Stel dat ik je zou vragen wat het allerbelangrijkste woord is om te onthouden als zakelijke dienstverlener… Wat zou je dan antwoorden? Je zou het kunnen hebben over doelen stellen, strategie, netwerken, je website op orde maken en nog veel meer. En dat is inderdaad allemaal belangrijk. Maar wellicht is het allerbelangrijkste woord wel: congruentie.

Congruentie: mega belangrijk als ondernemer!

Wellicht is het eerst handig om uit te leggen wat congruentie precies is. Congruentie is een term uit de psychologie. Het betekent dat iemands interne overtuigingen, strategiën en gedragingen (woorden, stem en lichaamstaal) volledig met elkaar in overeenstemming zijn en gericht op het bereiken van een bepaald doel. Als iemand volledig congruent is, dan is wat hij of zij doet volledig in overeenstemming met wat hij of zij gelooft. Een ondernemer die volledig congruent is wordt door zijn omgeving ook wel gezien als authentiek. Het is vaak een ondernemer die volledig verbonden is met wat hij of zij doet en vanuit zijn persoonlijke kracht werkt.

Waarom congruente dienstverleners meer omzet hebben

Als dienstverlener ben jij het centrum van je bedrijf. Je klant kiest jou voor de uitvoering van je diensten en het oplossen van zijn of haar probleem. Een klant merkt het direct of datgene wat je vertelt en uitstraalt wel of niet klopt met wie je bent.

Bijvoorbeeld: Stel dat je een zakelijke dienstverlener bent die advies geeft op financieel of HR-gebied. Je website ziet er professioneel uit en straalt betrouwbaarheid, rust en degelijkheid uit. Dat zijn ook de dingen die jij het allerbelangrijkste vindt in je onderneming. Vervolgens vult de klant het contactformulier op je website in en moet daarna drie dagen wachten voordat er contact wordt opgenomen. Na het telefonisch gesprek ga je op bezoek bij de klant. Je komt aan met een oude auto, op sneakers in een gekreukelde blouse. Tijdens het gesprek begin je een heel druk verhaal op te hangen met allerlei creatieve ideeën. Ben je dan congruent met de drie dingen die jij het belangrijkste vindt? Nee! Wellicht straal je op je website wel betrouwbaarheid, rust en degelijkheid uit maar in de praktijk is dat niet wat je levert.

Durf anders te zijn dan andere dienstverleners: dat maakt jou uniek!
Nu zou je kunnen denken dat jij zelf moet veranderen. Misschien zit je in een zakelijke sector waarin er verwacht wordt dat iedereen in pak loopt. En daardoor denk je misschien dat jij jezelf moet aanpassen aan wat jij denkt dat die sector van je vraagt. Nope. Dat hoeft niet. Sterker nog: als jij anders bent dan alle andere dienstverleners dan is dat juist je kracht. Het is dan alleen wel belangrijk dat wat je aan de voorkant communiceert overeenkomt met wie je bent. Dan merken mensen namelijk dat je echt bent. En opdrachtgevers doen alleen zaken met mensen die ze vertrouwen: mensen die zijn wie ze zijn.

Drie manieren om congruent te zijn als ondernemer:

Manier 1: Bepaal de kernwaarden voor jezelf en je onderneming

Misschien heb je weleens gehoord van het begrip kernwaarden maar weet je niet precies wat het zijn. Het woord kern-waarden zegt het eigenlijk zelf al: het gaat om die dingen waar jij waarde aan hecht en die de kern vormen van waaruit je wilt leven en ondernemen. Denk eens na over wat jij nu echt belangrijk vindt in de manier waarop je in het leven staat en je onderneming runt. Welke drie kernwaarden vindt jij echt belangrijk als je hierover nadenkt?

Manier 2: Positioneer jezelf zoals je bent

Zorg ervoor dat je complete marketing aansluit bij wie jij bent als ondernemer. Ben jij creatief en snel? Zorg ervoor dat je dat communiceert op je website. Gebruik vrolijke kleuren. Zoek een logo wat daarbij past. Maak je gesprekken met klanten superpersoonlijk. Ben je daarentegen meer rustig en gedegen? Ook dat moet je communiceren! Gebruik kleuren die dat uitstralen. Zorg voor gedegen adviezen waarover is nagedacht. Neem wat meer tijd en communiceer dat naar de klant. Zorg er in ieder geval voor dat wat je aan de voorkant (marketing) communiceert volledig overeenkomt met wat je aan de achterkant (diensten) levert.

Manier 3: Weet welke opdrachten je niet doet en welke klanten je wilt vermijden

Heb je weleens een gesprek gehad met een potentiële opdrachtgever waarvan je bij voorbaat al wist dat het niets zou worden? Of heb je weleens een opdracht aangenomen waarvan je eigenlijk al wist dat je dat beter niet kon doen? En… wat was het resultaat toen het toch doorging? Waarschijnlijk kreeg je last van een ‘energielek’. Het kostte je heel veel energie om uiteindelijk toch de opdracht te doen en het leverde niet op wat je had gehoopt. En als je eerlijk bent was de belangrijkste reden voor het aannemen van de opdracht, dat het geld opleverde. Het is voor veel ondernemers noodzakelijk om op papier te zetten welke opdrachten ze niet doen. Alleen als je weet wat jou persoonlijke kracht is kun je daaruit werken.

Wees congruent. Durf keuzes te maken. Onderneem actie. Voeg waarde toe. Geniet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *