Marketing als vakgebied is de afgelopen jaren in sneltreinvaart veranderd. Met wat tien jaar geleden nog prima werkte kun je vandaag al eigenlijk niet meer voor de dag komen. We zien dan ook dat traditionele vormen van marketing langzaam aan het verdwijnen zijn en dat traditionele mediapartijen het afleggen wanneer ze het online kanaal niet omarmen. Daarom kan het soms helpen om even een ‘reality check’ te doen. Hoe geef jij vorm aan je marketing? En zijn er manieren om hier meer uit te halen? Graag inspireer ik je met de volgende 40 tips om meer uit marketing te halen:

  1. Vertel verhalen. Verhalen inspireren, verbinden en geven vlees en bloed aan een bedrijf.
  1. Geef antwoorden op vragen.
  1. Bied oplossingen voor problemen.
  1. Geef tools om om uitdagingen te lijf te gaan.
  1. Voeg eerst zelf waarde toe en de waarde zal naar je terug stromen.
  1. Wees duidelijk en concreet, complexiteit hebben we al genoeg.
  1. Deel je expertise met mensen die het nodig hebben.
  1. Focus niet op volume maar focus erop dat de juiste boodschap bij de juiste persoon terecht komt.
  1. Publiceer jouw verhalen en perspectieven niet alleen, deel ze.
  1. Het kost minder om een klant te behouden dan een nieuwe aan te trekken.
  1. Beschrijf welk probleem jouw bedrijf oplost. Ga daarna pas op zoek naar welke personen dit probleem hebben en focus daar je marketing op.
  1. Verzamel feedback van klanten en optimaliseer daar je marketing mee.
  1. Focus op kwaliteit en authenticiteit.
  1. Praat over thema’s en problemen die je oplost, niet over producten.
  1. Geef een gezicht en naam aan jouw ideale klant(en).
  1. Vraag aan klanten hoe ze bij jou terecht zijn gekomen.
  1. Kom in contact met je klanten en ontdek waarom ze juist jouw product of dienst hebben aangeschaft.
  1. Wees niet bang nieuwe dingen uit te proberen en nieuwe marketing methodes uit te testen.
  1. Gebruik video om meer betrokkenheid te creëren.
  1. Probeer te verbinden met klanten op basis van waarden en passies, niet op basis van productspecificaties.
  1. Maak duidelijk wat het ‘waarom’ is van jouw bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw drive?
  1. Meten = weten. Online kun je bijna alles meten. Doe er je voordeel mee.
  1. Blijf testen, testen en nog eens testen.
  1. Kruip in de kop van je doelgroep: op welke termen zoeken zij in Google?
  1. Wees jezelf – mensen doen liever zaken met iemand die menselijk is in plaats van zakelijk.
  1. Publiceer kwalitatieve content gericht op een specifieke doelgroep.
  1. Probeer eens te luisteren, in plaats van alleen maar te zenden.
  1. Communiceer op een positieve manier.
  1. Verbind jezelf aan online netwerken waar je doelgroep zich bevindt en deel daar nieuwe informatie.
  1. Volg online conversaties op fora en in social media. Creëer vervolgens content gericht op de mensen die deelnemen aan deze conversaties.
  1. Zet email marketing in. Verspreid waardevolle content, ga niet spammen.
  1. Verdiep je in Google Analytics.
  1. Schrijf geen promotionele teksten, daar prikt men zo doorheen.
  1. Stop met het storen van mensen bij bezigheden waar ze in geïnteresseerd zijn. Zorg ervoor dat jouw verhaal hetgene is wat de moeite is om geïnteresseerd in raken.
  1. Zorg ervoor dat je specialist wordt in een of meerdere vakgebieden.
  1. Verplaats je in de klant: de psychologie achter jouw klanten is vaak meer waard dan alleen de cijfers.
  1. Zorg ervoor dat je continu zichtbaar blijft.
  1. Gebruik social media: focus je liever goed op een of twee social media kanalen in plaats van overal ‘een beetje’ te doen.
  1. Publiceer content via je eigen blog en optimaliseer deze voor zoekmachines.
  1. Probeer in alles wat je doet waarde toe te voegen aan de klant.

Bonustip: De Marketing Machine

Download het gratis Ebook ‘De Marketing Machine’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *