Desire: verlangen. Bestaat er inmiddels interesse voor dat wat je te bieden hebt? Werk dan aan Desire, door je te richten op het nemen van de beslissing door je doelgroep. De kans is groot dat er concurrentie voor jou of je product bestaat, dus zorg voor een verlangen naar jouw aanbieding. Concurreer je op prijs, op kwaliteit of op basis van unieke features? Maak deze duidelijk in deze fase, om het verlangen naar jouw aanbieding zo groot mogelijk te maken.

Action

De A staat voor Action: actie. Actie is de fundamentele sleutel tot succes. Tenslotte zorg je er met het AIDA model voor dat je de doelgroep tot Action over laat gaan. Zorg ervoor dat ze actie ondernemen door een directe verkoop aan te bieden, of een grote knop te plaatsen die het mogelijk maakt om contact met je op te nemen. Gebruik de handige online videotraining om meer over online marketing te weten te komen. Het AIDA model kan je helpen om commercieel krachtiger over te komen.

Ik ben benieuwd: gebruik jij het AIDA model al? Laat je reactie hieronder achter.

2 antwoorden
  1. Rick Blom

    1 reactie
    Rick Blom zegt:

    Hi Bart,

    Als ik jouw post lees mis is eigenlijk twee Belangrijke componenten. Dit zijn visie/mening over een bepaald onderwerp en gedrevenheid om dit consequent uit te spreken. Of vindt jij dat deze thuis horen onder de beschreven punten binnen AIDA

    Beantwoorden
    • bart

      120 reacties
      bart zegt:

      Hoi Rick,

      Dit artikel is geschreven in het kader van contentmarketing. Inmiddels ben ik een stukje wijzer geworden en ga ik de komende periode alle artikelen schrijven op basis van toegevoegde waarde, en niet alleen zichtbaarheid. Met andere woorden: je hebt helemaal gelijk. Dit artikel is niet volledig en veel te summier. 😉

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *