Je overweegt om te investeren in een businesscoach. Een belangrijke stap in je onderneming die gepaard gaat met een grote investering in tijd, geld en energie. Waar moet je op letten bij het uitzoeken van een goede businesscoach? In dit artikel helpen we je op weg.

Je hebt een onderneming. Je bent expert op je vakgebied en je maakt een verschil in het leven van je klanten. Je bent duidelijk goed in wat je doet en je voegt waarde toe op het moment dat je met klanten werkt.

Het feit dat je ondernemer bent geworden zegt iets over de manier hoe je wilt werken. Het blijkt dat je een eigen idee hebt over hoe dingen moeten gaan. Je werkt niet voor een baas omdat dit een beperking oplevert in jou unieke manier van werken en toegevoegde waarde.

Maar nu ben je zelfstandig en betekent dit nog niet dat je weet hoe je moet ondernemen. Ondernemen is topsport. Het vergt veel van een mens en er komt veel bij kijken om een succesvol ondernemer te zijn. Overigens is succes een subjectief en breed begrip. Dit heeft niets met geld, vrijheid of aanzien te maken. Iedere ondernemer zal een eigen idee hebben bij de term succes.

Om je bij te staan in de ontwikkeling, groei of verandering van je bedrijf is het verstandig om een business coach in te huren.

Waarom is het verstandig een businesscoach in te huren?

Als je alleen of met minder dan 5 mensen in je onderneming werkt is de kans op bedrijfs- en proces blindheid groot. Het kan extreem lastig zijn om de blik op je onderneming van buiten naar binnen te werpen. Ook wel de ‘Helikopterview’ genoemd. Zie je onderneming als een schilderij. Als je erin zit is het niet mogelijk om de lijst te zien.

Alle succesvolle ondernemers hebben een businesscoach

Denk hier eens over na; alle succesvolle ondernemers hebben op z’n minst mensen om zich heen waarmee ze kunnen sparren en een objectieve blik kunnen werpen op strategieën en processen in hun bedrijf.

Als je in de (top)sport kijkt hebben alle topsporters een coach of soms wel 4! Waarom is dit? Topsporters hebben mensen om zich heen nodig die hen scherp houden. Om te laten zien wat ze aan het doen zijn. Omdat je dit zelf niet kunt zien als je in het spel zit.

Een goede coach is een spiegel die een latent en onbenut potentieel zichtbaar maakt zodat het benoemd kan worden, beetgepakt en ontwikkeld kan worden. Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet slijpen.

Waarom investeren mensen niet in een businesscoach?

Is het niet gek dat mensen die aan de top staan allemaal 1 of meerdere coaches hebben. Mensen die een startende of groeiende onderneming hebben gunnen zichzelf vaak niet de ‘luxe’ van een coach. En hier zit het probleem.

Veel ondernemers zijn niet overtuigd dat de investering in een goede businesscoach wordt terugverdiend. Alle topondernemers en topsporters kunnen je vertellen dat dit nou juist de reden is dat ze de top hebben bereikt en kunnen vasthouden. Continue investeren in jezelf, je strategieën en de processen maakt het verschil.

Waar moet je op letten als je een businesscoach zoekt?

Als je inmiddels overtuigd bent dat je een businesscoach nodig hebt om de groei of verandering in je business te maken, waar moet je dan op letten? Hieronder geven we je een aantal tips die je zeker niet moet overslaan.

Is je businesscoach ‘walk the talk’?
Heeft de businesscoach ervaring in het opzetten van een business die lijkt op die van jou. Er lopen veel mensen rond die zich businesscoach noemen maar die niet de klappen van de zweep kennen. Het wordt steeds makkelijker om iets moois over jezelf te roepen op internet en jezelf uit te roepen businesscoach.

Vraag jezelf af wat de waarde is van levenservaring. Wie zou je beter kunnen helpen? Iemand met levenservaring en ervaring in de business of iemand die net komt kijken met een grote bek?

Check het track-record van je business coach
Realiseer je dat een businesscoach je kan helpen de blik van buiten naar binnen te keren op je onderneming en dat hij of zij je dingen kan laten zien die je zelf niet kan zien. Belangrijk hierbij is dat de businesscoach ervaring heeft op het gebied van ondernemen en deze ervaring kan onderbouwen met een trackrecord.

Zoek niet op internet
Op internet kom je van alles tegen op het gebied van een businesscoach. Veel dingen worden mooier gemaakt dan dat ze zijn. Dat kan nou eenmaal op internet. Toch zal internet de eerste plek zijn waar je gaat zoeken. Zo ben je ook op dit artikel terecht gekomen.

Kijk voorbij de mooie praatjes en plaatjes op internet. Maak persoonlijk contact met een businesscoach. Voer eerst een telefonisch gesprek en plan voordat je gaat samenwerken een intakegesprek in met je businesscoach.

Maak duidelijke afspraken over de resultaatgebieden
Als je een businesscoach zoekt is het ten eerste de bedoeling dat de investering hierin natuurlijk meer oplevert dan dat het kost. De reden dat veel mensen geen businesscoach inhuren is dat ze niet geloven dat ze daadwerkelijk hun investering kunnen terugverdienen.

Een goede businesscoach zal je geen gouden bergen beloven. Hij zal je bewust maken dat het verschil door jou gemaakt wordt. Hij kan je helpen in het proces om dat te bereiken.

Succesfactoren boven water krijgen
Wie weleens van het pareto principe (80/20 regel) heeft gehoord weet dat in veel gevallen 80 procent van je resultaat voortkomt uit 20 procent van je activiteiten. Is je businesscoach in staat om je te laten zien waar je kritische prestatie indicatoren liggen zodat je een focus kan gaan aanbrengen op de dingen die het meeste resultaat opleveren?

Is er een bewezen stappenplan?

Kan je businesscoach je een bewezen stappenplan geven. Niets is mooier dan een stappenplan waarmee je van het ene punt naar het andere komt. Soms is dit stappenplan er al en anders kan je businesscoach dit samen met je maken.

De uitvoering van dit stappenplan is waar het allemaal om draait. Omdat je als mens een gewoontedier bent is het lastig om je patronen en je mindset te veranderen. Dit gebeurt uitsluitend als je aan het uitvoeren bent. Een goede businesscoach werkt als een stok achter de deur om je door het stappenplan heen te leiden en de verandering door te maken.

Een businesscoach is niet je vriend
Het investeren in een businesscoach is een grote investering. De meerwaarde hiervan dient terugverdiend te worden. De businesscoach is ervoor om je onderneming en jou beter te laten draaien. Om jou beter te laten presteren.

Als je nauw samenwerkt met iemand dan zou er een vriendschappelijke band kunnen ontstaan. Vriendschap is prima maar mag niet in de weg komen te staan van de groei van je business.

Een goede businesscoach is scherp en zal het niet laten om vanuit liefde confronterend tegen je te zijn. Alles bedoeld om jou en je onderneming te helpen in de richting waar je naartoe wilt.

Ook een businesscoach is nooit uitgeleerd
Mensen die verkondigen dat ze alles weten en alles hebben meegemaakt laat je links liggen. Het is een utopie om te denken dat er iemand is die alles weet. Een goede businesscoach zal erkennen dat hij nog dagelijks ontwikkeld en investeert in zichzelf zodat hij jou beter kan helpen.

Ervaring is belangrijk maar iemand die jou vanuit de hoogte gaat vertellen wat je moet doen is niet de persoon die je zoekt.

Hoe zit het met de menselijke kant?
Wanneer je ondernemer bent zal je niet alleen aan lopen tegen puur zakelijke kwesties. De strategieën en processen in je bedrijf. Soms kan het ook verdomd lastig zijn om als ondernemer met de tegenslagen in je onderneming om te gaan. Hierbij is het essentieel zijn om iemand in de buurt te hebben die met hetzelfde bijltje heeft gehakt. Iemand die je op deze momenten de helderheid kan bieden zodat je moeilijk momenten kunt overwinnen.

Een businesscoach zet je aan

Is je businesscoach in staat je te raken. Kan hij of zij je inspireren en ‘aanzetten’ tot de uitvoering van nieuwe stappen en strategieën? Een businesscoach is iemand die je het gevoel geeft dat hij in je gelooft. Hij laat je zien dat ook jij boven jezelf kan uitstijgen en dingen kan bereiken die je zelf niet voor mogelijk had gehouden.

Je businesscoach begrijpt dat de weg van A naar B niet vlekkeloos verloopt. Hij helpt je bij deze weg en geeft je het vertrouwen dat je op deze weg fouten mag (moet) maken. Fouten maken en hiervan leren is het meest krachtige middel van vooruitgang.

Neem jij jezelf serieus en zie je dat de weg naar succes topsport is? Gun jezelf dan een businesscoach die begrijpt waar dit over gaat en je helpt om die top te bereiken.

Auteur: Jon Rijlaarsdam

3 antwoorden
  1. Jon Rijlaarsdam

    2 reacties
    Jon Rijlaarsdam zegt:

    HI Hanna, Wat een goede vraag! Het allerbelangrijkste voor een ondernemer is dat je weet wie je bent, wat je het allerliefste doet (en waar je dus ook goed in bent of kan worden) en hoe je waarde toevoegt aan je omgeving. Er zijn verschillende vormen van businesscoaching; hard op strategie en cijfers of zacht in het zoeken van richting en zingeving. Sommige ondernemers hebben het ene traject nodig en sommige kiezen voor het andere, of allebei. Het belangrijkste is dat je een vertrouwensband hebt met je coach en niet schuwt om de moeilijke dingen bespreekbaar te maken om hiervan te kunnen groeien.

    Beantwoorden
  2. Hanna Esajas

    4 reacties
    Hanna Esajas zegt:

    Vaak, bijna dagelijks, hoor ik de kreet dat een ondernemer het bedrijf is en andersom. Is het dan ook niet belangrijk dat bij de samenwerking met een businesscoach het gevoel en de emotie van een ondernemer een belangrijk onderdeel is van van het coachingstraject? Dit alles naast het op zakelijk gebied voorhouden van de spiegel? Zelf vind ik dit een lastige als vrouwelijke ondernemer, maar daarentegen is een mannelijke coach directer in het benaderen van de pijnpunten, waar ik dan ook weer veel van leer over het “echt” ondernemen! “blijf in je kracht”. “hou vast aan je dromen”. “wees volhardend en geloof in jezelf”. Clichés?
    Hoe ga jij hier mee om?

    Beantwoorden
  3. Paul

    1 reactie
    Paul zegt:

    Beste Jon,

    dank voor deze blog. Mijn vindtocht heeft iets moois opgeleverd. Zetje in mijn rug heb ik nodig. Ik heb mijn keuze al gemaakt ! Tot de 9e weer.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *