Neuromarketing

In een tijd waarin alle marketingkanalen volledig dichtgeslibd zijn met reclames, advertorials en andere sponsored content, is het lastig om nog positief op te vallen met je merk. Het is bijna onmogelijk geworden om jezelf zo te positioneren dat de klant bewust een keuze maakt voor jou, in plaats van voor een concurrent. Ligt de kans dan misschien niet in de bewuste, maar in de onbewuste keuze? Maak kennis met de wereld
van neuromarketing.

Wat is Neuromarketing?

Neuromarketing is een moderne stroming binnen de marketing. Het is een afgeleide van, of een logisch gevolg op het snel groeiende onderzoek in de neurowetenschap. Het omvat vooral veel verschillende soorten marketing optimalisaties. Dit kan variëren van een kleine wijziging in je webdesign, tot een andere tone­of­voice in wervende teksten. Neuromarketing is een relatief nieuwe tak van sport waarmee je als ondernemer zeker je voordeel mee kunt doen.

Ouderwetse reclame komt niet meer aan

Neuromarketing kan voor iedere business een waardevolle toevoeging zijn. In de tijd dat AdBlockers het internet in hun greep hebben, moeten de advertenties die wel doorkomen, ook pakkend zijn. Om dit te testen, zijn er in de neuromarketing een aantal methodes bedacht om jouw product of dienst beter op te laten vallen dan die van je concurrenten. Wil jij de concurrentie de baas zijn door middel van neuromarketing? Hier volgen 4 tips waarmee je neuromarketing ook in jouw business kan inzetten:

1. Slimme productfoto’s
Uit Chinees onderzoek blijkt dat de afstand tussen een product en het gewenste resultaat van het product invloed heeft op hoe succesvol klanten het product achten. Voorbeeld: wanneer een paar voetbalschoenen naast een snelle of veelscorende speler wordt gezet, worden de
schoenen als effectiever beschouwd wanneer de speler dichterbij de schoenen afgebeeld staat en als minder effectief beschouwd wanneer de speler verder weg van de schoenen afgebeeld staat. Wat hier de precieze grond voor is valt te betwisten, maar een veelgehoorde reden is dat het vangen van het product en het gewenste resultaat in één oogopslag, de associatie meteen in het geheugen kerft. En juist die associatie is waar je naar op zoek bent met neuromarketing.

2. Neuromarketing voor SEO
Maar neuromarketing strekt veel verder dan onderzoeken uit verre landen. Ook het schrijven van een pakkende, leesbare tekst is al een vorm van neuromarketing. Een slimme, pakkende titel zet de lezer aan tot klikken en tot het doorlezen van het stuk tekst. Hiermee kun je de lezer dus ergens in de hersenen triggeren om een artikel, waar hij/zij een minuut daarvoor nog niks van afwist, volledig door te lezen. Dit is een simpel voorbeeld, maar het geeft aan hoe breed neuromarketing is. Weet je dit zo te gebruiken dat lezers langer op jouw website blijven en je content als relevant wordt bestempeld, dan heeft dat een positief effect op je vindbaarheid in Google.

3. Gezichten werken nog steeds goed
Ook in 2015 is weer bewezen dat advertenties met menselijke gezichten beter scoren dan advertenties zonder. En dan vooral vrolijke gezichten. Dit is misschien wel het sterkste staaltje neuromarketing van allemaal: door een bepaald groep neuronen in de hersenen (spiegelneuronen), passen mensen hun humeur aan aan de mensen om zich heen. Dit betekent ook dat, wanneer er een heleboel vrolijke mensen in een advertentie te zien zijn, het humeur van de kijker meestal positief beïnvloed wordt. Dit kan weer een positieve, vrolijke associatie creëren met het merk. Een strategie die vooral Coca­Cola graag gebruikt. Uit een soortgelijk onderzoek is gekomen dat zelfs een kleine smiley naast een “Donatie”­knop er voor kan zorgen dat er meer gedoneerd wordt aan een goed doel. Pas op: dit kan ook averechts werken. Wanneer er een verdrietig persoon getoond wordt, zal dit negatieve, verdrietige associaties oproepen. Gebruik dit dus op eigen risico.

4. Laat je klanten naar boven of juist naar beneden kijken
Als mensen naar boven kijken, denken ze op een abstracte, emotionele manier na. Wanneer mensen naar beneden kijken, juist op een concrete, rationele manier. Ga maar eens na: als jij je probeert voor te stellen waar je over 10 jaar bent, kijk je hoogstwaarschijnlijk omhoog tijdens het denken. Maar als je je probeert te herinneren wanneer je voor het laatst de auto gewassen hebt, duik je eerder in elkaar en rust je je voorhoofd in je handen. Dat is omdat je in die laatste situatie veel concreter op zoek bent naar één gebeurtenis en niet een abstract beeld probeert te fabriceren, zoals bij het eerste voorbeeld. Welke kijkhoek gebruik je dan in marketing? Geen van de twee is per sé fout. Het is wel belangrijk om te weten welke je gebruikt, voor welke situatie.

Naar beneden kijken (rationeel, concreet)
Dit kan bijvoorbeeld praktisch zijn als je concrete voordelen van een product of dienst wil aantonen. Denk bij de verkoop van een auto aan een zeer laag verbruik, een gunstige prijs of een ruime laadklep (vandaar dat de informatiebordjes altijd relatief laag staan bij de autodealers).

Naar boven kijken (emotioneel, abstract)
De auto’s zelf worden altijd hoger neergezet, zodat de klant zo veel mogelijk naar boven moet kijken om de auto goed te kunnen zien. Dit omdat het, naast de auto een soort halfgod­status te geven, de klant abstracter en emotioneler laat nadenken over de auto. Minder “Kan ik dat wel betalen?” en meer “Oh… Als ze me daar eens in zagen rijden…”.

Deze technieken werken natuurlijk ook in andere branches, wanneer correct toegepast. Denk bij websites aan een call­to­action die boven­ of onderaan de pagina verschijnt. Geen idee welke plek het beste bij jouw producten of diensten past? Dan is het de moeite waard om te testen en te meten welke plaats het beste is. Op de lange termijn pluk je hier zeker de vruchten van.

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *