CRM Systeem: customer relationship management voor ondernemers

We zijn het er allemaal wel over eens. Ondernemers, ZZP’ers en ook het MKB streven naar zakelijke groei. Naar meer bekendheid, meer sales, een groter klantenbestand en misschien zelfs wel naar meer medewerkers. Die groei brengt een hoop met zich mee. Waaronder de behoefte aan een strakkere organisatie en beter gestroomlijnde bedrijfsprocessen. En dat is precies waar een handig CRM systeem je bij kan helpen.

Customer Relationship Management, kortweg CRM, omvat de manier waarop ondernemingen en organisaties hun klanten en zakelijke relaties beheren. Bij CRM denk je daarom al gauw aan een softwareprogramma om die relaties te onderhouden, maar het is minstens net zoveel een strategie als een systeem. Sterker nog, het succes van vruchtbaar relatiebeheer ligt juist in een tactisch doordacht plan.

Verhoog je omzet met een doeltreffende CRM strategie

Met een effectieve CRM strategie kun je de omzet van je bedrijf verhogen. Door precies de producten en diensten aan te bieden die aan de individuele behoefte van een klant voldoen, bijvoorbeeld. Maar een CRM maakt ook cross- en upselling makkelijker, zorgt ervoor dat je marketing- en salesprocessen soepeler verlopen en helpt je bij het verbeteren van je klantenservice. Maar daarvoor moet je wel je klanten kennen. Weten wat ze doormaken in het koopproces. Kortom, weten hoe de customer journey eruit ziet.

Ga na welke stadia (potentiële) klanten doorlopen wanneer ze iets bij je afnemen. Van het eerste contactmoment tot aan de after sales. Bedenk bij iedere stap aan welke problemen zij mogelijk ervaren en aan welke soort informatie er behoefte is. Iemand die je voor het eerst spreekt is bijvoorbeeld minder geïnteresseerd in de prijs van je producten dan iemand die er al veel belangstelling voor heeft getoond. Door te segmenteren en de categoriseren kun je iedere groep klanten relevante berichten voorschotelen – en ze zo langzaam overtuigen om met je in zee te gaan.

Wat is een CRM Systeem?

Met een goed CRM systeem houd je nauwkeurig alle klantgegevens bij. Alle telefoonnummers, e-mailadressen en eventueel social media accounts. Je legt er ook alle interacties, alle contactmomenten tussen je bedrijf en je klanten in vast. Zo weet je dus precies in welk stadium van de klantreis zij zich bevinden en kun je de communicatie analyseren en uiteindelijk verbeteren. Een hele klus dus, als je dat handmatig doet in een Excel bestandje. Daarom kun je vaak beter investeren in goede CRM software.

Ontdek waardevolle data die anders verloren gaat

Iedere keer dat je de telefoon oppakt om een (potentiële) klant te bellen, iedere keer dat je een lead bezoekt en iedere keer dat je een mailtje krijgt kun je weer iets nieuws ontdekken. Nieuwe informatie waarmee je ideeën krijgt voor een marketingcampagne of voor een betere positionering van je producten. Veel van die waardevolle data verdwijnt echter in vage mapjes op je laptop of wordt onthouden … en uiteindelijk vergeten. Met een CRM systeem sla je die informatie overzichtelijk op, zodat je ook op een later tijdstip klantrelaties en bedrijfsprocessen kunt optimaliseren.

Wat ZZP’ers en freelancers aan een CRM systeem hebben

Nu denk je misschien dat een CRM systeem alleen handig is voor grote corporaties, omdat zij nu eenmaal veel klantrelaties hebben. Maar niets is minder waar. Ook voor freelancers en ZZP’ers biedt het een uitkomst. Want hoeveel tijd ben je kwijt aan het opzoeken van een telefoonnummer? Of bekijken welke opdrachten er nog open staan? Precies. Meer dan je zou willen. En die kostbare tijd kun je wel beter besteden. Met een CRM systeem heb je meteen een overzicht. Vaak met één druk op de knop en doorgaans relatief goedkoop. Voor enkele euro’s per maand heb je vaak al een eenvoudig systeem.

CRM systeem is ook voor het MKB een must

Ook voor het MKB is CRM software een must. Want daar heb je te maken met medewerkers. Verschillende teamleden die klanten kunnen helpen. En dan is het handig als al je personeel meteen de klantdossiers kan inzien om zo goed mogelijke service te verlenen. Maar ook bevordert het de samenwerking tussen teams. Zo hebben salesmedewerkers meer inzicht in de funnel, kunnen marketingteams gerichtere strategieën toepassen en kan de klantenservice al die contactmomenten volgen.

Een CRM systeem maakt dus een klantgerichte bedrijfsvoering mogelijk. Een insteek waarbij de je een optimale klantbeleving weet te ontwikkelen. Waarbij je zorgt voor blije klanten. En dat is de sleutel tot een florerende business. De basis voor zakelijk succes. Bovendien kennen veel CRM systemen mogelijkheden voor urenregistratie, projectmanagement, facturatietools en noem maar op. Alles op één plek. Dat scheelt tijd. En geld.

Altijd en overal het overzicht

Weet je niet meer met wie je een gesprek hebt? Of waar dat gesprek ook alweer over ging? Dan kun je je niet goed voorbereiden en loop je misschien wel een lucratieve opdracht mis. Maar geen zorgen, je bent niet de enige. Ondernemers hebben het nu eenmaal druk en vergeten wel eens wat. Maar met een CRM systeem niet meer. Dan heb je altijd het overzicht bij de hand en kom je overal beslagen ten ijs. Essentieel om te groeien.

Zo vind je het beste CRM systeem

Er zijn veel verschillende CRM systemen in Nederland. Veel aanbieders van CRM software. Allemaal weer met meer of andere functionaliteiten en ook allemaal met mooie woorden om je te vertellen dat je die software nodig hebt. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Ga daarom eerst na waarom je het systeem voornamelijk wilt gebruiken. Welke bedrijfsprocessen je wilt verbeteren. Zodat je kunt bepalen welke functionaliteiten voor jou het allerbelangrijkst zijn.

Neem ook de gebruiksvriendelijkheid in ogenschouw. Helemaal als je niet de enige bent die van het systeem gebruik maakt. Een CRM systeem voor het MKB moet simpel te gebruiken zijn, zodat iedere werknemer makkelijk kan vinden wat hij of zij zoekt. Voor ZZP’ers en freelancers is het juist weer belangrijk dat het systeem ook een app kent. Want check je gewoon even snel je mobiele telefoon in plaats van elke keer je laptop open te klappen als je onderweg bent.

Maar het belangrijkste? Try before you buy. CRM systemen vergelijken. Veel software kun je een tijdje gratis uitproberen en dat raden we je dan ook ten zeerste aan. Want een fijn CRM systeem is simpelweg te belangrijk om zo even snel te kiezen.

Bespaar tijd met volledige integratie

Gebruik je liever meerdere tools? Meerdere programma’s voor het bijhouden van je boekhouding, het managen van projecten, het opstellen van offertes en het sturen van facturen? Kijk dan of je die software kan koppelen aan je CRM systeem. Zodat je de gegevens vanuit het systeem automatisch kunt verwerken in andere programma’s. Zo bespaar je een hoop tijd, terwijl je gewoon je ‘eigen’ tools kunt blijven gebruiken.

En niet vergeten … doelen meten!

Disclaimer: een CRM systeem is maar zo effectief als dat je het inricht. Verwacht niet dat je alleen door het installeren van een CRM pakket meteen goud in handen hebt. Uiteindelijk is de software gewoon afhankelijk van menselijke input. Hoe automatisch het die input ook verwerkt. Het up-to-date houden van het systeem is essentieel voor het succes. Net als een goede voorbereiding en het bepalen van de strategie. 

Dat houdt ook in dat je doelen stelt. Dat je bedenkt wat je wilt bereiken met het gebruiken van de CRM software. Welke processen je wilt optimaliseren. Waar je meer uit wilt halen. Gelukkig kun je bij de meeste pakketten uitgebreide rapportages opvragen, zodat je precies weet waar je met je onderneming staat. Welke zaken soepel verlopen – en waar je nog moet bijsturen om je bedrijf te laten groeien.

CRM Systeem Boeken Top-15

Ebook online marketing

Training Marketing Automation

incompany

Training Timemanagement

incompany

Focus & Flow Groeiplan

evenement

Andere artikelen over CRM Systeem

Alles wat je moet weten over een communicatieplan

Infographic Ondernemen

Wat is écht noodzakelijk om een succesvol bedrijf neer te zetten?

5 redenen waarom de ondernemers geen financiële vrijheid bereiken

Drie manieren om je omzet te verhogen

Toegevoegde waarde

Wat voor ondernemer ben jij?

Voor jezelf beginnen – hier moet je op letten

Twee sleutels voor zakelijke groei

Wat is Zakelijk Succes?