Je bent goed in je vak. Maar zien anderen je ook als een expert in jouw vakgebied? Heb je zelf al scherp waar jouw rol als expert precies ligt? Goede kans dat je hier nog mee worstelt aangezien je deze blog leest. Goed nieuws voor jou: iedereen is expert in iets. En als je deze 5 eenvoudige stappen weet te volgen dan is het opeens helemaal niet zo moeilijk om jouw expertpositie te claimen en je autoriteit een boost te geven.

Dit is hoe je het doet:

Stap 1: Neem eigenaarschap over jouw expertrol

Het grootste probleem onder zelfstandig professionals die (nog) geen expert zijn is dat ze zelf niet door hebben wat hun expertpositie is. De truc is om uit te vinden wat jouw expertrol is en in die rol te stappen. Wat kun jij echt goed? Je helpt jezelf én de wereld niet vooruit door je eigen kwaliteiten weg te cijferen. Wat voeg jij toe? Hoe noem je iemand die dit doet?

Stap 2: Spreek jouw expertrol uit

Als je er uit bent wat jouw persoonlijke expertise inhoudt spreek jouw expertrol dan hardop voor jezelf uit:

  • “Ik ben businesscoach.”
  • “Ik ben schrijver.”
  • “Ik ben financieel adviseur.”

Wat de titel ook is die je kiest, de eerste stap is om te realiseren dat dit de rol is die jij wil uitdragen. Doe dat dan ook, via je Linkedin profiel, visitekaartjes en op je website.

Stap 3: Deel jouw expertrol

Zie jouw expertise en kennis als een geschenk dat je gekregen hebt om te delen met de wereld. Start een blog, vlog of podcast en zend jouw kennis en inzichten de wereld in. Probeer anderen te helpen. Beantwoord uitgebreid vragen via social media. Geef lezingen. Pas het toe in je dienstverlening.

Stap 4: Bewijs jouw positie als expert

Het geheim achter expert worden schuilt in het helpen van anderen om de resultaten te behalen waar zij van dromen. Op het moment dat dit je lukt dan is het eenvoudig om te vragen naar ervaringen van klanten in de vorm van testimonials en kun je eigen case studies delen met de buitenwereld. Dit ‘social proof’ is een van de meest krachtige manieren om jouw expertpositie te onderschrijven. Bijkomend voordeel is dat degenen die social proof aanleveren ook nog eens jouw ambassadeurs worden.

Stap 5: Verkoop jouw expertrol

Nu is de tijd aangekomen om de vruchten te plukken van jouw positie als expert. Creëer producten en diensten die voortvloeien uit jouw expertise. Denk aan online cursussen, boeken, ebooks, lezingen, coaching en trainingsprogramma’s. De inkomsten die je hiermee genereert kun je vervolgens weer gebruiken om je bereik verder uit te breiden.

En nu jij!

Heb jij al eigenaarschap genomen over jouw expertrol? Treed je hier actief mee naar buiten? Heb je hier zelf ervaring mee of tips voor? Deel ze via de comments!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *